Gardner’s vergeten intelligentie

Howard Gardner heeft de volgende intelligentie over het hoofd gezien:

“Another talent that needs to be explored is the special ability of some people to convince others that certain ideas have merit, even in the face of clear evidence to the contrary.”

Zie: *Competent Communiceren*

9 Reacties

  1. goede wijn ….
    behoeft geen krans, maar aan de vlag te zien moet hier haast wel een modderschuit onder varen.

  2. Anders gezegd:
    Iets dat goed is, verkoopt zichzelf. Zaken waarvan gevreesd moet worden dat deze niet zo gemakkelijk zullen worden geslikt, of zaken die uiteindelijk moeten worden beschouwd als lege vaten (ik denk aan CGO), vereisen een berekenende communicatie.
    Zodra de communicatie met heel veel toeters en bellen gepaard gaat, en middels voorschrijvende instructies moet verlopen, weet ik al dat er verdachte zaken aan de man moeten worden gebracht.
    De praatjesmakers verhullen vaak een gebrek aan vakbekwaamheid. De stillen in den lande zijn vaak echte vakmensen: zij bewijzen zich door hun werk, niet door hun babbels.

    • gevolgen voor het onderwijsniveau?
      Hieonder is naar mijn idee op te maken dat een loopbaancoach breder is dan docent:
      Tussen haakjes de woorden te gebruiken ipv “loopbaancoach” (begeleider, docent)

      En aanwijzing 11 uit de folder:
      11 Maak duidelijk wat de vernieuwing betekent voor de rol van de
      docent en de leerling
      Gebruik geen populaire termen als ‘docent als coach’ en ‘student als regisseur van zijn loopbaan’, maar maak wel duidelijk dat de taak van de docent breder is dan vroeger en dat in het nieuwe onderwijs een passieve houding van de leerling niet past.

      Passieve houding van de leerling is dus de schuld van de toestanden op het MBO?
      En wordt er geen misleidende informatie gegeven over docenten?

      • Weet je wat zo leuk is aan
        Weet je wat zo leuk is aan kinderen?
        Ze zijn nog gemakkelijk te vormen. Ze passen zich wel aan aan wat het systeem van hen eist. Met name wanneer ze nog maar 6 t/m 17 jaar oud zijn.
        Volgens mij heeft de leerling nooit een passieve houding gehad. Het is niet omdat je tijdens de les eens een keer aan het babbelen bent of uit het raam staart dat je daarom een passieve houding hebt. Bij mij was dit altijd omdat ik al wist wat de onderwijzer vertelde en ik kon die onderwijzer perfect bijhouden.

  3. Ons wasmiddel wast witter
    Geen woord over de aansluiting van de opleidingen op de arbeidsmarkt, hoeveel oudleerlingen met succes een baan hebben gevonden binnen hoeveel tijd, en andere gegevens waar je als ouder iets van de kwaliteit van de opleiding aan kunt aflezen. Want ja, de gekozen opleiding is er wel eentje aangeboden door dat Roc, maar is niet het Roc zelf.

    Het is werkelijk aalgladde praat in deze folder, op zich een uitstekend voorbeeld van de makke van het CGO: dit is communicatie zonder inhoud, althans de inhoud kan ieder Roc er zelf achter plakken. Wonderbaarlijk, dat dezelfde communicatie dan zou passen bij verschillende inhouden. Ik zou bij al die sussende teksten toch alles van de hoed en de rand willen weten: hoeveel contacturen met docenten zijn er precies in dat eerste jaar, etcetera.

    • Gebrek aan keuze
      Hoewel ik helemaal niet geloof dat CGO-onderwijs nog onderwijs is lig ik er zeker niet van wakker van wanneer een deel van de scholen met zo’n eigenzinnige methode werkt.
      Het grote probleem is dat we praktisch niets te kiezen hebben.
      Als jouw Regionaal OpleidingsCentrum (de naam zegt in dit geval iets over het bewust gekozen beleid van de overehdi) toevallig kiest voor een bepaalde methode dan heb je als ouders de keuze om ofwel genoegen te nemen met een inferieure of op zijn minst experimentele lesmethode ofwel veel te betalen voor reiskosten danwel een kamer.
      Dit is specifiek voor deze jongeren een probleem, de leerling die aan de hogeschool of universiteit studeert kan teniminste nog wat gemakkelijker vluchten naar een andere regio of desnoods het buitenland.

      Ik vind het spijtig en onbegrijpelijk dat zelfs het VAVO onderdeel van het ROC moest worden. Hoe maken we hier weer een zelfstandige opleiding van?

    • Uren nog niet bekend
      Het probleem met bijvoorbeeld het aantal aangeboden lesuren is, dat je wél wat over het verleden, maar niets over de toekomst kunt melden. Ik probeer elk jaar véél lesuren te realiseren, maar uiteindelijk beslist de schaarste bij Techniek en kan het dus weer heel anders uitvallen. Zelfs nu (mei) weten we nog niet of we volgend jaar weer een fatsoenlijk aantal lesuren voor elk vak mogen aanbieden.

      • Gouden tip voor de maffia
        Zeer geachte maffiosi,

        Hebben jullie al gezien hoe perfect het mbo haar propaganda verzorgt? Daar kunnen jullie nog een puntje aan zuigen.
        Download “mbo 2010” en overweeg dan om de heren Rutger Zwart en Meüs van der Poel met het pistool op de borst in dienst te nemen. Zij werken bij Ravestein & Zwart in Nijmegen.
        Zij zullen U adviseren om woorden als “omleggen” en “liquideren” in het vervolg te vermijden. Beter is om formuleringen te gebruiken als “milieuvriendelijke maatregelen nemen”. Laat ook zien dat het progressief is om tegenstanders uit de weg te ruimen. De wegen worden leger en er is minder CO-2 uitstoot.
        Zij kunnen jullie teksten leveren waarin jullie alleen je afdelingsnaam hoeft in te vullen, bv ndrangheta. Ze hebben standaardteksten voor wie je maar wil, je bevriende relaties, voor klanten, voor politici die jullie in de arm wilt nemen.
        Echt handig hoor. Een aanradertje!

        • En er komt nog meer moois
          Op de site van Ravestein en Zwart te vinden:

          Op komst: Jaarverslag PO-Raad

          Ravestein & Zwart schrijft het jaarverslag voor de PO-Raad. Een prachtige klus die we met veel enthousiasme oppakken. Lees meer…

Reacties zijn gesloten.