Geen wiskunde maar rekenonderwijs op de Havo C&M

Beste B(R)ONners

Op dit moment is het op de Havo voor C&M leerlingen mogelijk om geen wiskunde te kiezen. Ik vind dat een goede zaak, maar als zo’n leerling sluit zich zelf op deze manier wel uit van een aantal doorstroommogelijkheden, zoals het VWO en een aantal HBO-studies. In de toekomst wordt het hopelijk ook op het VWO mogelijk voor C&M-ers om wiskunde te laten vallen, maar zover is het nog niet.

Om Havo CM-ers die geen wiskunde kiezen toch de basis te geven voor bijvoorbeeld de PABO, is de NVVW een projectgroep gestart die een rekenprogramma samen gaat stellen.

Ze roepen mensen op hun medewerking te verlenen. Ik had dit heel graag gedaan, maar de tijd ontbreekt me helaas. Wellicht zijn er andere BONners die zich geroepen voelen. Het FI doet ook mee en ik hoop dat zij het realistische rekenen niet nogmaals willen implementeren, deze keer op het VO. Het lijkt me belangrijk dat er ook van “onze” kant input is in dit project.

Voor meer info, zie: nvvw.nl/media/files/werkgroepen/briefrrekenprojecten.pdf

11 Reacties

  1. Alle seinen op rood en de nekharen overeind
    Ik word hier zeer wantrouwig van. Op de eerste plaats is het nogal vreemd om op de HAVO rekenen aan te bieden. Dat vak hoort op het PO thuis. Als het daar slecht gegeven wordt, dan is het het paard achter de wagen spannen en de legitimering van de rekenrampen op het PO om een rekenlijn op de HAVO aan te bieden.
    Ook is het me niet duidelijk waar dat voor in de plaats moet komen? Gaat er een ander vak uit als de leerling kiest voor rekenen? Dat zou helemaal van God los zijn.

    De voorgestelde inhoud en de mensen die het uitvoeren zijn mijn tweede bezwaar. Opnieuw realistisch rekenen. Het is werkelijk te zot voor woorden Het FI heeft de leiding. Dan weet je het wel.

    • rekenen en rekenen zijn twee
      Ik herinner mij de opgaven rekenen voor het eindexamen kweekschool hier op de website gezien te hebben. Wanneer het om rekenopgaven van dat niveau zou gaan wil ik het plan best toejuichen. Wel verbaast het me dat de betreffende havisten rekenen krijgen om daarmee bij het overstappen naar het VWO het ontbreken van wiskunde te compenseren.
      Seger Weehuizen

  2. rekenen hoort in het basis-onderwijs
    Rekenen hoort in het basis-onderwijs. Gegoochel met een lespakket rekenen voor Havisten/C&M is mosterd na de maaltijd. Dat is tevens het standpunt (en de “input”) van BON.
    Dat Havisten zonder wiskunde uit school komen, is gewoon een systeemfout. Gewoon de fout herstellen : brief naar de minister (waarin : wat hij moet doen) en ondertussen de media opjutten.
    Overigens, fundamenteel : die fout kan je pas herstellen als je heel vroeg met rekenen begint – kinderen van 3,4,5 jaar en doorzetten tot aan de VO poort.

    Dat Havisten-zonder-wiskunde een paar doorstroom-mogelijkheden missen, is vervelend, en uitsluitend te zien als gevolg van falend (vroegtijdig) PO onderwijs : de boot is lek, pompen (of verzuipen). Tweede brief aan de minister.

    maarten

  3. Kans
    De reacties hierboven zijn volgens mij te negatief.

    Als het profiel C&M op Havo niet verplicht wiskunde heeft,
    als die leerlingen naar de Pabo kunnen gaan,
    als nieuwe Pabo-leerlingen slecht zijn in rekenen,
    wat is er dan op tegen om C&M-leerlingen op de Havo te leren rekenen?
    Dan komen ze toch beter beslagen ten ijs? En wij willen toch allemaal juist meesters en juffen die goed kunnen rekenen?

    Het argument “dat horen ze op de basisschool gehad te hebben” lijkt me onzinnig. Om twee redenen.
    Ten eerste hebben veel leerlingen op de basisschool helemaal niet (goed) leren rekenen.
    Ten tweede, rekenvaardigheid moet je onderhouden. Twee jaar niets aan rekenen doen is een lange tijd op die leeftijd. Zelfs als de leerlingen best wel hun sommetjes hebben kunnen maken zullen ze dat (deels) verleren als ze er een paar jaar niets aan doen. Ze zitten dan namelijk nog in de fase dat ze niet echt begrijpen wat ze doen, daarom moeten ze inslijpen en oefenen.

    Tenslotte lijkt het me een goed idee dat leerlingen die naar de Pabo willen gaan ruim van tevoren al merken dat ze daar echt moeten kunnen rekenen. Mocht dat een onoverkomelijk bezwaar blijken te zijn dan kunnen ze tijdig naar iets anders uitzien.

    • Voor niets gaat de zon op
      Dezelfde club die het rekenen naar de verdommenis heeft geholpen haalt nu bakken geld binnen met precies dezelfde rekenmethode in de HAVO in te voeren. Me dunkt dat dat geen positieve ontwikkeling is. Ze zullen er ook dan niet door leren rekenen, lijkt me. En het is voor de basisschool een legitimering om de rekenvaardigheid op zn beloop te laten: de leerlingen krijgenhet in HAVO 4 gewoon nog een keer.
      Verder gaat les in het ene ten koste van les in het andere. Tegen extra rekenlessen staat dus minder van een of ander vak x. Men wisselt HAVO stof in voor lagere school stof. Ook niet bepaald niveau verhogend lijkt me.

      Bij GOED rekenonderwijs is er overigens helemaal geen extra herhaling nodig, als je kunt rekenen, als je het goed hebt geoefend, dan verleer je het nooit. Je wordt wellicht wat langzamer, maakt een paar extra foutjes, maar je verleert het nooit. Even oefenen en je vaardigheid trekt weer bij.

      Ik moet er toch werkelijk niet aan denken al alles wat kinderen leren 4 jaar later in de herhaling moet.

      • Nouwwwww
        Met je analyse ben ik het eens ’89, maar rekenen is een vaardigheid. Bijhouden daarvan is gewoon nuttig. Dat kan tijdens de wiskunde, misschien kan het ook met het vak rekenen zelf.

        Ik begrijp alleen écht niet dat wiskunde als verplicht vak wordt geschrapt. Het is toch geen magie, je kunt dat toch gewoon leren? Natuurlijk is het voor de een moeilijker dan voor de ander, maar het is toch gewoon mogelijk? Welke ouder wil voor zijn kind een HAVO-diploma zonder Nederlands, Engels of Wiskunde? Dit is de deur openen om ook Nederlands te schrappen (hij gaat toch de techniek of de kunst in). Staat een HAVO-diploma niet voor een zeker algemeen niveau? Als je die wiskunde niet kunt leren heb je toch gewoon geen HAVO-niveau?

        • bijhouden van rekenen
          We zijn het vast wel eens, maar voor de duidelijkheid: als je leert rekenen, goed leert rekenen, als het is ingeslepen, dan zal het niet verdwijnen als je het een paar jaar nauwelijks beoefent. Natuurlijk gaat de snelheid achteruit en kun je je een keertje vergissen in hoe dat dat vermenigvuldigen van breuken ook al weer moest. Maar even kort herhalen en je kunt het allemaal weer. Vaker herhalen en de snelheid en nauwkeurigheid komt gemakkelijk terug. Dat moeten herhalen is van een geheel andere orde dan waar men nu van lijkt uit te gaan. Je hoeft namelijk helemaal geen project met miljoenen er in te pompen. Iedere leerling kan het gemakkelijk zelf, als hij het rekenboek van Jan van de Craats doorneemt.
          In het verleden werd er ook geen rekenen gegeven op de middelbare school natuurlijk. Het was echt niet nodig.

      • Als de zon maar opgaat
        Jos van den Einde, die deze draad begonnen is, wil juist voorkomen dat ook in 4 en 5 Havo realistisch gerekend gaat worden. Daarom wil hij inbreng van “onze” kant. Een goed streven, lijkt me.

        Het is volgens het bericht niet het FI dat e.e.a. gaat organiseren, maar zij zijn wel betrokken bij het project. Net als een aantal wiskundedocenten. Hoe ik het NVvW moet inschatten weet ik niet.

        Het lijkt me sterk dat een basisschooljuf of –meester zich laat beïnvloeden door het feit dat 1 of 2 leerlingen uit de klas in 4/5 Havo nogmaals met rekenen bezig zijn. Zo werkt dat niet. Het kan wel zijn dat herhalen in 4/5 Havo niet meer nodig zal blijken te zijn als het realistisch rekenen op de basisschool wordt afgeschaft. Maar ondanks de hoopvolle ontwikkelingen op dat vlak zal dat nog wel de nodige jaren duren.
        Dat rekenen ten koste gaat van vak x is nog maar de vraag. De leerbelasting in 4 en 5 Havo is niet zo groot, en al helemaal niet in profiel C&M. (Ik hoop dat ik nu niet op teveel tenen trap.) Hernieuwd leren rekenen kan daar best bij, zeker als de betreffende leerling weet dat het nuttig is voor zijn of haar vervolgopleiding.

        Dat van dat herhalen en vergeten ben ik niet helemaal met je eens. Ook als je op de basisschool serieus leert rekenen moet je dat een beetje bijhouden. Met het ouder worden kunnen de intervallen wel groter worden.
        Het gebrek aan bijhouden in klas 1-3 zou overigens wel eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn van het gebrek aan rekenvaardigheid van onze bovenbouwers – met dank aan de rekenmachine. Acuut afschaffen dat ding!

        En wat je laatste opmerking betreft: ik ben bang dat ik vrijwel geen enkel tentamen van mijn TU-opleiding nog zou kunnen maken. Ik ben daar namelijk nooit meer mee bezig – het verdwijnt als je het niet onderhoudt. Inmiddels weet ik wel heel veel andere zaken, waarvan ik bij mijn afstuderen geen benul had, en die voor mijn onderwijs veel belangrijker zijn.

        • remedial rekenen
          Als er in de HAVO rekenonderwijs gegeven gaat worden moet daarbij duidelijk gesteld worden dat het om een TIJDELIJKE NOODMAATREGEL gaat. Uitgangspunt voor het rekenonderwijs moet zijn dat rekenen (voor MAVO- t/m VWO-leerlingen) afgerond is op het moment dat een leerling de basisschool verlaat. Bij rekenonderwijs op de HAVO hoort dus een einddatum te worden opgegeven zodat er druk op basisscholen komt om het rekenonderwijs te verbeteren. Natuurlijk is het goed dat lBON-leden BON aansporen om er zich voor in te zetten dat de HAVO zich bij het remedial rekenen vooral op de techniek van het (uit)rekenen gaat richten.
          Seger Weehuizen

          • De opmerking, “druk op de basisschool
            uitoefenen, om het rekenonderwijs te verbeteren”, noopt mij tot de volgende overpeinzingen:
            Wat ’n prutsers op die basisschool.
            Extra (werk) druk krijgt positieve gevolgen.
            Wie snapt eigenlijk wat niet?
            ’t Ligt aan de juffen en ’t realistische rekenen.
            Wij weten het wel, alleen zij (nog) niet.
            Als je ergens niets van weet, zou je er je mond over moeten houden!

            Remediale(?) hulp is inderdaad nog erg veel nodig.

  4. Pure kul
    Ik zit zelf op het HAVO en veel C&M leerlingen kiezen toch gewoon Wiskunde-A omdat ze vaak naar het PABO willen.
    Op mijn school stimuleren ze de leerlingen juist tóch Wiskunde te kiezen.

Reacties zijn gesloten.