Scheikunde, nu met homeopathie

Positieve aandacht voor homeopathie in een scheikunde-leerboek bestemd voor derde klas VWO.

Leerboek: ‘Chemie overal sk 3 vwo’

Hoofdstuk 6: ‘Geneesmiddelen en vergiften’

Paragraaf 6.4: ‘Werking en bijwerkingen van geneesmiddelen’.

De werking van geneesmiddelen wordt niet behandeld, wel de schadelijke bijwerkingen. Er is aandacht voor Samuel Hahnemann, de grondlegger van de homeopathie, inclusief foto. De homeopathische theorie wordt uitgelegd alsof het om wetenschappelijke feiten gaat.
We vinden er ook het woord allopathie, een scheldwoord van homeopaten voor de reguliere geneeskunde.

Op de website 3v.chemieoveral.epn.nl/ die bij het leerboek hoort moeten de leerlingen o.a. de volgende vraag beantwoorden (klik op ‘Start’, ‘6’, ‘6.2’):

“Door homeopathische geneesmiddelen te verdunnen, kun je de geneeskracht vergroten.”

Wie ‘Onjuist’ invult krijgt het bericht: ‘Dat is fout. Probeer het nog eens.’

Bij ‘6.4’ ‘klik hier’ stelt deze educatieve uitgever extra informatie beschikbaar over homeopathie.

We leren o.a.:

“Een homeopathisch middel past bij een mens zoals een sleutel in een slot en activeert je hele lichaam om beter te gaan werken.”

“Homeopathische artsen zijn eerst “gewoon arts” geworden. Daarna hebben ze een opleiding in de homeopathie gevolgd. Zij vormen een goede schakel tussen de reguliere en de complementaire geneeskunde.”

8 Reacties

  1. deze cursus is mede mogelijk gemaakt door
    dokter Vogel.

    Maar van onderwijs dat is vergiftigd door besluitvorming op basis van chakra’s (Clan Visser ’t hooft), dat aan het hart een grote denkkracht toedicht (APS: het hart-brein leren) en dat kennis vloeibaar en subjectief vindt (Sjoerd Slagter c.s.),kun je niet verwachten dat de scheikunde het niveau van de alchemie overstijgt

  2. Ik had niet gedacht dat ik
    Ik had niet gedacht dat ik dit nog zou meemaken in mijn moederland.
    In een ander topic vroeg iemand hoe aan de gewone ouders kan worden uitgelegd wat de staat van ons onderwijs is. Dit lijkt mij een mooi voorbeeld.

  3. Niets nieuws onder de zon
    Elf jaar geleden was er al enige ophef over het hoge gehalte alternatieve geneeskunde in sommige methodes voor het vak ANW. Piet Borst signaleerde het in een artikel in de nrc. Dit artikel kan ik niet meer vinden, maar wel een reactie erop. Zie HIER.

  4. Zelfde orde
    Van dezelfde orde is de ‘leerpyramide’ die onze nieuwe leraren in opleiding moeten kennen en toepassen. Volledig onbewezen, maar overal serieus in gebruik.

    Ook de leerstijlen zijn evidente onzin. In ons programma LLB is één van de landelijk vastgestelde doelstellingen dat de leerling zijn eigen leerstijl kan benoemen.

Reacties zijn gesloten.