Charter scholen

In de Wall Street Journal van vandaag een artikel van Klein en Sharpton, gericht aan Obama, over de achterstand in onderwijs van vooral kinderen van black en hispanic minorities :

[cit.] Charter Schools Can Close Education Gap –
”It is not acceptable for minority students to be four grade levels behind, write Joel I. Klein and Al Sharpton” [einde cit.]

link : online.wsj.com/article/SB123172121959472377.html

Klein is N.Y.City Commissioner of Education. Met Sharpton heeft hij vorig jaar de actiegroep “Education Equality Project” (EEP) opgericht, om onderwijs achterstand aan te pakken. De door Obama benoemde Secretary (minister) of Education, Duncan, uit Chicago afkomstig (ook een hotspot van achterstand) en aldaar Commissioner of Education, heeft mede het EEP manifest ondertekent. EEP is bi-partisan opgezet, met nationale spreiding en politieke support van beide zijden. Terzijde : dat lukt in NL n-o-o-i-t.

Het artikel rept over “equal opportunity”. Het legt de nadruk op competente én goed opgeleide teachers, juist in achterstand-situaties, het verlangt een betere organisatie en betere honorering voor hen. Het rept tevens over Charter scholen.

Misschien dat er ten onzent op den duur een OCW-iemand opstaat die, zeg maar, over vijf jaar de mening verspreidt dat, ook ten onzent, de recrutering van competent opgeleide leraren, met daarbij passende honorering, een begin van studie verdient.
Misschiener, dat deze OCW-functionaris zijn minister alsdan kan overtuigen met de aanbeveling om het probleem nader te gaan bestuderen, zó dat er na nog eens 5 jaar discussie uitzicht ontstaat op een mogelijke agenda voor school-hervorming, na nog eens ampel treuzelen.

Misschienst dat deze OCW-functionaris de klok kan luiden voor uitzicht op een betere tijd :

nedtlyrics.nl/friedrich-schiller-ludwig-van-beethoven/ode-an-die-freude-finale-9de-symfonie (complimenten van Maxime V.)

Waarschijnlijkst is het niet, dat de minister en zijn door politiek aangetaste secretaresses zelf én tijdig het idee lanceren om iets te ondernemen ; hogere politiek, datsnapje. Dit, Ons Onderwijs zit volgeplempt met, en is dichtgetimmerd door Calvinistische, Roomse en Socialistische on-onderwijs-bewind-en-bewaar-voerders. Geen benul van pedagogiek, pedagogie, en – ik vrees- ook niet van de toekomst.

Kunnen we maar beter zelf de problemen aanpakken :
[1] mega-organisaties ontmantelen en kleine scholen vormen ; leraren bestuur ;
[2] de minister en de politieke partijen vertellen hoe we het hebben willen m.b.t. tot pedagogische opleiding, school-organisatie en docenten-honorering.

Dat van [1] is lastig (heeft Plasterk ook al eens gezegd). Maar wie herkent niet deze quip, toegeschreven aan Charles Alexandre de Calonne (1734-1802), minister van financien van Louis XVI, omstreeks 1783 :
“si cʾest possible, cʾest fait; l’impossible? cela se fera”
of, vertaald tijdens de Amerikaanse revolutie (ook 1783 ;+) :
“- – the difficult we do right away, the impossible takes a little longer – -”

Maar dat van [2] kan vlot : brief ; naar de minister. Wie ?

maarten