Terugkeer van het gezag

Aleid Truyens bespreekt vandaag in de Volkskrant het nieuwste boek van Frank Furedi.

Scholen zijn er om kinderen de wereld te laten begrijpen, niet meer en niet minder. Het loslaten van die kerntaak is een fatale vergissing, betoogt Frank Furedi in De terugkeer van het gezag.

Een citaat “Komisch is het lijstje waarden waaraan volgens de Britse overheid een leerkracht moet voldoen: ’toewijding en empathie; reflectie en zelfregulering; oprechtheid en integriteit; respect, gelijkheid, diversiteit en insluiting; betrokkenheid en empowerment’ – en nog zo wat modieuze termen”.

De remedie van Furedi heeft grote overeenkomsten met de uitgangspunten van BON.

4 Reacties

  1. Lijstje waarden
    De huidige Britse regering is overigens van plan om dat lijstje ‘waarden’ flink aan te passen, de nieuwe minister vindt het ook te zot voor woorden.

  2. Je was me voor!
    Je was me voor Hendrikus. Vanmorgen las ik, nog in pyjama, het artikel van Aleid en ik liep direct door naar de computer om jullie -lezers van dit forum- van dit prachtige artikel op de hoogte te stellen.

    Het is ook leuk om de website van Frank Furedi te bekijken. Hij wordt in Nederland vaak een ‘dwarsdenker’ genoemd. Dat is vast een aanbeveling.

    Ik haalde de volgende actiepunten van zijn website. Heeft hij ook leentjebuur gespeeld bij BON?

    1. Take the politics out of education
    2. Rework the relationship between parents and teachers
    3. Policies should establish and reflect clear relationships between the generations where adults are ‘in charge’
    4. Education must be independent and diverse
    5. Society must value education for what it is

    • De eersten . . .
      Ik las Hinke, in pyjama, de online Volkskrant. Vandaar dat ik eerder was.
      En Mark en Hinke, hoe fraai zou het onderwijs wel niet worden als leerlingen aan dezelfde eisen gaan voldoen als hun docenten.

      • In één adem
        Ik heb het boek van Frank Furedi deze week bijna in één adem uitgelezen. Hoewel Furedi natuurlijk vooral bekend is met het Britse onderwijs, is de analyse die hij maakt ook heel herkenbaar voor wie in het Nederlandse onderwijs zit. En het klopt: Furedi zou zo als huisideoloog van BON aan de slag kunnen. Enkele punten die hij bespreekt, wil ik binnenkort op mijn weblog op deze site aankaarten. Verder zou ik iedereen willen aanraden: lees dat boek.
        (Afgelopen week, op 23 maart, stond er ook een bespreking van het boek in Trouw.)

Reacties zijn gesloten.