Onderwijs voelt wel voor omscholingsplannen van Donner

TROUW,25-02-09
Met “onderwijs” bedoelt TROUW onder meer de organisatie voor het Christelijk onderwijs, bij monde van Wim Kuiper, de directeur-secretaris van haar besturenraad.
Het wegwerken van het lerarentekort onder regie van werkgeversorganisaties zoals de genoemde en onder de hen overkoepelende Middelbaar Onderwijs-raad is een ernstige bedreiging voor goed onderwijs zoals BON dat ziet. De “werkgevers”hebben het onderwijs georganiseerd alsof het op een onderwijsinstelling net zo moet toegaan als op een fabriek waar materiële zaken geproduceerd worden. Alle personeel dat daar op de werkvloer werkt heeft de laagste status en moet precies doen wat de chef zegt. Die chef krijgt dan zijn instructies weer van hogerop. Dit produktiesysteem dreigde kapot te lopen op gebrekkige kwaliteitscontrole en tekorten op de werkvloer wegens erbarmelijke arbeidsomstandigheden, waarvan het gebrek aan eigen verantwoordelijkheid voor de leraar de schrijnendste is. Een grote zij-instroom van leraren die kiezen voor het onderwijs bij gebrek aan alternatieven dreigt de scheefgroei van de machtsverhoudingen in het onderwijs intact te laten. De redactie onderwijs van TROUW spreekt niet ten onrechte van “koren op de molen van de besturenraad”. Maatregelen om het onderwijs aan VWO-leerlingen te verbeteren door mondige academici het onderwijs binnen te halen zie ik de onderwijsraden nog niet nemen. Recentelijk hebben zij het nog gepresteerd om de salarisverhogingen voor eerstegraders te temporiseren waardoor het voor zelfstandige Gymnasia moeilijker geworden is om een hoge kwaliteit te handhaven.
Het AOB wijst er op dat veel nieuwkomers in het onderwijs niet slaagden omdat ze de vuurdoop niet doorstonden. Moeten we nu echt toe naar het opleiden van docenten wier belangrijkste kenmerk is dat ze zich in een klas vol beschermde tegendraadse leerlingen kunnen handhaven?
Prof. Heertje sprak in de beginperiode van BON voorzichtig van organisaties die maffiose kenmerken vertonen. Nu durven commentatoren onverbloemd over de onderwijsmaffia spreken. Dat is in elk geval een grote vooruitgang. Maar het maakt wel duidelijk dat de strijd van BON nog lang niet gestreden is.
Onder “onderwijs” verstaat TROUW in haar bericht ook nog het CNV-Onderwijs. Dat wil vooral dat de zittende docenten niet door de nieuwkomers benadeeld worden.
Seger Weehuizen

1 Reactie

  1. Beschermde, tegendraadse leerlingen,
    zijn binnen het basisonderwijs, ’t grootste probleem.
    Kwestie van kiezen.

Reacties zijn gesloten.