rekentoets voor leden?

Om een blog in te leveren, moet er eerst een sommetje gemaakt worden. Prachtig!
Een rekentestje voor leden?
Mag ik het niveau ook aangeven?
of mag ik de volgende keer een taallesje maken?

Zie het voorbeeld:

CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of de aanmelding niet geautomatiseerd is. Het is nodig om spam op de website te voorkomen onze excuses voor eventueel ongemak.
Math Question: *
1 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Hier kan ik echt van genieten!

12 Reacties

  1. Beter een sommetje dan een pop, toch?
    Wees maar blij dat wij van het oude leren zijn. Anders had je toch een reflectieverslag en een POP moeten intikken (voorzien van bewijsstukken).

    Maar zonder gekheid: we kregen vandaag een spammende bot op bezoek en hopen door deze truc die types buiten boord te houden.

    Als ik naar de lijst van nieuwe registraties kijk, dan vrees ik echter dat zwaardere middelen wellicht straks noodzakelijk blijken.

    • ongewenste ontwikkelingen
      Laten we maar denken dat het een compliment is. Net zoiets als met pestgedrag. Blijkbaar zijn er mensen die niet gewoon en fatsoenlijk, met respect anderen kunnen omgaan.

      • Ik wil ook….
        ….een sommetje maken; 13+6=moestik ff over nadenken ;-).

        En bij die zwaardere maatregelen heb je het over breuken neem ik aan? En wortels, yum!

        **

        En na iedere voorbeeldweergave een nieuw sommetje, echt tof!

    • Wat hep je nou aan zukke optelsommen?
      Ik zou het juist elegant vinden als BON, die al victorie kan kraaien over de in te voeren rekentoets bij het eindexamen, om de bot op een dwaalspoor te brengen haar heil zocht in talige vragen.

      – hoe spel je het voltooid deelwoord van ‘deleten’?
      – verwijst ‘wiens’ naar een mannelijke, vrouwelijke of onzijdige referent?
      – schrijf je de afkorting van hoger algemeen vormend onderwijs met of zonder hoofdletters?
      – wordt een uitbreidende bijvoeglijke bijzin voorafgegaan door een komma?
      – op welke letter eindigt het voltooid deelwoord van ‘faxen’?
      – hoe schrijf je het verkleinwoord van biscuit?
      – is ‘de reizigers worden verzocht uit te stappen’ goed Nederlands?
      – op welke letter eindigt de persoonsvorm in ‘de vraag wor… je nog drie keer gesteld’

      Een stuk leerzamer dan 1 en 2 bij elkaar optellen, dunk ik.

      • Wel een lange inlogcode
        ° gedeleet ? Afschuwelijk woord trouwens
        ° mannelijk en onzijdig
        ° Ja kom nou, Couzijn. Dat weet toch iedereen?
        ° Weet niet
        ° t
        ° biskwietje of biscuitje, mag dat niet allebei?
        ° Nee, ‘wordt verzocht’
        ° t

        • opschikfax
          Je kunt blijkbaar niet meer veilig met het kofschip over de spellingszee varen,
          Seger Weehuizen

          • Met het kofschiptaxietje naar de xtc-koffieshop – ja, gezellig!
            Ja hoor. Maar je moet wél weten hoe je ’t kofschip als vaartuig gebruikt. Dat leer je bij Nederlands. Mooi vak.

            Overigens werd in verband met het toegenomen aantal leenwoorden (faxen, matchen etc.) een aantal updates van ’t kofschip voorgesteld: van kofschiptaxietje tot xtc-koffieshop. Lees meer hier:

            www.onzetaal.nl/advies/kofschip.php

        • De goede antwoorden volgens Couzijn
          * gedeletet (ge-delete-t); in spreektaal al heel gangbaar, trouwens, en een stuk minder afschuwelijk dan op papier (“die mail heb ik al gedeletet”)

          * als betrekkelijk voornaamwoord verwijst ‘wiens’ alleen naar mannelijke referenten; de vrouwelijke pendant is ‘wier’ en de onzijdige ‘welks’. Alleen als vragend voornaamwoord komt ‘wiens’ ook voor, maar dan is er geen sprake van een (talige) referent

          *was dat maar waar! Als ik voor elke keer dat iemand HAVO of Havo schrijft een cent kreeg, behoorde ik nu tot de rijkste Nederlanders

          * ja (vergelijk “sinaasappels, die oranje zijn, kunnen een verkoudheid voorkomen” versus “sinaasappels die oranje zijn, kunnen een verkoudheid voorkomen”)

          * juist; de kofschipregel geldt ook voor de s-klank in de x (‘iks’)

          * hier zijn twee kampen: de gevoelsspellers en de regelspellers; de eersten spellen biscuitje, de tweede biscuittje (omdat het woord op een klinker eindigt, moet er -tje achter, zoals in sneetje; zo zou ook het verkleinwoord van ‘sous’ (ik heb geen sous te makken) gespeld moeten worden als soustje) (en biscuit is een ander woord dan biskwie (met uiteraard dezelfde betekenis))

          * wel als je een regelspeller bent; maar dan is de vervolgvraag of ‘de reizigers worden verzocht uit- en over te stappen’ goed gespeld is en waarom het dan fout is om te schrijven ‘men worden verzocht uit- en over te stappen’. Lees meer hierover op:
          taalprof.web-log.nl/taalprof/2007/10/vragen_verzoeke.html#label142

          * ja, ook al staat ‘je’ er achter; dat is hier namelijk geen onderwerp (mijn hoogleraar ‘verbeterde’ mij deze fout eens in een artikel – maar dus de verkeerde kant op!)

      • Nog eleganter
        lijkt mij het, om na dit gekeutel de aandacht te richten op wezenlijke onderwijsproblemen. Niet omdat ik niet van ’n leuk mopje houd, meer omdat het niet zo goed gaat binnen het onderwijs.

    • Bot doen tegen een bot
      Als ik jou was, zou ik die nieuwe, verdachte registraties niet toelaten en hun (hen) een e-mailtje sturen met de vraag waarom ze lid willen worden. Op die manier kun je het kaf van het koren scheiden. Dat levert volgens mij minder werk op dan iedereen permanent aan de hinderlijke sommetjes zetten.

      Er zijn wel meer websites waar ik, om lid te worden, eerst een eenregelige motivatie moest opsturen. Echt vervelend is dat niet. Temeer daar de BON-site al lange tijd (hoe doen jullie dat toch) bijna 24 uur per dag bemenst blijkt.

      Maar goed, tis maar een advies.

      Nog een gratis advies: zet de ‘captcha’-vraag direct onder het edit-venster. Dus niet die uitleg over ‘Allowed HTML tags’ er nog tussen. Dat scheelt volgens mij een hele hoop irritatie over ‘vergeten eerst het sommetje op te lossen’ omdat het sommetje anders nét even uit beeld verdwenen was.

      • Bots mailen is lastig
        Eerlijk gezegd weet ik niet zeker wat de indringers zijn/waren. Dat zouden mensen geweest kunnen zijn, maar meer gebruikelijk is dat het het net rondstruinende programmaatjes zijn. Dat noemen ze bots (afkomstig van “robot”).
        Om bots in dergelijke situaties tegen te houden is het gebruikelijk een testje in te bouwen, vaak zie je een grafische tekst die men moet ontcijferen, een mens kan dat wel, een programmaatje niet is het idee. Hier is een eenvoudiger oplossing gekozen. Het is even afwachten of dat afdoende is.

        Ik zie nu overigens geen teksten over html tags die allowed zijn. Misschien heeft de webmaster die nav je bericht al weggehaald.

  2. Kommagetallen
    Ik ben geheel en al er van overtuigd dat de mening van veel BON-leden dat het rekenniveau van de Nedelandse jeugd gevaarlijk laag geworden is de waarheid weergeeft. Maar bij het het meest gebruikte voorbeeld dat dit zou moeten aantonen heb ik toch mijn twijfels.
    Als wij met routine-handelingen bezig zijn gaan wij meestal niet telkenmale dat wij die uitvoeren na of aan de voorwaarden waaronder zij correct is voldaan wordt. Vaak is dat nodig om het tempo er in te houden maar het kan ook fataal aflopen. Ook kan er ongemerkt een stukje van een andere routine doorheen gaan lopen die voor correctheid aan andere voorwaarden voldoet. Neem nu een laborant die bezig is voor een groot aantal patiënten de juiste hoeveelheid geneesmiddel af te wegen. A: 0,3 gram, B: 0,2 gram, C: 0,6 g…….. P: 0,10 gram …….. Q: 0,5 gram ….. Na de patiënten A,B en C zal hij waarschijnlijk voor het getal achter de komma denken : Dat geeft de hoeveelheid in centigram aan. Dan is hij er nog maar een kleine stap van verwijderd om bij P te denken: P krijgt 10 centigram. Te meer omdat de getallenrij voor de overige patiënten in centigram 3,2,6, …. 5, …. is en 10 centigram gerepresentateerd wordt door het getal 10. Patient P krijgt zo een tienvoudige dosis.
    Als je na werktijd deze laborant zou vragen : Wat is groter, 0,1 of 0,10? zal hij waarschijnlijk antwoorden : beide getallen zijn even groot (Strikt genomen is dat geen antwoord op de vraag).
    Je kunt zijn fout tijdens het afmeten niet terugvoeren op gebrek aan inzicht in getallen en gebrekkige rekenvaardigheid.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.