Decibel-subsidies

Decibel-subsidies

Staatssecretaresse ‘hé jij daar’ Dijksma stuurt de kamer een brief waarin ze uitleg geeft omtrent de nog-niet-invoering van het passend onderwijs. Het woedende geroeptoeter van verschillende belanghebbende instituten en instanties is niet van de lucht. Iedereen buitelt over iedereen want de stroom onophoudelijke subsidies dreigt zo maar op te drogen. De meest gigantische onderwijsrampen worden ons voorgeschoteld, wee ons gebeente als ‘de wraak van de kinderen’ zich over ons zal uitstorten. De juffen en meesters die met moeite weten wat ‘passend onderwijs’ voor hen inhoudt omdat de gesubsidieerde roeptoeteraars nooit de moeite hebben genomen om de uitvoerder bij de plannen te betrekken, trekken de schouders op en gaan gewoon door met hun dagelijkse werkzaamheden.

Nochtans had de staatsecretaresse het kunnen zien aankomen al dat geroeptoeter. Nog maar twee weken geleden klonk het bazuingeschal vanuit de ivoren torens van de PO-raad. Keet was ziedend over de voorgenomen bezuiniging van negentig miljoen op ‘bestuur en management’. Een brief op poten naar pers en staatsecretaresse met de dreiging dat de juf of meester voor de klas de financiele klappen op moet vangen. Volgens de bende van Keet moeten er geen miljoenen af maar miljoenen bij, waarom begrijpt de staatsecretaresse dat niet? Om het ministerie te bewegen een en ander in overweging te nemen spande Keet en consorten de pers voor het karretje.

Ook zuster Marja moest er deze week aan geloven. Leraren In Actie had nog maar net gerept over het grote aantal on-, onder-, en anders bevoegden in het voortgezet onderwijs of ons aller Sjoerd van de VO-raad zag zijn kans schoon. Op de radio kwam hij vriendelijk uitleggen dat de schoolleiding heel goed kon inschatten wie bekwaam was en wie niet en dat scheikunde en natuurkunde eigenlijk hetzelfde is. Vooral legde hij de nadruk op het enorme lerarentekort en dat zuster Marja goed moet beseffen dat er veel geld bij moet. Het eind van het liedje is dat ouders vanaf morgen op een website kunnen zien hoeveel procent van de lessen door on-, anders-, en onder bevoegden gegeven wordt. Wie levert die cijfers aan? Jawel de slager zelf.

Boer Jan en zijn bende lanceren ‘een nieuw MBO’. Dat moet een MBO worden dat ook een HBO opleiding verzorgt maar dan ‘iets minder moeilijk’. Geen idee wat ik mij daar bij voor moet stellen, maar het komt er op neer dat de lancering van de hip hip hoera plannen gepaard gaan met een schreeuw om overheidssteun want anders kan dit megalomane doel nooit of te nimmer worden bereikt en dat zou meer dan zonde zijn voor al die ‘MBO-studenten’ die net niet goed genoeg zijn om een HBO studie te volgen. Heel fijntjes wordt de bestrijding van het voortijdig schoolverlaten mee verpakt in de bedelbrief. Slimme jongen, boer Jan.

Er kan in dit land, en niet alleen in het onderwijs, blijkbaar niets gebeuren zonder dat bestuurderen met heel veel misbaar, klaroen- en trompettergeschal verkondigen dat het niet uit de lengte en ook niet uit de breedte kan en dat de overheid maar eens flink in de subsidiebuidel moet tasten. Het vocale geweld waarmee de pluche-zitters niet alleen de ministers en staatsecretaresses bespelen maar ook pers en publiek is niet van de lucht. Jarenlang hebben de bestuurderen zich ingezet om de poet te verdelen een hele banenmachine is er mee aan de gang gehouden, vrienden en vriendinnetjes zijn benoemd en schatplichtig. Minder subsidie is minder macht en dat kan niet.

Aangezien het verleden al lang heeft bewezen dat wie het hardst roept ook het meest vangt maken de heren en dames bestuurderen dan ook dankbaar gebruik van sirene, microfoon en megafoon om hun decibel-subsidies veilig te stellen.

J. Jeronimoon

4 Reacties

  1. Hoed u voor het ‘betrekken van de leraren’
    Jeronimoon vindt dat de leraren bij de onderwijsvernieuwingen betrokken moeten worden. Dat maak ik althans uit bovenstaande tekst op.

    Hoed je hiervoor. Het betrekken van leraren wordt opgevat als het overtuigen van de leraren dat xxxx noodzakelijk is. In het MBO zijn er letterlijk miljoenen geïnvesteerd in leuke schoolstudiedagen, landelijke studiedagen compleet met cadeautjes (dassen, tassen, trommels, ‘boekwerken’ ) alles gratis. Tot op de dag van vandaag worden wij met Pravda-achtig tromgeroffel bestookt met het MBO-blad en andere duur uitgevoerde bladen waarin de zegeningen van de compeletenties luid bezongen worden. Ze hebben bést moeite gedaan om ons erbij te betrekken. In andere landen heet zoiets indoctrinatie, hier noemt men het ‘betrekken bij’.

    • Zeggenschap is nodig
      Rechtsboven op het scherm lees ik een van de BON-kernpunten:
      Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren.

      In die zin moeten leraren er wel degelijk bij betrokken worden, dus met name waar het gaat om zeggenschap, om besluitvorming.

      Natuurlijk moeten we ons niet laten afschepen met studiedagen, spiegeltjes en kraaltjes alsof daarmee betrokkenheid gekocht (of juist uitverkocht?) zou kunnen worden. Dat heeft niets te maken met “betrekken van leraren” zoals dat volgens BON zou moeten.

    • Inderdaad.Ik heb dat soort
      Inderdaad.
      Ik heb dat soort dagen en cursussen altijd beschouwd als te vergelijken met de verplichte ‘heropvoedingsdagen’, die in de USSR gebruikelijk waren.
      Want tegengeluiden zijn op dat soort dagen niet echt welkom.

Reacties zijn gesloten.