FI: ‘Boek MORE-onderzoek uitverkocht dankzij BON-reclame’

Bron: *Rekenweb*

“Goed nieuws. Op de BON-site is zoveel reclame gemaakt voor het MORE-onderzoek dat het boek nu helaas uitverkocht is. Eind jaren tachtig toen dit onderzoek is uitgevoerd, is er flink lering getrokken uit de resultaten ervan. De uitkomsten hebben ertoe geleid dat de eerste versie van de realistische reken-wiskundemethode ‘Wereld in Getallen’ (WIG-O) op veel punten is aangepast.

Het mooie van goed praktijkgericht onderzoek is, dat je het onderwijs ermee vooruit helpt. Het MORE-onderzoek heeft dat zeker gedaan. De resultaten van het PPON-onderzoek van 1997 zijn het objectieve bewijs hiervoor (zie PPON 13, p. 184-186). De nieuwe, op basis van het MORE-onderzoek aangepaste versie van ‘Wereld in Getallen’ (WIG-N) scoorde op 23 van de 24 onderdelen beter dan WIG-O, de oude versie van deze methode. Bovendien, alle rekenmethodes meegerekend, liet WIG-N veruit de beste reken-wiskundeprestaties zien; daarmee de mechanistische (voordoen-nadoen) methodes op veel onderdelen ver achter zich latend.

Laat dit ook een les zijn voor de toekomst. Vergelijkend onderzoek naar de opbrengsten van methodes helpt echt om het onderwijs en dus de prestaties te verbeteren.”

13 Reacties

  1. Vergelijkend onderzoek naar de opbrengsten van methodes

    Vergelijkend onderzoek naar de opbrengsten van methodes helpt echt om het onderwijs en dus de prestaties te verbeteren.

    Als dat zo is, waarom is het FI daar na het MORE onderzoek dan mee opgehouden?

    En weer weet het FI het voor elkaar te krijgen om de uitkomst van het MORE onderzoek niet te noemen.

  2. Wereld
    We zijn op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar.

    Mooi dat het FI toch waardering blijkt te hebben voor de uitkomsten van het MORE-onderzoek. Op alle onderdelen? Ik constateer dat juist het ‘handig rekenen’ sinds het MORE-onderzoek een opmars heeft gemaakt, geheel in tegenspraak met wat de resultaten van dat onderzoek aangeven dat verstandig zou zijn: de traditioneel geschoolde leerlingen rekenen handiger dan de in handig rekenen geschoolde. Een opmars die niet is geëindigd bij de zaligverklaring in de wettelijke kerndoelen rekenen, waarin gewoon rekenen is vervangen door “handig” rekenen, maar door is gegaan in de referentieniveaus rekenen (de Wet op de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen), en mogelijk straks in de rekentoetsen havo/vwo.

  3. reclame?
    BON maakt geen reclame. De leden betalen contributie. Die is niet bedoeld voor reclame.

    FI-rekenweb maakt wel reclame.

    Joost Hulshof

    • reclame!
      Op de BONsite Joost. Omdat wij het MORE onderzoek zo vaak noemen kopen mensen het boekje blijkbaar. Helpen we het FI aan geld.

    • zoef=8115
      Dit lijkt me verspilling van tijd van leerlingen. Deanna Kuhn noemt zoiets een doodzonde, geloof ik.

      Oefeningen in begrip van de grootte van getallen zouden wel zinvol zijn, maar die doe je niet gezellig in tweetallen.

    • zoefzoef
      Leuk hoor, al die alternatieve manieren om traditionele sommen aan te bieden. Hoeven kinderen niet steeds weer sommen op te schrijven, maar hoeven ze b.v. alleen maar lijntjes te trekken.
      Intussen is het wel vervelend nakijken, dat soort opgaven. Maar dat nakijken schijnt niet meer nodig te zijn want de leerlingen corrigeren elkaar?
      De ervaren leraar weet hoe zulk onderwijs al binnen een paar weken enorm gaat afglijden. Leerlingen controleren elkaar nauwelijks en vinden het al gauw ‘allemaal best’.
      Een goede garantie voor het handhaven van een goed niveau, is het regelmatig nakijken van het werk door de leraar. Maar die leraar moest steeds meer tijd gaan steken in het bespreken van eindeloze beleidskwesties in overlegstructuren. ‘Laat de kinderen het zelf doen’, was de vernieuwende ‘oplossing’ en dus een recept voor de achteruitgang van het onderwijsniveau.

    • Zoefi parodieert zichzelf
      Maar merk op in zoef = 8122 dat correct noteren van de berekeningswijze aandacht verdient. Hier is duidelijk een les getrokken uit het onderzoek van Kees van Putten (2005).

    • Elke dag 10 minuten klassikaal oefenen
      Ja, maar dan wel op zijn realistisch’: met een hoop flauwekul. Totaal anders dan dagelijks ‘oefenen met de bal’: gewoon eenvoudige rekenfeitjes of sommetjes, wie de bal krijgt geeft antwoord.

Reacties zijn gesloten.