Schoolvensters online

Zoals wellicht bekend heeft de VO-raad een project (vensters voor verantwoording) waarin ze bepaalde informatie over scholen online wil zetten. De website is inmiddels in de lucht.

Twee opvallende dingen:

  • Over lesbevoegdheden wordt gezwegen.
  • Het gemiddelde jaarlijkse budget per leerling blijkt €7.141 te zijn.

11 Reacties

  1. Maar
    aan ouders wordt wel een mening gevraagd over:
    “De school beschikt over goede, vakbekwame docenten”

    Hoe beoordelen ouders dat? Wat wordt er verstaan onder vakbekwaam?
    Pedagogisch bekwaam? Leervak bekwaam? Beiden? Is een goede docent hetzelfde als een vakbekwame docent?

    There are lies, serious lies and statistics?

  2. Wanneer er over
    Wanneer er over lesbevoegdheden wordt gezwegen dan weet je dat die cijfers niet al te best zijn. 😉
    Het zou mooi zijn wanneer het oprichten van een nieuwe school, anders dan op basis van experimentele methodes of religie, gemakkelijker zou zijn.
    Met zo’n budget moet het toch gemakkelijk mogelijk zijn om alleen maar eerstegraadsleraren aan te trekken (bij voorkeur universitair geschoold) voor minstens de bovenbouw van het HAVO en het VWO en ieder van hen LC of hoger te betalen?

  3. Kwaliteit!
    Een onderdeel van de Vensters betreft ‘kwaliteit’. je zou dan verwachten dat de bevoegdheid van leraren daar vooraan staat. Maar er staat niets.
    De reden is helder. De VO-Raad is een club waarin grote besturen de dienst uitmaken. De grote ROC’s willen niet dat duidelijk wordt hoeveel onbevoegden daar rondlopen. En daarom zwijgt de VO-site daarover.
    Wel zeggen ze: iedere school mag toevoegen wat ze wil.
    Het ministerie (lees: Plasterk) heeft in een reactie daarop enkele maanden geleden een eigen bevoegdheidssite geopend. Daar reageerde hoofdman Sjoerd toen zuur op.

  4. Budget
    Even voor de duidelijkheid: Het genoemde budget is afkomstig van de Rijksoverheid? Daar komt toch nog een (substantieel) bedrag van de gemeenten bij? (ref. Kerncijfers Onderwijs Cultuur en Wetenschap … – 2009)

  5. Wie heeft gevraagd om deze Vensters?
    Weet iemand wat het nut is van deze vensters voor verantwoording? Dat project is nu al vanaf de oprichting van de VO-raad in de maak, er is eindeloos aan gesleuteld en over geconfereerd en nu is het nog niks. De site van de onderwijsinspectie is veel overzichtelijker.

    De schoolbesturen willen de site van de onderwijsinspectie misschien wel overbodig maken. Het hele idee achter het project is immers dat meer horizontale verantwoording moet leiden tot minder vertikale verantwoording, dus minder toezicht. Dat betekent: minder toezicht op schoolbesturen. Die schoolbesturen zijn in deze vensters onzichtbaar gemaakt en dus ook hun doorslaggevende rol achter de cijfers en het beleid zoals dat in de vensters gepresenteerd wordt.

    Eigenlijk kun je nu al zien hoe dat uitpakt. Van de scholen die ik van nabij ken leveren die indicaties helemaal niet de informatie die voor ouders van belang is. En wie anders dan de ouders zijn de belangrijkste stakeholders voor het voortgezet onderwijs? Toch niet de winkeliers- of de buurtvereniging? Ook niet de werkgevers (de ROC’s vallen onder de MBO-raad). Ouders willen weten of hun kind les krijgt van bevoegde docenten. Een indicator die alleen de verhouding leerkracht/aantal leerlingen geeft, zegt niets over de bevoegdheid. Je kind kan dan ook les krijgen van een bevoegde computer. De daarbij rondlopende begeleiders hoeven alleen te beschikken over een didactische aantekening en een cursus wegwijs in Wikipedia. Ze vallen wel onder de categorie leerkracht. Lees: goedkope, onbevoegde leerkracht.

    In de schoolgidsen heet dat modern, duurzaam en maatwerkonderwijs.

    • Kan iemand mij uitleggen
      Kan iemand mij uitleggen waarom nog geen minister of staatssecretaris van ´onderwijs` ervoor heeft gepleit dat de overheid de scholen wettelijk verplicht om te melden hoe het met de bevoegdheid van haar leraren zit.
      De overheid zou voor elke school moeten bijhouden hoeveel procent van de leraren een eerstegraadsleraar is en zij zou voor elke school moeten bijhouden ofdat alle eerstegraadsleraren maximaal worden ingezet voor de bovenbouw van het HAVO en het VWO.

      Beter zou zijn wanneer de overheid weer terug de eis invoert dat enkel een eerstegraadsleraar lesgeeft aan de bovenbouw van het HAVO en het VWO. Ik heb daar graag een tijdelijk zichtbaar lerarentekort voor over, anders blijven we maar aanmodderen.

      • Andere interesse
        De minister en staatssecretaris hebben meer interesse om universitaire bachelors voor de klas te krijgen dan om te zorgen dat VWO leerlingen les krijgen van universitaire masters. Zie de volkskrant. Daarmee lijkt het onderwijs de enige sector te zijn die iets ziet in universitaire bachelors.

      • ongelijke monniken
        Het moet niet slechts bekend zijn of een leraar wel of niet eerstegraads bevoegd is maar ook onder verantwoordelijkheid van welke instantie eventueel die leraar die bevoegdheid gekregen heeft.
        Seger Weehuizen

        • Uiteraard
          Het liefst zou ik hebben dat van elke leraar wordt gepubliceerd voor welke opleidingen aan welke onderwijsinstellingen is geslaagd. Mocht dat voorlopig onbereikbaar zijn dan zou hetgeen ik voorstel toch al een grote verbetering zijn.

  6. schoolvensters
    LIA blijft er op aandringen dat scholen de bevoegdheden van hun leraren publiceren en dat de inspectie daar controle op uitoefent. Pas dan zullen scholen de onbevoegde leraren stimuleren en faciliteren die bevoegdheid te halen. De site bevoegd.minocw.nl is nogal vaag en is bovendien nog steeds gebaseerd op gegevens t/m 2008.

    Een groot voordeel van de Schoolvensters is, dat het de VO-raad wèl lukt om de examenresultaten binnen enkele maanden te verwerken. De betreffende gegevens op de site van de inspectie zijn altijd ANDERHALF jaar oud. Als ik bedenk dat leraren hun eerste en tweede correctie in avonduren en weekenden onder grote tijdsdruk moeten verrichten, snap ik niet dat het digitale bijeenharken van die gegevens zo lang moet duren.

Reacties zijn gesloten.