2 Reacties

  1. Daling van niveau
    Het lijkt er op dat de Zijlstrabelasting (´lang`studeer´boete`) als gevolg heeft dat het niveau van de ingenieursopleidingen in Delft gaat dalen. Jammer.
    De TU is van plan om met kortere blokken te werken, dus vaker examens te geven, en zodoende de studielast meer te spreiden. Dat is op zich een prima initiatief, met of zonder die Zijlstrabelasting. Zij wil echter ook het niveau aantasten door:
    – het compenseren van onvoldoendes mogelijk te maken.
    – studiepunten te geven voor extracuriculaire activiteiten (Nuna en Ecocar bijv.) “die een relatie hebben met de opleiding tot ingenieur”. Studenten volgen dus andere vakken niet meer die ze nu wel nog krijgen waarmee zonder enige twijfel het niveau gaat dalen

    Ik vind het spijtig dat in dit artikel niet wordt uitgelegd waarom slechts 22% na 4 jaar is geslaagd voor de bachelorfase.
    Ik kan zo snel drie factoren bedenken die dit verklaren:

    • de studieduur is te kort om studenten goed op te leiden, de overheid moet de studieduur voor technische richtingen in dat geval verlengen
    • de studenten studeren te weinig efficiënt, mogelijk t.g.v. bijv. een te laag VWO-niveau en extracuriculaire activiteiten. Maar ja, met een aantal van die extracuriculaire activiteiten wordt je wellicht wel een betere ingenieur, als je tenminste een echte ingenieursopleiding volgt en niet iets als technische bedrijfskunde, innovatiewetenschappen, industrial design (ik weet ook niet wat er mis is met de naam industrieel ontwerpen)
    • de planning is niet goed, er ontstaat bijv. uitloop t.g.v. stages, het niet op elkaar aansluiten van vakken, overlapping in de (examen)roosters…
  2. Ik verbaas me er al lang
    Ik verbaas me er al lang over dat famacologie-studenten zes jaar krijgen en dat geneeskundestudenten 9-12 jaar krijgen om hun vak te leren terwijl ingenieurs na vijf jaar de arbeidsmarkt op worden geschopt. Is het vak van ingenieurs minder zwaar of minder theoretisch? Het lijkt mij van niet.
    Is het werk van ingenieurs minder verantwoordelijk? Vraag het eens aan de mensen die last hebben van ingestorte balkons, grondverzakkingen en wateroverlast t.g.v. de werkzaamheden aan die metrotunnel, de slachtoffers van verkeersongelukken t.g.v. technische defecten of juist diegenen die niet invalide zijn geworden t.g.v. een ongeluk dankzij technische verbeteringen…
    Ingenieurs moeten de ´wetenschap` van wiskundigen en natuurkundigen combineren met tal van praktische vaardigheden. Waarom gunt de Nederlandse samenleving hen dan niet een jaartje meer dan de wiskundigen en natuurkundigen? De ingenieurs leveren zo’n belangrijke bijdrage aan de economie, de kwaliteit van leven, de veiligheid enz.
    In de praktijk studeren de meeste ingenieursstudenten minimaal zes tot zeven jaar, verleng die studieduur dan ook maar eens officieel.
    Om misverstanden te voorkomen: ik gun wiskundigen en natuurkundigen ook van harte dat jaar extra. Ook zij zouden eigenlijk meer ruimte moeten krijgen voor basiswetenschappen (in hun geval bijv. algebra (echte algebra, niet wat op het middelbaar onderwijs algebra wordt genoemd)) en specialisaties.

Reacties zijn gesloten.