Dwarsliggen

dwarsliggen
dwarsliggers

we ervaren het als lastig
doe gewoon
pas je aan

conditionering
alom
we willen authenticiteit
maar wel met onze regels
we verlangen zelfstandigheid
maar wel volgens onze normen
we verlangen zelfredzaam
maar wel met onze controle

wij volwassenen
zijn wij
vergeten hoe is om
jong te zijn
en zijn hoe wij waren de norm?
en hoe wij zijn de norm?

acceptatie
respect
zonder oordelen
ruimte geven en bieden om te leren
zonder dwang maar door goed voorbeeld

gaat het ons lukken?

8 Reacties

  1. welkom dwarsligger
    Welkom op dit forum dat voor een groot deel bevolkt wordt door mensen die dwarsliggen. Door mensen die niet achter de heilsboodschap van de vernieuwers wilden aanlopen omdat ze in hun eigen praktijk zagen dat het niet werkte.

    Uw betoog klinkt erg positief, maar er is een verschil tussen authenticiteit accepteren en zelfs wensen en onvoldoende sturing en structuur aan leerlingen bieden. Ik ben er van overtuigd dat kinderen behoefte hebben aan leiding, grenzen en regels. Precies zo als dat ze behoefte hebben aan liefde en goede voorbeelden.

    Ik ben het ook niet eens met uw opmerking “zonder oordelen”. Kinderen hebben recht op een eerlijk oordeel over hun eigen gedrag. Dat zijn precies de grenzen die we als volwassenen, als ouders en als docenten, moeten aangeven. Let wel, dat zijn oordelen over gedrag, niet over de persoon. Ik vind dat ettertjes zich etterig gedragen, niet dat het ettertjes zijn. Maar weigeren te oordelen over etterig gedrag is kindermishandeling

    Ik ben niet vergeten hoe het is om jong te zijn en wellicht voelt het vreemd om dat te verbieden dat je in het verleden zelf gedaan hebt. Maar hoe vreemd het ook zou voelen, er is niets vreemd aan. Het heeft simpweg te maken met de rol die je speelt. Wat jou als kind destijds door je eigen ouders of leraren is verboden, kun je nu je eigen kinderen of leerlingen verbieden. En waar verbieden staat, mag je ook stimuleren denken, het gaat om beide aspecten van het opvoeden.

  2. Inzake goed voorbeeld
    Kunt u uw positie wat meer toelichten? Waar bent u voor, waar tegen?
    Ik geef in mijn lessen al jaren het goede voorbeeld, maar niet alle kinderen nemen dat over. Zo gebruik ik nimmer onze volksziekte nummer 1 als adjectief, en leg ik uit dat dat geen adjectief is, maar iets verschrikkelijks wat ieder mens op elke leeftijd kan overkomen. Toch nemen mijn leerlingen dat goede voorbeeld niet allemaal van mij over. Dus het goede voorbeeld is niet altijd voldoende.
    Respect vind ik een woordje dat een beetje griezelig is geworden sinds allerlei straatschoffies en de maffia het zijn gaan opeisen. Moet je ook dingen die helemaal niet respectabel zijn (zoals het slaan van je lerares maatschappijleer, waar u elders ook op reageerde) respecteren? Ik vind van niet.
    Er zijn nog wel meer dingen die u beweert die erg mooi klinken maar die pas betekenis krijgen wanneer u vertelt hoe u die in concrete situaties zou toepassen.

  3. hartelijk dank voor de
    hartelijk dank voor de reacties, waar ben ik tegen en waar ben ik voor
    ik ben voor authenticiteit
    en zie dit jammer genoeg te weinig bij volwassenen
    mijn persoonlijke perceptie is dat teveel
    mensen eigen verantwoordelijkheid niet zien en of nemen
    de generatie die er nu is heeft als voorbeeld ‘ons’ de ‘volwassenen’ gehad
    ik zeg niet dat ‘etterig gedrag’ acceptabel is
    maar wel dat als je een sinaasappel uitperst er geen appelsap uitkomt
    mijn oordelen geeft geen inzicht voor mijn zonen in hun eigen gedrag
    wat dan wel?
    denken ze te denken geven
    ze keuze leren zien en leren maken
    nogmaals ik realiseer me als geen ander
    dat je niet kunt generaliseren
    ik heb niets met discussies maar voor een mooie dialoog ben ik altijd te porren:-)
    daarnaast twijfel ik aan niemand zijn intenties binnen het onderwijs
    wil wel graag je blijven uitdagen in je denken
    alvorens we een conclusie kunnen of zullen trekken
    quote
    dwarsliggers’ dwingen tot nadenken. Zonder dwarsliggers kan de rails niet recht lopen en geen fundering worden gelegd en het dak niet op het huis worden gezet, dwarsliggers verbinden de beide poten van de trap. Dwarsliggers verbinden de volwassenen en nodigen hen uit tot actieve participatie.
    mijn antwoord was te lang dus ik moest deze inkorten…… lastig voor een dwarsligger 😉

    Respect is de sleutel.

    • Leuke teksten maar nu serieus
      Inmiddels blijkt dat ‘Dwarsligger’ post namens (hopelijk) www.diggout.nl/. Een paar vragen komen bij mij op naar aanleiding van bovenstaand verhaal.

      Wat is ‘authenticiteit’ volgens Dwarsligger?
      Hoe ga je ‘ons’ blijven uitdagen in je denken?
      Waarom ben je wel voor een dialoog te porren maar niet voor een discussie?

      • diggout
        slimme man 😉

        ik post niet namens diggout
        ik post namens mijzelf ben wel nauw betrokken bij diggout
        hoe kan het ook anders als je jezelf dwarsligger noemt

        dialoog is voor mij samen onderzoeken
        discussie is voor mij jouw willen overtuigen (of jij mij)

        uitdagen

        iedere reactie is een prikkeling
        mee willen denken of uit irritatie
        laten we onze brein maar flink prikkelen

        authenticiteit is volgens deze dwarsligger altijd subjectief
        maar als jij compleet happy voelt bij wie je bent wat je doet en wat je zegt
        en niet je leven doorspekt met woorden als ja-maar nee-want kun je al een heel eind op weg zijn…….. respect voor jezelf en voor een ander

        Respect is de sleutel.

    • Als een van je zonen
      ’n bushokje sloopt, dient hij/zij dan de schade te vergoeden, of voldoet ’n strenge preek?

      • mijn zonen
        heel lastig en wellicht misschien cliche
        maar mijn zonen slopen geen bushokje

        mijn zonen hun ouders zijn vandaag 37 jaar samen
        hippie ouders samen vanaf 1972

        mijn zonen zijn gelukkige kinderen
        die een basis van rust, reinheid, respect
        en structuur hebben meegekregen

        mijn zonen hiphoppers op en top
        rappen old skool hiphop
        doen vrijwilligers werk
        lopen stage als ambulant jongerewerker
        spreken volwassenen aan
        op hun keuze voor een rapper te laten optreden
        die rapt hoe je crack smoked……..

        mijn zonen geen zoeterikken
        maar wel slimmerikken
        rolmodellen ze steken elkaar aan in positief gedrag

        een kind wat een bushokje vernielt
        mag de schade vergoeden
        mag de rotzooi opruimen
        en mag ook nog een stukje extra leren in het mijn en dein

        waar staat overigens geschreven dat dwarsliggers
        ‘onhandelbare jongeren zouden moeten zijn’??

        ze zijn ‘eigen’wijs en hebben weerwoord en accepteren niet direct
        ieder woord als zijnde de waarheid
        ze denken (hoe gek het ook klinkt) juist na
        want ze twijfelen immers aan je woorden………..

        Respect is de sleutel.

        • Sorry,
          dan hebben we ’t niet over dezelfde kinderen. Ik heb het over “overbelaste” kinderen. Verder alle respect!

Reacties zijn gesloten.