“Ik vind die BON daarom ook een heel enge club”

Zo’n kop doet het natuurlijk altijd goed 🙂 Het is een citaat van Jan Blokker junior (JBJ) in de meest recente Kleio (no 1, jrg 50, mrt 2009), het tijdschrift voor de Vereniging van Dcoenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland. “Afgeknapt op zijn eigen rol in het management, maar niet op het onderwijs zelf” zoals de inleiding beschrijft, is JBJ “criticaster van het Nieuwe Leren en protagonist van verhalen in het geschiedenisonderwijs.”

JBJ beschrijft hoe hij in een spagaat terecht kwam, enerzijds door voorop te lopen met de invoering van de 2e Fase en daar later weer op terug te komen. Hij ervaart daardoor het zwart/wit of voor/tegen denken waardoor je in een hoek wordt gedrukt (mijn interpretatie); JBJ vindt dat “je in de huidige discussie nauwelijks een genuanceerd standpunt in kunt nemen”. Dit alles lijkt hij te concluderen naar aanleiding van een mailtje van iemand en waaraan hij zijn afkeer van BON lijkt op te hangen: “Die man wilde terug naar de jaren vijftig met dezelfde methodes en rol van de leraar, gezag weer terug. Waanzin, waar je natuurlijk niet geassocieerd mee wil worden. Ik vind die BON, Beter Onderwijs Nederland, daarom ook een heel enge club. Maar het Nieuwe Leren, dat is natuurlijk wel de dood van het onderwijs in Nederland”.
Blijkbaar ontgaat het JBJ dat er binnen BON ook een diversiteit aan (genuanceerde) standpunten mogelijk is. Ik krijg er ’n beetje een déja vù bij (Ton van Haperen).

JBJ is wel een vernieuwer. “Het Vossius […] was traditioneel. Nou is er niets tegen traditie, maar het mag nooit doel op zich worden. En ik heb altijd het idee dat je om de zoveel tijd je methodiek moet veranderen en moet improviseren. En dat gebeurde mijns inziens te weinig.”
Hm. Traditie mag geen doel op zich worden, maar vernieuwen wel?

Vervolgens beschrijft kleio in een flink stuk JBJ’s kritiek op de Tweede Fase, de gebruikte methodes, dat docenten niet meer van de methodes afwijken, de inhoudsloosheid ervan, kritiek tegen Clan Visser ’t Hooft – dat hoef ik allemaal niet te herhalen, het is van gelijke strekking als hier al regelmatig te lezen was. Zijn conclusie: “uiteindelijk werd de verantwoordelijkheid van de docent afgenomen. De docent is administrateur geworden […], vinkt opdrachten af”.

Vervolgens komt er een hele beschrijving van het schrijfproces van de drie (geschiedenis)boeken die hij met zijn vader en jongere broer sinds 2005 heeft geschreven, en de visie op de Nederlandse samenleving die in die boeken tot uiting komt.

Weer terug naar het onderwijs:
“Ik heb altijd gepropageerd dat je je zo min mogelijk van de buitenwereld moest aantrekken. Examenonderwerpen liet ik in 6-vwo in drie weken doen. Tot zes weken voor het CSE ging ik m’n eigen gang. Maar dat waren andere tijden, scholen waren kleiner en richtlijnen beperkter. Ik kan me herinneren dat ik me ergens in de jaren tachtig verschrikkelijk kwaad heb gemaakt dat mensen met hun vuile poten aan mijn vak zaten: moesten we ineens iets gaan doen over Europa. Volstrekt onaantrekkelijk onderwerp. En nu die tijdvakken, wat moet je ermee?”
Oh? Maar toen het ging om de 2e Fase, toen JBJ vond dat er toch wat moest veranderen, mocht hij wel “met zijn vuile poten aan andermans vak zitten??”
Wederom die vreemde spagaat in zijn betoog.

Even terug naar mijn inleiding: JBJ hemelt de oude geschiedenismethode “Sprekend Verleden” op (m.i. terecht), heeft het over de belangrijke rol van de docent (“je wilt iets vertellen. Zoals je dat voor de klas doet, met een verhaal een een beetje provocatief”.) maar wanneer iemand hem vergelijkbare standpunten mailt (blijkbaar als lid van BON) heeft JBJ opeens een ander oordeel. Vreemd. Of op een andere manier genuanceerd?
Ik ben benieuwd wat hij nu werkelijk tegen BON heeft. Misschien iets voor de redactie van Vakwerk?

7 Reacties

  1. Roepende in de woestijn
    Het is denk ik het ‘roepende in de woestijn syndroom’. Zowel Van Haperen als JBJ zien zichzelf lijkt het graag als eenzame redder van het vaderlandse onderwijs. Dat er nu een heuze vereniging is die ongeveer hetzelfde roept als zij zelf doen tast hun zelfbeeld van eenzame redder aan en dus moeten zij zich tegen die vereniging afzetten.

    Mijn duit leken psychologie…..

    • Was het niet
      Blokker senior die vond dat het vroeger heerlijke tijden waren toen ‘ de zwijgende meerderheid nog zweeg’. De parallel die te trekken is tussen Blokker en van Haperen is die van de ‘intelligentsia’ die denken de waarheid en de enige waarheid in pacht te hebben. Clubjes zoals BON zijn naar hun mening niet veel meer dan provocerende oproerkraaiers die nergens over nadenken en alleen maar kunnen schelden. Uiteindelijk verstoppen ze zich achter hun zogenaamde ‘ brede visie’ want dan hoeven ze geen standpunten in te nemen en kan je van twee of drie of alle walletjes vreten. Het is mij een beetje te veel van ja-knikken en nee-doen, meehuilen met de wolven in het bos en de krokedillen voeren in de hoop om als laatste opgegeten te worden. Doe mij maar BON, dat is ten minste duidelijk.

      • Goede psychologen
        Zowel Mark als J’moon geven hier een prima verklaring. Dat van die krokodillen sluit aan bij het beeld wat ik heb van de oude Blokker, al zegt dat natuurlijk niets over kleine Blokker.
        Ik heb ook liever Truijens of Paalman.

      • Intelligentsia…
        …laten we wel wezen: die rol is in dit land niet toebedeeld aan leraren. Daarvoor zijn wij -en dus ook van Hap en de Blok- een maatje te klein. In het kleine Nederland, waar iedereen relatief hoog opgeleid is, hebben we voor deze rol universiteitshoogleraren.

        • Zelfbenoemde
          intelligentsia. In vorige eeuw roeptoeterden deze zelfbenoemde politiek bevooroordeelde intelligentsia wat de ‘zwijgende meerderheid’ moest denken en doen. Indien nodig werd de serieuze wetenschap te kakken gezet, het was maar hoe het uitkwam. In een intervieuw op radio 1 enkele maanden geleden verzuchtte Blokker senior dat hij heimwee had naar de tijden zonder internet en internetfora want toen kon hij nog lekker ‘onder ons’ een diepzinnig debat aangaan met gelijkgestemden. Het ademt de sfeer uit van ‘ wij weten wat goed is voor de massa’. Dus beste Simon u mag van mij het woordje “zelfbenoemde” toevoegen aan ” intelligentsia”.

  2. De appel en
    Zijn vader is ook een erkend dwarskijker.
    Overigens is de beschrijving van zijn eigen optreden als leraar wel heel erg “jaren50”.

    • JBJ…voorbeeld van politiek-correct gedrag
      Zoals hij zich opstelt is een mooi voorbeeld van politiek-correct gedrag.
      Hij wil niet bij de verkeerde club horen.

Reacties zijn gesloten.