Cito brengt IQ test voor eind groep 8 op de markt

Een opmerkelijk bericht in Trouw, cito brengt naast de reguliere citotoets nu ook een iq test op de markt.
Lijkt me een uitstekend idee. Ik ben benieuwd of veel scholen daar gebruik van gaan maken, het is een behoorlijk risico voor de school als Keesje een hoog iq blijkt te hebben, maar op school nooit presteerde.
Een teken van de veranderde tijd dat dit nu plotseling wel gebeurt en niet op voorhand vanuit politiek correcte of marketing overwegingen wordt tegengehouden.

7 Reacties

  1. De korenmaat optillen
    De IQ toets kan een effectief wapen worden tegen de meute van voorstanders van de middenschool en de basisvorming. Op grond van zijn uitspraken over te vroege selectie van de leerlingen in Nederland lijkt zelfs onze minister van onderwijs daartoe te behoren dus die meute is nog steeds erg gevaarlijk. Het is fantastisch dat nu ook, zij het veel te laat, onderpresterende hoogbegaafden in groep 8 opgespoord gaan worden. Het streven moet echter zijn om hoogbegaafden al in de kijker te hebben voordat zij hun licht onder de korenmaat plaatsen.
    Seger Weehuizen

    • NIO
      Mij lijkt het op de markt brengen van een IQ test door cito niet meer of minder dan een zet om te concurreren tegen de NIO ( vroeger de Groninger Intelligentie Test). In de zaanstreek gebruikt reeds meer dan de helft van de basisscholen de NIO om door te verwijzen naar het vervolgonderwijs en wordt de citotoets een beetje beschouwd als folklore en traditie. Geen goede ontwikkeling naar mijn mening. Welbeschouwd zou ik opteren om zowel een IQ test als de citotoets te gebruiken om een degelijk onderbouwd advies te geven. We mogen daarbij niet uit het oog verliezen dat de eerste IQ test, de Binettest, indertijd ontwikkeld is als voorspellende test wat betreft onderwijsprestaties.

      • Trias educativa
        De prestaties van een leerling in het vervolgonderwijs wordt bepaald door het volgende trias educativa:
        Zijn intelligentie. Via een IQ-test zou die betrouwbaar ingeschat moeten kunnen worden
        Zijn persoonlijkheid. Is hij leergierig, vlijtig, leerwillig of wilskrachtig?
        Zijn Umfelt: De kwaliteit van zijn leraren, zijn ouders en zijn woonomgeving
        De score van een leerling bij een CITO-slottoets ontstaat uit bijdragen van de 3 elementen van het trias in een onbekende verhouding.
        Een combinatie van CITO-toets en IQ-toets als toelatingscriterium is daarom onvolledig. Als het resultaat van deze twee toetsen het twijfelachtig maakt of een leerling een bepaalde opleiding aankan en de leerling zeer gemotiveerd is moet hij een kans krijgen om te bewijzen dat hij door op zijn tenen te lopen die opleiding toch met voldoende gevolg kan afsluiten.
        Seger Weehuizen

        • Trias educativa,
          min een.
          Cito toets en IQ, daar moet men ’t mee doen.
          Umwelt heeft de neiging tot veranderen.

  2. IQ heeft betrekkelijke waarde
    Het lastige is dat een IQ test vooral aangeeft wat een leerling zou kunnen leren. Vervolgens moet de betreffende leerling dat nog wel doen. Dat kost altijd inspanning en daar zit het probleem.

    Belangrijk is dus te meten wat een leerling zou moeten kunnen en wat hij/zij daarvan heeft waargemaakt.

    De bewijslast van het onderwijs ligt immers vooral ook bij de leerling zelf (en zijn ouders).

    Al heb je een IQ van 150 en je ouders stimuleren je niet, dan kom je nóg op het VMBO terecht hoor! En met een beetje pech daarna in de semi-formele arbeidsmarkt.

  3. belang van de leraar
    Jouw laatste zin onderstreept het belang van goede leerkrachten. Als een kind talent heeft en zijn ouders stimuleren hem niet, kan de leerkracht hem stimuleren. Dan moet de leerkracht echter wel in staat zijn om talent te herkennen, het vermogen bezitten leerlingen te motiveren, en daar de tijd voor hebben. Natuurlijk vermag een leerkracht niet alles, maar in bepaalde gevallen kan hij zeker een verschil maken.

    Voor leerkrachten die minder goed in staat zijn talent te herkennen kan een IQ-test een hulpmiddel zijn. Onfeilbaar is zo’n test niet, maar dat zijn leerkrachten ook niet.
    Ik zie tests als een middel om kinderen te beschermen tegen inschattingsfouten van leerkrachten.

Reacties zijn gesloten.