Ammenooitniet

Ammenooitniet

Wanneer ga je wat zeggen met ‘de rem er op’? Wanneer wik en weeg je elk woord voor je het aan het papier toevertrouwt? Wanneer ga je wollige taal gebruiken zoals ‘wat u zegt is bezijden de waarheid’? Hoe bepaal je de lengte van de tenen van de opponent? Hoeveel water gaat er bij jouw taalwijn alvorens er een beetje gekleurd water overblijft? Hoeveel hate-mails zijn er nodig voor je beseft dat het sop de kool niet waard is? Welk deel van jezelf geef je op om niet te willen horen bij de kleilaag, zijn het jouw hersenen of je hart? Hoelang ga je mee in de argumentatieonzin als jouw opponent geen boodschap heeft aan jouw argumenten? Hoe snel ontdek je de verborgen agenda van die ander? Hoelang hou je loyaliteit vol? Is win-win wel win-win of zijn er ook verliezers? Verkies je het zwijgen boven populariteit? Hoe deed jouw grote voorbeeld het?

De onderwijscoöperatie komt er aan. Beter Onderwijs Nederland gaat bij de grote jongens horen en het gniffelen over de uitspraken van Sjoerd, het lachen met de uitlatingen van Doekoe, vileine opmerkingen die minister en staatsecretaris zouden kunnen raken worden nu met argusogen gelezen en misprijzend afgekeurd, dat kan niet meer. BON schurkt vanaf 1 oktober tegen de kleilaag, en die lacht in zijn vuistje, ze verwachten dat het beest is getemd, de oppositie geketend, de schrijver ontdaan van zijn giftige inkt. Want als je mee wil praten prefereert de kleilaag wollige taal, dat ieder woordje gewikt en gewogen wordt en er nauwlettend op de teentjes wordt gelet.

De boodschap van de kleilaag is duidelijk, je mag aan de tafel maar eerst : Snij je hart uit je lijf en zet de hersenen stil, verraad je eigen bloed en wel zul je varen. Kruip en wentel je in het stof, alleen dan worden jou de paarlen toegeworpen, de kruimels van de rijkgevulde tafel. Polder je te pletter om de ander en je eigen leugens te geloven, de verliezers zijn die onbekenden, die grote grijze altijd zwijgende massa. Omring je met voorzichtige zwijgers en eeuwige ja-knikkers die
de eigen agenda verkiezen boven het ideaal.

Ammenooitniet.

Jeronimoon

8 Reacties

  1. Niet laten inpakken
    Ik heb genoeg vertrouwen in BON dat ik er vanuit ga dat de BONners die met de onderwijscoöperatie bezig gaan zich niet in laten pakken.

    • Ik heb best veel vertrouwen
      Ik heb best veel vertrouwen in de bestuurders van BON maar ik raad hen aan om goed te luisteren naar deze waarschuwing van jeronimoon en van te voren te bedenken hoe laag zij de lat willen laten zakken. Ben je bereid om met 1/10de hand genoegen te nemen in ruil voor het zwijgen (of praten met meel in de mond) over die resterende 9/10de?

  2. Nietammehoop 😉
    We zullen zien, Jeronimoon, we zullen zien…

    Ik wens BON hierin véél succes en ik sta natuurlijk achter onze vertegenwoordigers!!! Want: hoe de vele, jonge leraren en docenten (waarschijnlijk merendeels al met hypotheek), die al in de nieuwe situatie gegroeid zijn en er soms al onder gestudeerd hebben, in korte tijd op de hoogte te brengen van wat Goed Onderwijs is.

    BON is ‘oud’ (ik bedoel de docenten die begrijpen dat BON het gelijk aan zijn zijde heeft w.b. Goed Onderwijs) en te laat aan zet gekomen. Dat denk ik.

    Maar dat hoop ik niet!

    Veel succes BON, en anders wat mij betreft: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

    • Oud?
      Ook jonge mensen hebben door dat het niet goed gaat met het onderwijs. Mark en ik bijvoorbeeld, lonesomejoe lijkt mij ook nog redelijk jong. Studenten die nu starten met de zwaardere studies merken aan den lijve dat het VWO hen onvoldoende heeft voorbereid op hun universitaire studie en hun docenten constateren dit natuurlijk eveneens.
      Veel VWO-leerlingen merken op dat het eigenlijk belachelijk is hoe weinig er van hen wordt geëist.
      Natuurlijk kunnen oudere mensen beter het onderwijs van nu vergelijken met het onderwijs van vroeger maar ook zonder die vergelijking heb je als je een beetje snugger bent wel in de gaten dat er veel te verbeteren valt.
      Daarentegen zijn er veel oudere mensen die denken dat het goed gaat met het onderwijs, zij kunnen evenmin niet het onderwijs van nu vergelijken met het onderwijs van vroeger aangezien zij het onderwijs van nu onvoldoende kennen.

      Ik vraag me al een tijdje af ofdat het niet onvermijdelijk is dat zogauw de meeste mensen toegang krijgen tot een universitaire studie dat er dan allerlei onderwijsvernieuwingen plaatsvinden die de kwaliteit van het onderwijs verlagen. Meer leerlingen en studenten + evenveel of meer studiejaren —> meer kosten —> pogingen tot het drukken van de kosten —> voedingsbodem voor bepaalde onderwijsvernieuwingen, verlaging salarissen leraren —> slechtere leraren
      Daarnaast: meer studenten —> exponentiëel meer psychologen, sociologen enz. (de intelligentere mensen zijn oververtegenwoordigd in andere studierichtingen) —> meer onderwijskundigen maar bijv. ook meer juristen (hierdoor juridisering van maatschappij?)…
      Misschien is dit wel een hele normale rem op de groei van het onderwijs zoals er tijdens een hoogconjunctuur onvermijdelijk mechanismes optreden die een laagconjunctuur stimuleren?

      • Bouwjaar
        Bouwjaar lonesomejoe: 1959.

        De goede studenten hebben inderdaad heel goed door dat hun opleiding een stuk minder is dan dat het vroeger was of dan het zou moeten zijn. Zie bijvoorbeeld de actie lieve maria. De meesten van het kijken wel uit het onderwijs in te gaan….

Reacties zijn gesloten.