De universiteiten van Utrecht en Leiden discrimineren.

Beide universiteiten stellen studentassistentplaatsen open voor enkel niet-westerse allochtonen.
Ik kan niet anders concluderen dan dat deze universiteiten hiermee artikel 1 van de Nederlandse grondwet overtreden. Volgens artikel 1 van de Nederlandse grondwet is het immers niet toegestaan om op basis van ras en afkomst onderscheid te maken in gelijke gevallen en de criteria ras en afkomst zijn geen onderdeel van de vergelijking tussen gevallen.
“Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

Dit is hetzelfde principe als wanneer een werkgever enkel autochtonen en westerse allochtonen zou aannemen, ik vraag me dan ook af wat er zou gebeuren wanneer een benadeelde student een civielrechtelijke procedure zou starten.

De lijst van landen is op zijn zachts gezegd vreemd.

Afghanistan
Algerije
Angola
Anguilla
Antigua en Barbuda
Argentinië
Bahama’s
Bahrein
Bangladesh
Barbados
Belize
Benin
Bermuda
Bhutan
Bolivia
Botswana
Brazilië
Brits territorium in de
Indische Oceaan
Brunei
Burkina Faso
Burundi
Cambodja
Caymaneilanden
Centraal-Afrikaanse
Republiek
Chili
China
Colombia
Comoren
Congo
Congo (Democratische
Republiek)
Costa Rica
Cuba
Djibouti
Dominica
Dominicaanse
Republiek
Ecuador
Equatoriaal Guinea
Egypte
El Salvador
Eritrea
Ethiopië
Falklandeilanden
Filippijnen
Frans Guyana
Gabon
Gambia
Ghana
Grenada
Guadeloupe
Guatemala
Guinee
Guinee-Bissau
Haïti
Honduras
Hongkong
India
Irak
Iran
Israël
Ivoorkust
Jamaica
Jemen
Jordanië
Kaapverdië
Kameroen
Katar
Kenia
Koeweit
Laos
Lesotho
Libanon
Liberia
Libië
Macau
Madagaskar
Malawi
Maldiven
Maleisië
Mali

Marokko
Martinique
Mauritanië
Mauritius
Mayotte
Mexico
Mongolië
Montserrat
Mozambique
Myanmar
Namibië
Nederlandse Antillen +
Aruba
Nepal
Nicaragua
Niger
Nigeria
Noord-Korea
Oman
Pakistan
Panama
Paraguay
Peru
Puerto Rico
Réunion
Rwanda
Saint Kitts en Nevis
Saint Pierre en
Miquelon
Saint Vincent en de
Grenadines
Sao Tomé en Principe
Saoedi-Arabië
Senegal
Seychellen
Sierra Leone
Singapore
Sint-Helena
Sint Lucia
Soedan
Somalië
Sri Lanka
Suriname
Swaziland
Syrië
Taiwan
Tanzania
Thailand
Timor Leste
Togo
Trinidad en Tobago
Tsjaad
Tunesië
Turkije
Turks- en
Caicoseilanden
Uganda
Uruguay
Venezuela
Verenigde Arabische
Emiraten
Vietnam
Zambia
Zimbabwe
Zuid-Afrika
Zuid-Korea

Zuik-Korea staat bekend om het hoge opleidingsniveau van de top.
Qua welvaart is heb ook bepaald geen arm land.

Suriname en Antillen: zijn toch nog altijd een ondereel van Nederland, deze mensen hebben gewoon de Nederlandse nationaliteit net als alle andere Nederlanders.

Turkijke: bepaald geen achtergesteld land, voormalig wereldrijk wat reeds enkele decennia rap aan het ‘verwesteren’ is.

India: toelichting is overbodig.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, sommige landen die op deze lijst staan zijn net zo ‘ontwikkeld’ of meer dan Nederland, andere landen zijn ontwikkelingslanden.
Overigens volgen deze universiteiten de definitie die het CBS gebruikt voor niet-westerse landen.
Bovendien zegt de afkomst niet al te veel over het individu. Ze zijn er toch allemaal in geslaagd om hier te studeren en er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat de ene groep studenten meer een steuntje in de rug nodig heeft dan de andere groep studenten, dit nog even los van het feit dat het wettelijk niet is toegestaan.

Allochtoonse studenten, maar dan enkel een bepaald type allochtoonse studenten zoals je hierboven ziet, die “als eerste in hun gezin zijn gaan studeren” krijgen dan ook nog eens voorrang op de andere allochtoonse studenten.

Deze laatste elementen vind ik echter een bijzaak: een universiteit kan het niet maken t.o.v. de betere studenten dat zij geen studentassistentplaats krijgen, enkel omwille van de afkomst van hun ouders en deze universiteiten overtreden de wet, een artikel uit de grondwet nog wel.

De Vrije Universiteit en de Erasmus Universiteit nemen tevens deel aan dit programma. De eerste aanwijzing vind je op de websites van de universiteiten van Leiden en Utrecht:
www.uu.nl/NL/Informatie/studenten/pso/Pages/default.aspx
studenten.leidenuniv.nl/nieuws/programma-studentassistenten-onderzoek.html
Even googelen leert dat dit inderdaad het geval is: www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENUS283&=&q=Programma+Studentassistenten+Onderzoek+%28PSO%29&aq=f&aqi=&oq=

8 Reacties

  1. Andere achtergrond
    Je suggereert dat de studentassistenten zouden zijn aangenomen omdat hun land van herkomst arm zou zijn.
    Ik heb de berichten hierover in de pers ook gelezen, maar er wordt een ander argument genoemd. Het zou er om gaan studenten uit die landen die hier studeren en daarbij problemen ondervinden te helpen. Ook studenten uit rijke niet westerse landen kunnen natuurlijk grote problemen hebben om hier te studeren en te leven.

    Het kennelijke idee hierachter is dat die studenten beter geholpen worden door een allochtone student dan door een westerse/autochtone student. Ik geloof daar niets van: allochtonen vormen van geen kanten een homogene groep en het aantal landen lijkt me veel te groot om voor ieder land een of meer assistenten aan te nemen.

    Ook ben ik zelf niet voor om studenten extra hulp te bieden op basis van hun land van herkomst. Waarom niet op basis van de opleiding van hun ouders, op basis hun sexuele geaardheid, hun medische dossier of het aantal uren dat ze moeten reizen om te kunnen studeren.

    Overigens: Suriname is toch al een tijdje onafhankelijk 😉

    • Het zou er om gaan studenten
      Het zou er om gaan studenten uit die landen die hier studeren en daarbij problemen ondervinden te helpen. Ook studenten uit rijke niet westerse landen kunnen natuurlijk grote problemen hebben om hier te studeren en te leven.
      Het universitaire onderwijs is de top van onze onderwijspiramide, hoeveel problemen m.b.t. het onderwijs kunnen mensen hebben die het niveau hebben om universitair onderwijs met succes te volgen?
      Bovendien selecteren deze 4 universiteiten de studentassistenten op basis van hun cijfers.
      Ook veel studenten die autochtoon of westers allochtoon zijn ondervinden hebben problemen die nadelig zijn voor het onderwijs (autisme bijvoorbeeld), deze studenten krijgen niet die voorkeursbehandeling.

      Verder ben ik het met je eens.
      Het gaat om de mens, niet om de groep waartoe hij behoort.
      Ik vind het belangrijk dat de besten geselecteeerd worden op grond van hun eigen verdiensten.
      Al die mensen, in dit geval niet-westerse allochtonen, die op eigen kracht zoiets hebben bereikt krijgen a priori het stempel dat ze enkel dankzij affirmative action deze functie hebben.
      Ik geloof niet dat de problemen van een groep zo worden opgelost. Wanneer je zelf moet knokken om iets te bereiken dan is dat toch beter voor je ontwikkeling?

  2. Algemene Wet Gelijke Behandeling
    In de AWGB staat:
    art. 3. Het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet, indien het onderscheid een specifieke maatregel betreft die tot doel heeft vrouwen of personen behorende tot een bepaalde etnische of culturele minderheidsgroep een bevoorrechte positie toe te kennen ten einde feitelijke nadelen verband houdende met de gronden ras of geslacht op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot dat doel.

    • Dode letter
      De grondwet is in Nederland een dode letter. In een fatsoenlijk land als Duitsland zou de grondwet gewijzigd moeten worden voordat ze een AWGB aangenomen zou kunnen worden die duidelijk in strijd is met artikel 1.

      Hetzelfde probleem speelt overigens bij artikel 23 (vrijheid van onderwijs). Ook dit is door ‘gewone’ wetten zoals bijvoorbeeld over stichtingsnormen een dode letter. Ook hier zou in een fatsoenlijk land een consitutioneel hof een stokje voor steken.

      • Betekent dat dat de overheid
        Betekent dat dat de overheid in strijd handelt met de wet en hiermee wegkomt?
        Ik heb altijd begrepen dat de grondwet prioriteit heeft boven de ‘gewone’ wetten maar blijkbaar geldt dit niet in Nederland?
        Ik word hier een beetje droevig van.

        • Grondwet
          Er is in Nederland geen constitutioneel hof dat wetten toetst aan de grondwet (zoals ze in Duitsland en Amerika wel hebben). Dus kunnen er wetten aangenomen worden die duidelijk in strijd zijn met de grondwet en daar kun je als burger niets aan doen. Het is rechters zelfs uitdrukkelijk verboden om wetten aan de grondwet te toetsen (zie bijvoorbeeld het wikipedia artikel). De grondwet is dus daadwerkelijk een dode letter: hij heeft geen enkele betekenis.

  3. Het woord is (desgevraagd) aan de rechter
    @ Gems:
    Nee, positieve discriminatie valt niet door BON-leden onderuit te halen. Maar gedupeerden kunnen naar de rechter stappen. Deze kan toetsen of hiermee een redelijk doel is gediend. Hij kan bijvoorbeeld toetsen of het redelijk is dat het (overwegend ‘witte’) Haagse christelijk gymnasium Sorghvliet alvorens geschikt bevonden gegadigden aan een loting te onderwerpen niet alleen broertjes en zusjes van zittende leerlingen en kinderen van leraren en van oud-leerlingen, maar ook een quotum allochtone leerlingen voortrekt. Zo kan hij ook toetsen of het redelijk is dat de (overwegend ‘witte’) Universiteit Utrecht bij sollicitatieprocedures voor de functie van student-assistent in onderzoeksprojecten allochtone studenten voortrekt, ten einde tegen te gaan dat sollicitatiecommissies bij gelijke geschiktheid wederom de voorkeur geven aan een bevriende autochtone student.

Reacties zijn gesloten.