Vakantie

Nieuwe vakantieregeling na 2012:
6 weken zomervakantie
2 weken kerstvakantie
1 week meivakantie
2 weken naar eigen inzicht (herfst- en voorjaarsvakantie)
10 roostervrije dagen voor leerlingen.
10 roostervrije dagen voor personeel voor opstarten, vergaderen e.d.
Tel even mee:
Maximaal 11 x 5 = 55 dagen vakantie.
Maximaal want de feestdagen die in vakanties vallen, worden onderdeel van de vakantie. Gemiddeld gaan er af: 2 x kerst, 1 x nieuwjaar, 1 x koninginnedag en/of 5 mei.
Blijven over 51 dagen. Dat is 9 minder dan nu.
Bijkomend voordeel: werkdrukvermindering voor het personeel (het staat er echt).
Alle politieke partijen hebben onderwijs hoog in het vaandel staan. Ook de 3 partijen die de regering steunen. Waarschijnlijk zal bovenstaande hooguit in de marge in de politiek ter sprake komen.
Salaris blijft steeds verder achter vergeleken met anderen.
Bijkomende voordelen verdwijnen steeds meer.
Onderwijs in de top, maar de top van de studenten niet naar het onderwijs. Als het maar niet de kneusjes worden.
Informatie uit deze BRON.
Klaas Wilms

19 Reacties

    • quantiteit zonder qualiteit is waardeloos.
      “Alle leerlingen in het vo hebben in de onderbouw en de bovenbouw recht op minimaal 1000 uur onderwijs per schooljaar”. Korte vakanties zijn best leuk voor werkende ouders. Maar de meeste ouders willen graag goede kwaliteit. Daarvoor zorgen is helaas voor de overheid moeilijker dan het aantal lesuren te verordonneren of te snijden in het aantal vakantiedagen. Vermindering van het aantal vakantiedagen is dus een laffe keuze van de overheid die weigert om de schoolbesturen hard aan te pakken. Als het gaat om het belang van de kinderen en hun leraren kan de overheid beter aan het eind van twee à drie leerjaren controleren in hoe verre de leerlingen de voor die periode voorgeschreven leerstof beheersen
      Seger Weehuizen

  1. ALS…
    …dit doorgaat hebben wij evenals Engeland en Duitsland een zomerreces van 6 weken.
    Andere landen: Denemarken 7, Noorwegen 8, Belgie en Frankrijk 9 en Zweden 10 weken. [5735]

    Een doorn in het oog voor velen: de 9 weken zomerreces op een totaal van 15 recesweken voor onze kamerleden.
    Bij nader inzien misschien wel een zegen: het betekent namelijk een maand minder vergaderkosten [Jaarcijfers 2010]

  2. vakantiekorting
    Staken lijkt onvermijdelijk.

    Voor LIA en haar leden was de voorgenomen vakantiekorting al de reden om de minister de Gouden Dijsselbloem 2009 toe te kennen in de hoop dat de minister op haar schreden zou terugkeren. Het moge dan ook duidelijk zijn dat LIA de collega-bonden AOb en CNVO oproept nog duidelijker te zijn in het afwijzen van de kabinetsplannen en samen met LIA op te roepen tot stakingen als de slechte plannen worden doorgevoerd.

    Het gedonder met Passend Onderwijs, de nullijn en nu dan weer de vakantiekorting zijn onacceptabel en dit moeten we de regering NU ondubbelzinnig duidelijk maken. En dan hebben we het nog niet eens over de voor de verkiezingen beloofde investeringen. Hiervan is nergens meer een spoor te bekennen. Ook de fopspeen van de prestatiebeloning is in dat licht overigens een flinke bezuiniging in disguise.

    Op deze manier wordt het lerarenberoep nooit aantrekkelijker, wordt de werkdruk nooit verlaagd, wordt het lerarentekort nooit opgelost, wordt de onderwijskwaliteit nooit verhoogd en krijgen de leerlingen nooit waar ze recht op hebben. LIA raadt het kabinet met klem aan de voorbeeld-CAO van LIA nog eens goed te lezen. Daarin is de visie te vinden die het kabinet zo node mist. Want ook LIA is voor voldoende lessen van goede kwaliteit, maar dit wordt zeker niet bereikt door de werkdruk van de Nederlandse leraar nog verder te verhogen.

    De 7000 op 18 mei 2010 door LIA aan de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs aangeboden handtekeningen tegen de vakantiekorting waren al een duidelijke voorbode van de actiebereidheid in het voortgezet onderwijs: LIA weet wel wat wij leraren gaan doen als de kabinetsplannen doorgaan!

    • Hopelijk ook de daden na de woorden
      Ik vraag me al jarenlang af wanneer leraren eindelijk eens massaal gaan staken.
      Ik zou er niet wakker van liggen zolang de beloning voor het lerarenvak competitief is met die van gewone beroepen die je uitoefent met een gelijkwaardig opleidingsniveau (ook binnen de universiteit is het verschil groot, ook binnnen het HBO is het verschil groot). Wanneer er een tekort aan leraren is, de minister de bevoegdheidseis schrapt, scholen dan ook nog niet verplicht om te melden wie wel en niet bevoegd is en het tekort zodoende kunstmatig wordt weggepoetst terwijl 1 op 3 wiskundelessen in de bovenbouw door een onbevoegde leraar wordt gegeven, dan maak ik me zorgen.
      Het salaris van leraren zou weer door de overheid moeten worden bepaald evenals voor welk niveau welk soort leraar (tweedegraads, eerstegraads HBO, eerstegraads universitair) moet worden ingehuurd. Ook lijkt het mij verstandig wanneer leraren niet meer voor de zomermaanden ontslagen mogen worden.

  3. Ik ben het beu
    Nu ook nog vakantiedagen inleveren: NEEN, ik ben het beu

    Ja, het moet echt gebeuren: een grote landelijke staking. Wat dat betreft zou ik een ieder willen verzoeken om de site van LIA goed in de gaten te houden. Ik heb begrepen dat deze staking georganiseerd gaat worden in maart-april 2011. Dus Bart en andere belangstellenden: meedoen!!!

    Wij docenten moeten steeds meer “geven”, maar we “krijgen” nooit iets. Sterker nog er wordt steeds meer van ons afgenomen, dus het werkwoord “geven en nemen” gaat nu letterlijk op. We geven meer dan genoeg, maar we krijgen niets, dus we moeten het nu echt zelf gaan nemen.

  4. 55 dagen vakantie is genoeg
    Afgelopen zaterdag was mijn dochter in tranen, want hoe krijgt ze alle stof onder de knie voor de proefwerkweek? Voor maatschappijleer 1 en ANW moeten hele flinke hoeveelheden stof worden bestudeerd, want deze vakken worden dit jaar (4 VWO) al afgesloten. Had ze hier maar eerder aan kunnen beginnen, bijvoorbeeld tijdens de ellenlange zomervakantie (nagenoeg 10 weken)! Ook lijkt het mij voor sommige leerlingen gunstig om niet zo lang vakantie te houden zodat de stof minder weggezakt is als ze met het nieuwe schooljaar beginnen. Goed plan dus om de zomervakantie te bekorten.

    • Zelf op te nemen
      Vergeet daarbij niet dat zowel docenten als leerlingen een aantal dagen zelf mogen opnemen. Dat kan maar zo eens niet tegelijk zijn met als gevolg een achterstand. Leerling én docent zeggen dan: dat mág toch? Niemand die de consequenties overziet. Je gaat een les niet twee keer geven omdat een paar leerlingen met wintersport willen.
      Ook zullen de keuzevakanties voor docenten nog meer lesuitval opleveren. Wie dit wil is echt gestoord!

  5. Geen 55 maar 65 dagen voor leerlingen
    @ Kersje. Op de site van OCW:

    Vanaf schooljaar 2012-2013 wordt voor het voortgezet onderwijs centraal vastgesteld:
    • 6 weken zomervakantie;
    • 2 weken kerstvakantie;
    • 1 week meivakantie.
    Hiernaast krijgt het voortgezet onderwijs nog 2 vakantieweken die niet centraal worden voorgeschreven. De school bepaalt in overleg met de medezeggenschapsraad hoe ze deze 2 weken inzet. De huidige vakantieregio’s en de grenzen daartussen blijven zoals ze nu zijn.

    Vrije dagen in het voortgezet onderwijs
    Door het inkorten van de zomervakantie met een week, blijven er 5 dagen over. Dit zijn roostervrije dagen waarop de leerlingen vrij zijn van school. Daarnaast zijn er 5 roostervrije dagen voor opstart- en afrondingsactiviteiten aan het begin en einde van het schooljaar. Naast de reguliere vakanties zijn leerlingen dus 10 dagen per schooljaar vrij van school.
    De school bepaalt samen met de medezeggenschapsraad hoe ze de 10 vrije dagen gedurende het schooljaar inzet. Tijdens deze dagen heeft het onderwijspersoneel tijd voor niet-lesgebonden taken als vergaderen en scholing. Dit draagt bij aan een vermindering van de werkdruk van het personeel. (einde)

    Dus totaal 13 weken vrij voor leerlingen.

  6. @Katie, leerlingen krijgen 65 dagen vrij
    Dat er 65 vrije dagen zijn voor leerlingen is bij mijn kinderen (in het speciaal onderwijs) nu ook al zo. Die snipperdagen zijn organisatorisch vast erg lastig, maar ik zie zeker ook voordelen. Mijn dochter heeft in de lange zomervakantie niet de beschikking over de schoolboeken of over de leerstoflijnen. Ze kan dan dus nauwelijks iets aan schoolwerk doen. In de beschikbare tijd die resteert moet ze daarna erg veel werk verstouwen, en dan zou een grotere spreiding, met de gelegenheid af en toe een snipperdag op te nemen om eventuele achterstanden in te halen of stof extra te herhalen/oefenen, haar goed uitkomen. Mijn zoon heeft niet zo’n lange zomervakantie, maar daar geven (felxibel op te nemen) snipperdagen de gelegenheid thuis stof door te nemen die op school onvoldoende aan bod is gekomen, bijvoorbeeld voor een periode met veel proefwerken. Ik heb mijn kinderen wel eens voorgesteld om zich een dagje ziek te melden om dan thuis aan de slag te gaan. Maar mijn dochter is ontiegelijk braaf, dus dat doet ze niet, en mijn zoon ziet de bui al hangen, met een veeleisende moeder die over zijn schouder meekijkt. Als die snipperdagen officieel zijn denk ik dat dat allemaal wat makkelijker gaat.

  7. werkdrukvermindering = onzin
    Zowel voor leerlingen als docenten zal de werkdruk niet verminderen:

    Het aantal proefwerkweken blijft gelijk. Vooral de Preofwerkweek aan het eind v.h. schooljaar blijft gewoon staan.

    Gevolg: de leerlingen gaan een week langer door, krijgen dan een proefwerkweek. De docenten gaan ook een week langer door, geven dan de proefwerken, kijken deze na en bespreken de resultaten.

    Dan worden de rapporten uitgedeeld en gaan we vakantie houden: alleen allemaal een week korter dan voorheen.

    Voor mij persoonlijk houdt dit het volgende in: tot nog toe was de zomervakantie de enige vakantie in het jaar waarin ik 4 v.d. 7 weken niet aan mijn werk besteedde. Alle andere vakanties werk ik door, omdat er steeds voor aanvang v.e. vakantie een proefwerkweek/Schoolexamenweek gehouden wordt. Iedere vakantie heb ik veel nakijkwerk. Ook besteed ik dan weer veel tijd aan het voorbereiden van de lessen en besteed ik tijd aan het “nadenken” over hoe ik mijn lessen nog “meer kan verbeteren”.

    Wellicht geldt voor leerlingen hetzelfde: ook zij hebben in het vervolg een week minder om alvast vooruit te werken, bijvoorbeeld voor het lezen van boeken (voor zover dat nog nodig is)

    Dus leerlingen moeten met minder vakantie “uitkomen’ en docenten gaan in feite langer doorwerken voor hetzelfde salaris. Geweldig toch! Wat een enorme werkdrukvermindering zal dit opleveren! Hear, hear!

    • vakanties, re. Marlie
      Dat wordt door buitenstaanders steevast vergeten: dat betrokken leerkrachten ook in hun vakanties nog met de school bezig zijn. Een familielid van mij zit tijdens vakanties nog steeds stapels werkstukken na te kijken.
      Zelf besteedde ik grote delen van de vakanties aan het inlezen in zaken die ik bij het onderwijs na de vakantie nodig zou hebben. Uit interesse, maar ook omdat ik de interesse wilde doorgeven aan de klas.
      Daarbij komt nog dat je als meester/juf constateert dat leerlingen, na ongeveer 8 weken intensief werken, echt aan een rustperiode toe zijn. Volgens mij is het een gegeven dat er een periode van rust nodig is om leerstof werkelijk te kunnen laten bezinken.
      Die periodes van rust zijn in mijn ogen dus zeer noodzakelijk voor een goede voortganf van het onderwijs. De periode van bezinking blijkt altijd zeer essentieel.
      Daarom lach ik om mensen die menen dat de meester zoveel vakantie heeft.

      • Shell
        Ik kan me een moment uit een documentaire herinneren – welke en waarover die ging weet ik allang niet meer – waarbij een topman van Shell was te zien, in zijn werkkamer uitkijkend over het IJ, met een uitspraak van deze strekking: “Het is toch geweldig dat ik betaald wordt om zo af en toe eens, met dit uitzicht, weg te kunnen dromen en na te denken”.
        Die momenten van bezinning zijn er in de rat-race die onderwijs heet allang niet meer. Noch voor docenten, noch voor leerlingen die hun best willen doen.
        Reflecteren op eigen functioneren? Wie heeft/vindt daar nog de tijd voor?

  8. Re: Snipperdagen voor leerlingen?
    @Kersje, 16.22 uur
    Hoe zit dat dan met die vrij opneembare snipperdagen? Daar heb ik over gelezen maar ik zie dat in deze nieuwe regeling niet terug.
    De 10 vrije dagen voor leerlingen vallen volgens het voorstel samen met vergaderdagen van het personeel. Vijf dagen rond de zomervakantie en vijf dagen te verdelen over de rest van het schooljaar. Die laatste vijf dagen zijn geen flexibele snipperdagen. De leerling heeft niets te kiezen. De data worden door de schooldirectie vastgelegd en de MR kan er nog iets van vinden

    Ik zou zelf willen dat er gewoon lessen gegeven worden van voldoende kwaliteit. Wij ontvangen aan het begin van elk schooljaar een PTA, programma voor toetsing en afsluiting. De toetsen worden lopende het jaar zeker gegeven maar de daarbij horende lessen vaak niet vanwege weer lesuitval. Als er lesopvang is georganiseerd betekent dat meestal dat er een film gekeken wordt. Zo ontstaat vanzelf behoefde aan snipperdagen om toch nog een voldoende te halen voor een toets, kinderen raken in de stress en achteraf bezien had de vakantie beter benut kunnen worden met vast vooruit werken. Waar houdt dit op? Zou die zogenaamde zesjescultuur niet ontstaan omdat scholen de zaken alleen op papier op orde hebben?

    Ik geloof niet dat er veel gaat veranderen als docenten een week langer werken. Het vernieuwingscircus creëert gewoon de behoefte om meer te vergaderen. Bestuur en directie willen vernieuwingsprojecten zien en zijn vooral geïnteresseerd in leerlingen en docenten die daar mee bezig zijn. Vooral veel gevraagde, schaarse, docenten houden dat snel voor gezien en de leerlingen zijn er de dupe van. Mijn dochter heeft nu haar zevende natuurkundeleraar in drie jaar.

  9. Onbenutte uren en talenten
    En dan nog dit:
    Veertien dagen vóór de zomervakantie stoppen de lessen al op veel VO-scholen. Dan is er alleen nog sportdag, boeken inleveren, kluis leegmaken en rapport ophalen. Na de vakantie wordt gestart met twee vrije dagen, behalve voor de eerste klassen. In plaats van de vakantie van docenten te bekorten, zou dit toch wat efficiënter georganiseerd kunnen worden.
    Ik vraag me bijvoorbeeld af of personeel voor administratie en management automatisch met de schoolvakanties meelift. Dat zou niet terecht zijn dus wellicht liggen hier nog de nodige uren voor het oprapen. Het zou vervolgens ook vanzelfsprekend moeten zijn dat een docent met veel managementtaken buiten de klas, naar rato van de uren voor managementtaken gekort wordt op vakantieaanspraken zoals die voor docenten gelden. Mogelijk neemt daardoor ook de animo voor managementfuncties af zodat meer uren beschikbaar komen om de lesuitval te bestrijden. Dat is een probleem minder. Of om met Jeronimoon te spreken: twee problemen minder.

    Dan is er het plan voor de Summerschool van de VO-raad, speciaal voor leerlingen die een achterstand hebben opgelopen. Goed om hier vast op vooruit te lopen want er is geen geld voor deze zomeractiviteit. Hier zie ik een mooie taak voor bestuurders en een uitgelezen kans om nieuwe ervaringen op te doen. Ons bestuur vindt namelijk een relativerende kijk op de eigen beroepspraktijk en over de schutting kijken gewenst omdat ‘een instelling vol zelfgenoegzame medewerkers niet snel tot innovatie zal komen’. Nu, de zomervakantie past dus precies in die visie. Iedere docent lekker de wijde wereld in en de bestuurders nemen de Summerklas voor hun rekening. Een uitgelezen kans voor onbenutte uren en onbenut talent.

    • MT/admi/ICT etc.
      Op de drie scholen waar ik heb gewerkt, gingen directie, teammanagers, admi en ICT diensten altijd nog een week langer door aan het begin van de zomervakantie en begonnen al weer in de week voordat de docenten op school kwamen.

      • Juist
        En die twee weken werden ergens in het schooljaar weer vrij opgenomen als ‘compensatie’.

  10. ook de leerlingen leveren lesvrije dagen in?
    Betekent dit dat ook de leerlingen lesvrije dagen gaan inleveren? Zij krijgen immers de week zomervakantie gecompenseerd, maar niet die andere drie of vier vrije dagen die verdwijnen vanwege ‘vallen in de vakantie’. Ter compensatie van die dagen kon de school tot nu toe bijvoorbeeld Witte Donderdag, de vrijdag na Hemelvaart of een dag aansluitend aan Koninginnedag vrij geven. Als dat niet meer kan, raken de leerlingen ook lesvrije dagen kwijt, of zie ik nu iets verkeerd?

  11. Sigaar uit eigen doos
    @ Classica
    Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat ik niet wist dat de dagen die je noemt compensatiedagen zijn voor feestdagen die in een vakantieperiode vallen.
    De nu voorgestelde regeling zou dat niet perse uit hoeven sluiten, lijkt me. Aardig punt voor vakbonden.

    Bij onze school zijn er ieder jaar twee studiedagen voor personeel. Leerlingen zijn dan vrij. Plus die drie door jou genoemde dagen. Dat zijn er dan ook vijf. Inderdaad lijkt dit een sigaar uit eigen doos te zijn voor leerlingen.
    Heel goed mogelijk dat leraren die drie dagen op school zullen moeten zijn om te vergaderen.

Reacties zijn gesloten.