En dan nog iets….

Wat voor mij ook een hardnekkig ongenoegen is, is dat vreselijke woord professional.
Lang geleden betekende het ‘iemand die een sport als beroep heeft’; tegenwoordig betekent het ‘iemand die een beroep heeft’. Nou, dat helpt. Wat doet u voor de kost? Ik ben professional. O, juist! Hé kijk, daar loopt Netelenbos, je weet wel, die professional. Het is een volkomen nietszeggend woord. Een huisdokter is een professional, maar een pooier net zo goed.
Ik ben dan ook geen professional, maar een leraar. En andere mensen zijn weer banketbakker.
Nu weet ik wel, dat mensen met dat woord eigenlijk ‘goed’ bedoelen. Zij duiden met professional een goede leraar aan. Maar laat ze dat dan in vredesnaam gewoon zeggen.
De andere reden dat ik zo de schurft aan het woord heb, is dat het zo vaak opduikt in het proza van de VO- PO- en MBO-raders, de coaches, de adviseurs en andere mensen waarvan ik denk dat ze een funeste invloed op het onderwijs hebben. Zelfs al zou het geen nietszeggende Engelse term zijn, dan nog was het besmet.
In mijn vak is een probleem al voor de helft opgelost wanneer je het op de correcte manier formuleert. Laten we proberen de zaken zoveel mogelijk bij de naam te noemen: Dus laten we alsjeblieft snel stoppen met die verhullende newspeak.
Heet Wijntuin. Ben leraar. Geef les.

21 Reacties

  1. professional is vooral voorspelbaar
    Een leraar is naast leraar ook mens, dat is de charme van een goede leraar. De ene is de andere niet. Ieder zijn eigen aardigheden.
    Bij professional is de mens en de beroepsuitoefenaar losgekoppeld. . Niet zomaar, maar met een woord dat inderdaad van pooier tot chirurg gebruikt kan worden.
    Het gaat bij “professional” dus niet om “natuurkunde” of om les kunnen geven, maar om de generieke beroepscompetenties. Samenwerken, afspraken nakomen, naar je baas luisteren.

    Dan krijgen we een toekomst met professionals en managers. Beide volslagen inwisselbaar. Nu de kinderen nog inwisselbaar maken.

    • een besmet woord
      Het afgelopen jaar verbond ik het woord professional met langdradige, weinig overtuigende beschrijving van competenties Bovenstaande beschrijving van “professional” door 9_11_1989 liet een kwartje vallen:
      Op de website van de Universiteit van Groningen vond ik een definitie van Professionaliteit:
      Professionaliteit [inzake universitair onderwijs] kan worden omschreven als de kennis, vaardigheden en attitude waarover (IEMAND) [de docent] beschikt met betrekking tot zijn/haar taakuitoefening [in het wetenschappelijk onderwijs]
      Bij Wikipedia vind ik:
      Competentie kan betrekking hebben op een bepaalde combinatie van kennis, vaardigheden en houdingen die aansluit bij de eisen die aan een functie gesteld worden
      Deze overeenkomst is frappant
      Seger Weehuizen

      • woord

        Gaat het allemaal over woorden? Woorden hebben voor iedereen een andere betekenis, dat wat het woord (exact zou kunnen betekenen) en dan nog alle associaties en alle emoties die het woord oproept.

        Het zou een hoop kunnen schelen als we in staat zouden kunnen zijn geen discussies over woorden te creeeren 😉

        Respect is de sleutel.

        • geen discussies over woorden?
          Om elkaar te kunnen begrijpen is taal het belangrijkste medium. Discussies over woorden zijn essentieel. Woorden worden gebruikt om anderen te laten weten wat je bedoelt, maar woorden worden evenzeer gebruikt om anderen juist niet te laten weten wat je bedoelt. Zo hoorde ik laatst een verhaal van een directeur die, tussen neus en lippen, opmerkte dat de hij verandering in de organisatie waardoor er wellicht ook ontslagen zouden vallen toch maar geen reorganisatie wilde noemen.

          Als een leerling respect eist, als een leidinggevende tegen mij zegt dat ik me professioneel moet gedragen, ze hebben er allemaal een bedoeling bij, vaak versuikerd in “zomaar” woorden. Wie kan er nu tegen respect zijn, of tegen professionaliteit? Of in het onderwijs: wie kan er nu tegen aansluiten bij het kind zijn. Maar al die termen zijn geërodeerd en verworden tot de inhoudelijk lege wapens van de idioten die het onderwijs besturen.

          • pensées et paroles
            “Ils ne se servent de la pensée que pour autoriser leurs injustices, et n’emploient les paroles que pour déguiser leurs pensées.”
            François Marie Arouet (1694-1778) ook wel Voltaire genoemd
            Seger Weehuizen

        • Ben het niet vaak met je
          @Dwarsligger
          Ben het niet vaak met je eens. Hier sla je de spijker op zijn spreekwoordelijke kop.

  2. Professionaliteit als wapen…
    Het woord ‘professionaliteit’ wordt te pas en te onpas als wapen gebruikt om de tegenstander neer te sabelen.

  3. Professional is positief
    …of zou dat moeten zijn. Professional is iemand met een hogere opleiding die een grote mate van autonomie heeft om zijn vak uit te voeren. Kleine zelfstandige zonder het ondernemersrisico, zoiets!

    Alle andere invullingen van professional zijn gewoon FOUT.

    • besmette woorden
      Adolf is een prachtige voornaam. De broer van de vader des vaderlands heette zo: Graaf Adolf is gebleven, bij Friesland in de slag, hem wacht het eeuwig leven ….
      Maar toch willen veel ouders hun kind niet de voornaam Adolf geven. Er is iets mee gebeurd. Hij hoorde toe aan iemand die de hoofdverantwoordelijke is voor de dood van ruim 23 miljoen mensen, twee keer de bevolking van Nederland. De naam is besmet.
      Dat geldt nu ook voor het woord professional. Het is een kooswoord geworden van de mensen die ons onzalige onderwijsvernieuwingen hebben opgedrongen. Als ik het lees zoek ik meteen naar mijn wapenrusting.
      Als ik het profiel van een goed docent wil beschrijven zal ik het nooit anders dan ironisch of tussen aanhalingstekens gebruiken . Het is een woord van de vijand geworden.

      Seger Weehuizen

      • En daar is weer een
        En daar is weer een voorbeeld van de Wet van Godwin. Jammer.

        • Iudas Iscariot
          Uit Wikipedia:
          Degene die de nazi’s als eerste noemt heeft automatisch verloren, ongeacht het onderwerp dat werd besproken. Daarbij bestaat er ook een wijdverspreide overeenstemming over het feit dat het opzettelijk noemen van de wet van Godwin, om aldus een discussie te beëindigen, geen succes zal hebben.
          Op het moment dat je Hitler en de nazi’s een discussie binnenvoert om aan te tonen dat datgene waartegen je ageert net zo erg is als wat zij deden is vrijwel zeker de wet van Godwin van toepassing. Maar als je het over tactieken hebt waarmee je de mensen de meest vreselijke dingen kunt laten doen of wilt uitleggen welke middelen een dictator gebruikt om aan de macht te komen en te blijven kun je goed van extreme en bovendien goed bekende gebeurtenissen gebruik maken om iets uit te leggen. Ik geloof dat er weinig lezers gedacht hebben dat ik hen die verzot zijn op de naam professional gruweldaden die ik maar in de verste verte op die van Hitler lijken in de schoenen wil schuiven. Misschien had ik beter als voorbeelden Judas Maccabaeus en Judas Iscariot kunnen nemen. Ik zal het in mijn hoofd knopen.
          Seger Weehuizen

    • Een professional
      heeft een professie. Dat is een religieus begrip dat overeenkomt met “roeping”.
      Ook hier geldt “velen worden geroepen, maar weinigen … “.

    • professie = beroep, toch?
      Het heeft toch niets met een hoge opleiding of autonomie te maken? Profvoetballers zijn voetballers die er een beroep, een professie van hebben gemaakt. Of dat nu zelfstandig als ondernemer of in loondienst gebeurt is niet relevant.
      In die zin is iedereen die geld verdient met een bepaalde activiteit professioneel met die activiteit bezig.

      • onderwijs: een roeping
        Mijn woordenboek voor het Latijn van de klassieke oudheid geeft voor professio (stam: profession) slechts de betekenissen openlijke verklaring, aankondiging en metonymisch register (denk aan medische professie)
        Mijn volgende bron is Encyclopedic Word dictionary van Hamlyn. Het geeft als eerste omschrijving van profession “a vocation, requiring knowledge of some department of learning or science” en voegt daaraan toe “ esp. one of the 3 vocations of theology, law and medicine”. Als toelichting op de 3 vocations geeft zij ”vroeger speciaal bekend als the professions or the learned professions”. Dit is interessant: Als lesgeven een roeping is hoef je een leraar natuurlijk niet veel te betalen. Geleerden van de clerus moesten ook vaak op en houtje bijten. Soms vinden de onderwijsvernieuwers een zeer goede reden om ouderwetse woorden te gebruiken. Behalve algemeen “occupation” in de betekenis van beroep kan het ook betekenen “the body of persons engaged in an occupation or CALLING : to be respected by the medical profession”. Professio was een belangrijk middeleeuws word.
        Ook het uitgebreide overzicht van de betekenissen van professional is de moeite waard om doorgenomen te worden.
        Seger Weehuizen

  4. Ik heb een ontzettende hekel
    Ik heb een ontzettende hekel aan het woord systeem.

    • associëren
      Dan ben je waarschijnlijk geen natuur- of schei-kundige.
      Seger Weehuizen

      • Wiskundige, afgestudeerd op
        Wiskundige, afgestudeerd op niet lineaire systemen 🙂

        • En dan nog even dit …
          Theoretical mathematicians look down on applied mathematicians.
          All mathematicians look down on all physicists.
          Theoretical physicists look down on experimental physicists.
          All physicists look down on all chemists.
          Theoretical chemists look down on experimental chemists.
          All chemists look down on all biologists.
          Microbiologists look down on descriptive biologists.
          All physical and life scientists look down on all social scientists.
          All social scientists look down on all humanists.

      • sympathieke systemen en een onsympathiek systeem
        In de natuurwetenschap is een gesloten systeem een systeem dat geen materie of energie uitwisselt met de omgeving. Zo’n systeem wordt ook wel een geïsoleerd systeem genoemd. (Ned. Wikipedia). Onder een closed system verstaat men in de natuurkunde vaak een systeem dat geen materie maar wel arbeid en warmte met de omgeving uitwisselt. (Eng. Wikepedia). Wat kun je daar nu op tegen hebben?
        In de politiek spreekt men van een ‘gesloten systeem’ wanneer de besluitvorming een gebrek aan openheid vertoont, en niet of nauwelijks toegankelijk is voor buitenstaanders.
        In de rechtswetenschappen spreekt men van een ‘gesloten systeem’ (of ‘gesloten stelsel’) als een bepaald begrip wettelijk gedefinieerd is door een opsomming van een beperkt aantal mogelijkheden. Als het begrip wordt gedefinieerd door een omschrijving, waar in principe steeds meer vormen aan kunnen voldoen, spreekt men van een open systeem. Roept bij mij geen weerstand op.
        In de tomatenteelt spreekt men van een gesloten systeem als geen CO2 uitgestoten wordt en aardwarmte geïmporteerd wordt. Lofwaardig!
        Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.