De leerling centraal

Uit Trouw van dinsdag 28 december 2010, pagina 18 een bijdrage van de voorzitter van het LAKS:

“Het onderwijs moet dus aangepast worden aan de scholieren. Scholieren van nu – zeker de jongens – hebben behoefte aan structuur en orde. Dit ontbreekt volop. Waar het ook aan ontbreekt zijn goede – bevoegde – leraren, die hun leerlingen begrijpen en motiveren. Het is daarom erg paradoxaal dat dit kabinet bezuinigt op docenten.”

Een andere benadering van “de leerling centraal”.
Leuk om te lezen

Klaas Wilms

6 Reacties

  1. wat wil de leerling
    Dat blijkt dus nogal eens te veranderen. En de leraar er maar achteraan hollen, achter die grillen? Terwijl de leerstof maar matig aan verandering onderhevig is. Laten we vooral de leerstof centraal houden en intussen het oog op de leerling uiteraard niet verliezen.

    • De school als instituut…..
      Ik pleit voor het einde van de wegwerpmaatschappij, waartoe ook de wegwerp-schoolgebouwen van de afgelopen vijftig jaar behoren.
      De school moet weer een instituut zijn, waar de leerling zich thuis voelt en waar leraren trots zijn les te mogen geven en de leerling om daar te mogen leren of studeren (gymnasiasten studeren).
      Vanzelfsprekend moet de inhoud van het lesprogramma dan ook goed zijn.
      De leerling centraal is van de jaren zestig en lijkt op een zwaktebod van een leraar die geen orde kan houden of van een ministerie dat de richting kwijt is.

    • Die vraag stellen…
      … Börries Klassen (wiskunde/politiek Gymnasium Hamburg) en Conny Törber (Berufsbildenden Schule Walter-Gropius Hildesheim) iedere dag opnieuw in de film Lehrer – mehr als ein Job van Robert Wortmann [37 Grad – 11 januari 2011]

Reacties zijn gesloten.