Pasen

Pasen

Onder aan de trap kuchte mijn vader. Daarna roffelde hij op de deur.
“De heer is waarlijk opgestaan en hij is van Simon gezien”, riep hij naar boven.
“Die Simon van Rees ziet ook alles”, fluisterde mijn broer.( De achtste plaag, Jan Wolkers)
Pasen in huize Wolkers, jaren dertig van de vorige eeuw.
Meer dan de helft van de Nederlanders blijkt niet meer te weten wat het Christelijke paasfeest inhoudt. Vanmorgen bij “Goedemorgen Nederland” hierover Herman Pleij. Hij wijst in dit verband naar het onderwijs. Ook hier ligt kennelijk weer een taak. Ik vraag me dan af in hoeveel gezinnen Pasen nog zo intens wordt beleefd als in de familie Wolkers in vergelijking met de tijd waarin dit verhaal zich afspeelt. En in hoeverre het paasverhaal zelfs in het bijzonder onderwijs nog veel weerklank vindt. Secularisatie en ontkerkelijking verklaren volgens mij meer m.b.t. de gebrekkige kennis van Pasen dan een tekort schieten van het onderwijs. Ik ken nogal wat oudere mensen die niet Christelijk opgevoed zijn aan wie ik de betekenis van Christelijke feesten als Pasen en Pinksteren moet uitleggen. Dat heeft te maken met de sfeer waarin ze zijn opgegroeid en het openbaar onderwijs dat ze hebben gevolgd. In de katholieke sferen waarin ik ben opgegroeid begon Pasen al op Paaszaterdag om 12.00 uur. Dan kwamen de klokken uit Rome overvliegen en gingen de vastentrommeltjes open. In de Goede Week zat je bijna constant in de kerk. Zo krijg je wel wat mee.
Sindsdien zijn de kerken nogal leeggelopen en is ook de beleving van Pasen voor velen geseculariseerd, zeker voor jongeren die hiermee niet meer zijn grootgebracht. Het onderwijs kan daar weinig aan veranderen.

2 Reacties

  1. In een dienst speciaal voor
    In een dienst speciaal voor buitenkerkelijke kinderen, legde de dominee het avondmaal uit. Hij wees op de stukjes brood, en zei toen dat dit het brood voor de armen was. Ik hoorde die kinderen bijna denken ‘nou, dat is ook niet veel voor die armen’. Zo ongeveer krijgt het seculuiere zijn vorm in veel bijzonder onderwijs. Er zijn wat nuttige morele lessen te vinden in die bijbel, tevens wat socialistische en humanistische vervormingen, en dat is het dan. In veel opzichten heeft het bijzonder onderwijs z’n bijzondere karakter opgegeven. Dat verklaart misschien waarom men zo gemakkelijk z’n vrijheid opgeeft, en zich voegt naar allerlei politieke wensen.
    Ooit was er een lid van de AOB, die openlijk de aanbeveling deed te gaan infiltreren in het bijzonder onderwijs. Wie zal zeggen hoevelen hieraan beantwoord hebben?

  2. Christendom als Cultureel element
    Het Christelijk geloof is een onmisbaar stuk erfgoed en moet daarom degelijk onderwezen worden. Het helpt je bij het interpreteren van veel werken van Rembrandt van Rijn en kerkelijke middeleeuwse kunst en geeft diepgang aan de Werken van Johann Sebastiaan Bach en religieuze oude en moderne muziek. Geschiedenis van het Christendom zou een van de belangrijkste topics uit onze geschiedeniscanon moeten zijn.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.