Hoe een freelance uurloon te bepalen?

Dit wordt een stukje over geld; met beter onderwijs heeft het niet direct zoveel te maken.

Ik zit er over te denken om parttime bij te gaan klussen bij een andere school, en wel als freelancer, om er zo meer uit te kunnen halen.

Daarbij loop ik tegen twee vragen op:
1) Hoeveel kan ik vragen?
2) Hoe ga je dat factureren?

Hieronder volgt wat ik daarover zelf bedacht heb; ik wil graag jullie commentaar daarop horen.

Bij 1)
Eigenlijk is vraag 1 ook makkelijk: net zoveel als waar je nog net mee weg denkt te kunnen komen. Maar hoeveel is dat? Via de website www.lumpsumportaal.nl heb ik een spreadsheet gevonden waarmee je op basis van je normmaandsalaris (de LB/LC/LD-tabel) de werkgeverskosten kunt uitrekenen (dus je bruto maandsalaris inclusief vakantiereserveringen, eindejaarsuitkring, werkgeversafdrachten etc.). Daarbij kom je ongeveer uit op een factor 1,5 van je normsalaris: dat is wat je werkgever sowieso aan jou kwijt is.

Daar moet natuurlijk flink wat bovenop: je bent immers een flexibele kracht en kunt elk moment vervangen worden. Als je ziek bent, krijg je niks.

Als ruwe maat heb ik het LB18 normsalaris met pakweg 3 procent verhoogd (de loonsverhoging die nog niet akkoord is) en dat maal twaalf maanden gedaan, gedeeld door 1659 klokuren en dat maal twee (ruwe factor) om een freelance salaris te krijgen. Kom ik uit op EUR 52,50. Dat is EUR 13,00 meer dan een school anders aan een in dienst zijnde LB18’er kwijt zou zijn. Voor mijn gevoel moet het klokuurloon sowieso ook niet onder de 50 euro komen.

Bij 2)
Eigenlijk kun je alleen zichtbaar werk declareren: contacturen dus. Je zult dus het klokuurloon moeten omrekenen naar een contactuurloon, en grofmazig afspreken welke taken je daarnaast wel en niet doet (wel rapportvergaderingen en ouderavonden – die je om het simpel te houden net als lesvoorbereiding niet apart declareert omdat ze al in het contactuurloon zitten, geen pauzesurveillance – ik noem maar wat). Dan moet je dus weten hoeveel contacturen er in een schooljaar gaan bij fulltime. Volgens dat NRC-artikel is het 750; couzijn heeft wel eens iets van 755 genoemd. Maar als ik 39 schoolweken van 25 lesuren (50 minuten) neem, dan kom ik uit op 975 lesuren. Waarin zit ‘m dit grote verschil?

21 Reacties

  1. Klokuren
    Wordt dat niet berekend in klokuren misschien? Dan nog komen die 975 lesuren van 50 minuten van jou neer op 812-en-een-half klokuur, dus is er nog steeds een verschil, maar in elk geval alvast een kleiner.

    • Klokuren / lesuren
      Ja, dát is het natuurlijk: die 750 betreft lessen gerekend in klokuren, en moet ik nog omrekenen naar lesuren, die natuurlijk op elke school van lengte kunnen verschillen. Het resterende verschil zit ‘m waarschijnlijk voor een groot deel gewoon in de vergadertijd, vooral aan het einde van het schooljaar als er niet meer wordt lesgegeven.

      Uiteindelijk zijn natuurlijk het aantal te werken lesuren van belang, omdat dat de eenheden zijn waarover je het meeste werk zult declareren. Ik zou het natuurlijk ook uit de jaaragenda van de betreffende school kunnen halen.

  2. auto
    Toen ik mijn auto voor een grote beurt/apk wegbracht werden er werkplaats eenheden gerekend. Die werden geacht een uur aan werkplaats man-tijd te beslaan. De kosten daarvoor waren ongeveer €65 (ex btw).
    Dat zijn dus klokuren (genormaliseerd dus voor remblokken vervangen staat zoveel klokuur) per monteur in een werkplaats.

    Voor normale klusjes heeft een autobedrijf relatief laag opgeleide monteurs in dienst. Hoogstens MBO niveau. Die verdienen een tientje, hooguit 12 euro per uur, broto.

    Als docent heb je geen werkplaats natuurlijk, maar ben je aanzienlijk hoger opgeleid en mag je voor elk klokuur dat je lesgeeft voorbereidingstijd rekenen. Verder heb je reistijd, want in tegenstelling tot de auto werkplaats, kom jij naar de school toe in plaats van andersom.

    Het lijkt me dat het eerlijk is om echt substantieel boven die 65 euro te gaan zitten (per werkelijk contactuur). Ook weet ik niet waarom je van max LB uitgaat. Je was toch academisch opgeleid? 1e grader? Max LD dus! Als ze weigeren, biedt dan aan om een enquête te houden onder de leerlingen naar de tevredenheid en garandeer ene tevredenheid hoger dan 3,5 op een vijfpuntsschaal. Neem desnoods een voorbeeld enquête mee.

    Ook vergaderuren zou ik als uren factureren. Als men wil dat je bij vergaderingen aanwezig bent, laat ze zich dan ook maar eens realiseren wat dat kost. Begin te factureren bij de formele aanvangstijd van een vergadering, eindig bij de formele eindtijd, behalve als de vergadering uitloopt, dan reken je ook die tijd mee. Kortom: laat ze zien wat je waard bent en dat je ook weet wat je waard bent.

    AL met al is de €52 echt te laag. Het is graag of iet, zou ik zeggen. Je kost misschien wat, maar je bent goed, toch?

    Ik heb mezelf ooit verhuurd voor 225 gulden per uur. Elke minuut dat ik werkte viel onder dat tarief. Voor het euro tijdperk, in 1998, meen ik. En wat ik deed was echt makkelijker dan lesgeven. Iets met ICT destijds. Dat was geen probleem. Dus 10 jaar geleden al dik 100 euro per uur. Em70, je bent echt te goedkoop.

    Overigens is de prijs ook afhankelijk van de contractduur. Als je voor een maandje moet invallen, dan ben je veel duurder dan bij een jaarcontract. Je moet tenslotte ook aan acquisitie doen, en elke nieuwe klus kost je inwerktijd. Ook kun je verschil maken tussen bovenbouw en onderbouw, als dat je goed uitkomt tenminste.

    Je moet niet vergeten dat de school door jou aan te nemen iemand anders uitspaart. Ook kunnen ze makkelijkvan je af, hebben ze geen omkijken naar je, Je hoeft iet begeleid te worden.

    Ik begrijp werkelijk niet waarom je onder het tarief van een (leerling)automonteur zou moeten werken. Hoe meer je vraagt, hoe serieuzer ze je nemen. Het zijn zelf tenslotte ook grootbluffers.
    Nog een advies: start een eenmansbedrijf in plaats van freelancer. Als je kunt hard maken dat je een fiks deel van je werktijd aan je bedrijf besteedt, dan heb je allerlei belastingvoordelen. IN het begin krijg je het voordeel van de twijfel. Als later blijkt dat je toch noiet aan de voorwaarden voldoet, dan worden je vanaf dat moment de belastingvoordelen weggenomen. De belastingdienst moet je zien als ondernemer, dat is profijtelijk, maar je hebt tijd om dat te worden. Kortom: laat je geen oor aan naaien. De heren denken in grote bedragen. ALs jij komt met 50 euro’s of zo, dan ben je een lachertje.

    • Toen ik nog als
      Toen ik nog als wetenschappelijk informatie specialist bij een universiteit werkte vroeg die 150.- gulden per uur voor mijn diensten aan externen. Overheidsorganisaties betaalden dat zonder dicussie. Waarom ik nu zoveel minder waard ben???

    • Freelance
      50 euro per contactuur is natuurlijk sowieso te laag; ik had het nog even over klokuren. Per contactuur van 50 minuten kom je al gauw uit op 80 á 90 euro, maar daar zit dan alles in verdisconteerd (voor-/nawerk etc.).

      Het is natuurlijk uiteindelijk een combinatie van zaken:
      – wat ik zelf voor alternatieven heb;
      – wat het voor mijn gevoel de moeite waard is;
      – welke alternatieven zij hebben;
      – hoeveel budget zij maximaal hebben;
      – hoe ze het kunnen verkopen aan het overige personeel;
      – in welke mate ze precedenten willen voorkomen.

      Max LB:
      Om zo een absolute ondergrens te bepalen waar niet alleen ik, maar ook zij sowieso niet met goed fatsoen onder kunnen gaan zitten. Je kunt ook een vergelijkbare LC- of LD-periodiek nemen; maakt niet uit. Ik ga voor de onderbouw en heb slechts 5 jaar ervaring, en met te veel eisen zet je jezelf ook weer buiten spel.

      Vergaderuren
      Natuurlijk factureer ik al het werk en dus ook vergaderen sowieso, alleen is de vraag: breng je het onder in een hoger contactuurloon, of factureer je het apart. Beide heeft natuurlijk voor- en nadelen.

      “Overigens is de prijs ook afhankelijk van de contractduur.”

      Goed punt; had ik nog niet bij stilgestaan.

      “dat de school door jou aan te nemen iemand anders uitspaart…”

      Dat besef ik allemaal, maar de vraag blijft natuurlijk: waar ligt voor hen de financiële pijngrens? Dat vind ik gewoon best moeilijk te bepalen; je komt daar alleen na verloop van tijd in de praktijk achter, denk ik.

      “onder het tarief van een (leerling)automonteur”

      Als de automonteur EUR 12,00 bruto verdient, en de werkgeverslasten dus EUR 18,00 zijn, verdien ik als docent zelfs in dienstverband al veel meer; zo’n beetje het dubbele. Als ik dat dan als vertrekpunt (niet als plafond) neem naar een inhuurtarief toe te rekenen, dan werk ik toch niet onder het tarief van een automonteur? Die automonteur is toch geen freelancer? Maak ik een denkfout?

      “Hoe meer je vraagt, hoe serieuzer ze je nemen.”

      Maar als je veel teveel vraagt, word je juist weer helemaal niet serieus genomen.

      “Het zijn zelf tenslotte ook grootbluffers.”

      Nee, voor grootbluffers werk ik niet, en het betreft ook niet alleen maar “heren”; het zijn gewoon vriendelijke mensen 🙂

      “start een eenmansbedrijf”

      Heb ik al, het loopt dus sowieso via “de zaak”, maar ik kom denk ik niet zo snel aan de urennorm daarvoor: ik doe het, áls ik het doe, immers naast een vaste deeltijdbaan. Over onderwijs hef je verder geen BTW, heb ik begrepen. En ik moet een VAR hebben.

      • E 80 per lesuur
        Een VAR is zo aangevraagd via de belastingtelefoon of via www.belastingdienst.nl. Declareer alleen zichtbare uren, dus de uren dat je voor de klas staat, dat je meedoet aan een vergadering, of in de pauze surveilleert. Hanteer hiervoor één tarief, het tarief waarin voorbereiding en nawerk berekend is. Dit betekent dat je lessen gewoon betaald zijn, maar dat je vergaderingen en pleinwachten lekker dik betaald zijn. De school zal dus wel uitkijken je te vragen mee te doen met een suffie studiedag of een onbelangrijke vergadering. Je weet nu nog steeds niet wat je moet vragen, maar ik denk dat als E 80 per lesuur vraagt, je een heel redelijk tarief hanteert. Je kleedt de school niet uit, en armer word je er ook niet op. Een weekje full time lesgeven levert dan E 2000 op (per week!). Lijkt me niet duur, want een KPC’er of APS’er is duurder per week.

  3. Factuur van uitzendbureaus?
    Heeft het nog zin om ergens eens te gaan informeren wat de scholen aan die uitzendbureaus voor docenten per uur moeten betalen? Dat geeft de ‘ruimte’ in hun budget aan. Het budget dat naar het uitzendbureau gaat is dan natuurlijk ook voor jou.

  4. Hayes
    heeft overal een norm voor. Vraag hen ook eens wat een windbuil als Langerak per klokuur kost.

  5. 750 klokuren les: het hoezo
    De 750 klokuren les zijn gebaseerd op 36 echte lesweken x 25 lessen x 50 minuten.

    De 36 echte lesweken lijkt me geen onrealistisch gemiddelde. Het is een feit dat de ene school meer, en de andere minder lesweken programmeert.

    Overigens zal het aantal echte lesweken door het strenger handhaven van de 1040-urenmaatregel bij menige school zijn gestegen met een of misschien zelfs twee weken.

    Ook in het onderhandelaars-akkoord tussen AOB, CNV en VO-raad is overigens sprake van een normlestaak van 750 klokuren.

  6. @EM 70
    Beste EM, wat je vooral niet moet doen is jezelf onderwaarderen. Hierbij een steuntje in de rug.
    De grote Ford, je weet wel van die auto’s, stond bekend om zijn gierigheid. Elke cent werd zowat acht keer omgedraaid voor hij hem uitgaf. Op een goeie dag ging er in het automobielbedrijf een belangrijke machine stuk. Hele fabriek stond al uren stil omdat zijn eigen onderhoudsdienst het probleem maar niet kon vinden. Na veel soebatten toch maar een externe kracht in gehuurd. De man komt binnen, bekijkt de kapotte machine, klopt hier eens, sleutelt daar een beetje en na 10 minuutjes neemt hij een krijtje en tekent een kruis op een onderdeel van de machine. “Dit onderdeel is stuk en moet vervangen worden”, zegt hij, pakt zijn spullen bij elkaar en verdwijnt. De bedrijfs onderhoudsdienst vervangt het aangekruiste onderdeel en inderdaad, alles loopt weer perfect. Een paar dagen later ontvangt de oude Ford een rekening van 10.000 dollar. Woedend belt hij naar het bedrijf en schreeuwt door de telefoon dat het een schande is en veel te duur en dat allemaal voor 10 minuten werk, hij eist een gespecifieerde rekening. De volgende dag valt de gespecifieerde factuur op de mat.
    Uurloon………………………………10
    Weten waar het kruisje moet staan……..9990

    Voila EM, as je zo goed bent als dat je zegt, weet jij waar het kruisje moet staan en ja dat kost nu eenmaal geld.
    Vergeet niet, jij bent nog van de ouwe stempel en bezit de kennis waarvan zij vinden dat je die niet meer nodig hebt.

    • Weten waar het kruisje moet staan
      Dank voor jullie reacties. Ik wil mezelf natuurlijk niet onderwaarderen, alleen uiteindelijk bepalen alleen gerealiseerde transacties op de arbeidsmarkt wat een bepaalde docent op een bepaald moment in een bepaalde regio waard is. Met huizen is het precies zo: je kunt vierkante meters meten en kijken naar het onderhoud, de buurt omlaag- of omhoogpraten, maar wat iemand uiteindelijk nét voor een pand overheeft, dát is wat de prijs bepaalt.

      Maar daarvoor is het wel prettig om te weten wat gangbaar is. Bij een (goed verlopende) veiling krijg je als verkopende partij een goeie prijs; op de onderwijsarbeidsmarkt zul je, om er achter te komen hoeveel scholen voor je overhebben, moeten gaan shoppen, denk ik. Alleen als je ook nog scholen tegen elkaar uit kunt spelen, kun je het onderste uit de kan halen. Ik weet overigens niet of zij mij überhaupt willen, en ik hoef die baan ook niet per sé, maar dat laatste versterkt alleen maar mijn onderhandelingspositie.

      Ik heb vooraf twee voorwaarden gesteld voordat ik überhaupt op sollicitatiegesprek wilde komen:
      – LC bij indiensttreding;
      – Geen onderwijsvernieuwingen.

      Scholen die dat al niet pruimen, daar heb ik sowieso niets te zoeken.

      Bij een andere school waar ik mezelf als eventueel belangstellend voor een vacature heb gemeld, heb ik daaraan meteen vooraf toegevoegd:
      – Geen taken (dus alleen lesgeven/toetsen/rapportvergaderingen/ouderavonden)

      Als men mij niet wil, dan vind ik dat prima; met vrije tijd weet ik ook uitstekend raad, en als ik toch extra wil bijverdienen kan ik ook buiten het onderwijs terecht.

      • Geen taken
        Dat lijkt me het walhalla! Ik moet toch ook maar eens aan het solliciteren slaan, met die voorwaarde (vraagje trouwens: zette je de eisen die je hier noemt bij voorbaat al in je sollicitatiebrief, of meldde je ze bij het gesprek?)

        Wat een droom, geen taken. En dan zou ik als vanzelfsprekend toch taken op me nemen, maar dan taken waar ik de zin van inzie en die samenhangen met mijn beroep als classica. Een klas meenemen naar een tentoonstelling, een toneelstuk instuderen met een groepje, verrijkingsuren aanbieden over mythologie, taalkunde of filosofie voor enthousiaste leerlingen. In plaats van boterhammen rapen in de kantine en studiemiddagen bijwonen waar sheets vol onderwijskundig geblaat worden voorgelezen. Oh lieve mensen, wat een mooie droom!

        • Re: geen taken
          Het ging alsvolgt: ik stond al een tijdje ingeschreven bij een paar vacaturebanken. Niet omdat ik actief op zoek was naar extra werk, maar omdat ik nieuwsgierig was naar wat er zoal langskomt. De vacatures bleven overigens ook midden in de zomervakantie binnendruppelen. Overigens: is het sommigen van jullie ook opgevallen dat het VO-gedeelte van die redelijk goeie, eenvoudige en niet-commerciële onderwijsvacaturebank.nl, waar ik overigens m’n huidige baan aan te danken heb, is overgenomen door de VO-raad, en dat je er sindsdien niet meer als docent ingeschreven kunt staan? Het heet geloof ik nu blijfbijdeles.nl of zoiets.

          Op een gegeven moment werd ik thuis gebeld door iemand van één van die vacaturebanken, of ze m’n gegevens door konden geven aan één van de scholen met een vacature. Zo actief was ik nog niet eerder benaderd. Ik moest snel reageren en heb gezegd dat dat mocht op twee voorwaarden: LC en geen onderwijsvernieuwingen. Moest ik allebei even uitleggen, maar dat doe ik natuurlijk graag 😉

          Toen ik door de rector gebeld werd voor een uitnodiging, heb ik mijn voorwaarden gecheckt, maar die waren inderdaad keurig doorgekomen. In het gesprek heb ik aanvullende wensen (geen harde eisen) gesteld: geen becoaching, geen scholing en geen taken. Ik meldde het dus tijdens het gesprek, maar ga dat in het vervolg allemaal vooraf doen. En ik heb ze laten weten dat het echt mijn bedoeling was om ze tijdelijk uit de brand te helpen; niet om voor een vaste aanstelling te gaan. Het gesprek liep overigens in een goede sfeer, maar ik kan het me goed voorstellen dat ze liever een docent hebben die zich echt aan hun school wil binden.

          Classica, mocht je aan het solliciteren slaan, let er wel even op welk risico je neemt als het op freelancen uitdraait. Het heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. En over freelance-inkomsten betaal je natuurlijk ook gewoon belasting; de uurtarieven zijn dus wat minder florissant dan ze op het eerste gezicht lijken. Ikzelf heb een vaste deeltijdbaan achter de hand, op een fijne school, waar ik tot mijn grote opluchting sowieso al weinig met taken word lastiggevallen. Maar wie weet kun je die taken er in een dienstverband ook wel uitonderhandelen. Vooral gedurende het schooljaar zitten scholen enorm omhoog met vacatures. Smeed het ijzer als het heet is!

    • Samen sterker
      Bij het voorbeeld van Ford stond de fabriek uren stil. Totdat de externe kracht aankruiste waar het productieproces fout ging was er helemaal geen output. Maar als een grote school voor een bepaald vak waarvoor veel leraren aan de school verbonden zijn een zo goede docent aanneemt dat de prestaties van zijn leerlingen twee punten hoger zijn dan die van de andere leerlingen dan is de gemiddelde stijging van de prestaties van de leerlingen voor dat vak nog helemaal niet spectaculair en het totale resultaat van de school is al helemaal nauwelijks verbeterd. Het presteren gaat dus onder heel andere omstandigheden. De output is hier nauwelijks verminderd en de uitval ook niet. Als een school die goede docent beter zou betalen stimuleert zij een lastige opstandigheid bij de overige docenten. Als de werkgevers slim zijn spreken zij daarom onderling af om geen hoge salarissen te betalen. Dat vermindert immers alleen maar hun eigen salarismogelijkheden. Zoals wel vaker opgemerkt is hebben zij meer belang bij kwantiteit dan bij kwaliteit en hebben ze een monopoliepositie, ook t.o.v. de leraren. De wetgever verbiedt prijsafspraken over producten maar niet over maxima voor producerenden. Als free Lance leraren met elkaar zouden afspreken (veel parttimers kunnen zich dat permitteren) om niet onder een bepaalde prijs te werken vallen zij echter onder de kartelverboden die ook voor producten gelden. Net als b.v. vertalers. Free Lance leraren staan voor het dilemma dat zij om het monopolie van de onderwijsinstellingen te breken beschuldigd kunnen worden van kartelvorming. Maar een andere weg naar een gerecht honorarium bestaat niet in de beschermde onderwijsmarkt.
      Alleen eendracht maakt macht.
      Seger Weehuizen

  7. goed werk → goed loon ≠ goed loon → goed werk
    EM70 vindt dat zijn BLOG over geld verdienen in het onderwijs niet direct zoveel met beter onderwijs heeft te maken. Ik zie dat anders maar daarnaast moeten we niet vergeten dat in het onderwijs vaak veel geld verdiend wordt zonder dat dat tot beter onderwijs leidt en dat je met lage salarissen te weinig bekwame hoog (in hun leervak) opgeleide docenten op een school kunt krijgen om goed onderwijs te garanderen. Indirect is er dus bijna altijd een koppeling in één richting. Ik vind daarom dat wat EM70 doet echter WEL direct met beter onderwijs te maken heeft. Wat betreft het free lance gedeelte van zijn werk maakt EM70 zich vrij van de CAO en is zijn status te vergelijken met die van advocaten en soortgelijke deskundigen. Als veel anderen zijn voorbeeld gaan volgen wordt het schoolbesturen en ouders duidelijk dat goed onderwijs te koop is door hoge salarissen aan leraren te betalen. Als een school die niet kan betalen en slechte resultaten heeft komt het geld dat de school kan uitgeven blijkbaar op de verkeerde plaats terecht. Voor het waanzinnige idee dat als je mensen een dik salaris geeft zij uitstekend zullen presteren treed de gebruikelijke koppelingsrichting in de plaats dat als mensen uitstekend presteren ze ook uitstekend betaald moeten worden. Als veel mensen het voorbeeld van EM70 volgen zal dat tot beter onderwijs leiden. Misschien moet het “zou” zijn want laat die slimme Sjoerd nu net begonnen zijn met zijn actie minder werk voor hetzelfde geld,alleen maar geldig voor full timers! Seger Weehuizen

    • Re: Freelance
      WA-verzekerd:
      Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

      Financiële administratie:
      Doe ik zelf; ik heb een paar belasting-whizzen in mijn familie die me kunnen helpen als ik er alleen niet uitkom.

      VAR-verklaring:
      Heb ik nu natuurlijk nog niet, en zo’n ding kan best een probleem worden. Ik moet me er sowieso nog verder in verdiepen. Mocht het om deze reden spaaklopen, nou, jammer dan; dan maar geen bijbaan.

    • Op weg naar nieuwe arbeidsverhoudingen
      Uit de vele reacties op het plan van E m70 blijkt dat het riskant is om als free lancer alleen op weg te gaan. Om te beginnen kom je terecht in een strijd om de poen: Is het grote geld alleen maar voor de bovenbazen en het management van de scholen en “onderzoek”- en “begeleid”-instellingen in onderwijsland of mag meer ervan naar de lesgevenden op de werkvloer geleid worden? Ten tweede is de belastingwetgeving een mijnenveld; een griezelige bepaling is b.v. dat om onder de regelingen voor free lancers te mogen vallen het freelancewerk minstens 50% van het werk van iemand moet uitmaken .
      Het lijkt mij daarom in het belang van (potentiële) free lancers en BON om eerstgenoemden op hun weg te steunenen en een kring free lancers op te richten die op de website te vinden is.
      (Ik heb tegen mijn voornemens in gereageerd op een discussie op deze website. Maar nu er werkelijk iemand is die wil experimenteren met andere arbeidsverhoudingern in het onderwijs kon ik het niet laten)
      Seger Weehuizen

      • Re: Op weg naar nieuwe arbeidsverhoudingen
        Ik denk dat één BONner die bezig is met het overwegen van freelance werken (nogmaals: ik schat de kans groot dat deze eerste mogelijkheid nu afketst) een beetje weinig is voor een kring, maar ik deel mijn bevindingen graag hier op dit forum, en t.z.t. ben ik wel bereid er een vaste webpagina over in te richten, op de BON-website, de AVV-website, of ergens anders.

        Vanochtend heb ik, naar aanleiding van de vragen van Adios (hiervoor dank!), even rustig zitten lezen op ZZP-Nederland (www.zzp-nederland.nl).

        Op dit moment heb ik vooral vragen, maar lidmaatschap van die club kost 20 euro per jaar, en dan kun je ook van de adviesdienst gebruikmaken; voor wat het waard is allemaal natuurlijk.

        Kernpunt is dat het onwaarschijnlijk is dat je als freelancer voor een school door Belastingdienst en UWV als ondernemer wordt gezien. Dat betekent in het kort dat de school loonheffing en premies moet afdragen, en jou in sommige gevallen zelfs moet doorbetalen bij vakantie en ziekte.

        Voor zover ik het nu begrijp (maar ik kan het dus verkeerd hebben):
        – hoeft dat nog geen show-stopper te zijn, zolang er maar voor beide partijen duidelijkheid en zekerheid is middels die VAR;
        – kun je die zaken weer gewoon verdisconteren in het uurloon. Dat wordt naar ik aanneem dan weer wat lager, maar je betaalt dan waarschijnlijk ook zelf weer minder belasting;
        – zijn er verschillende soorten VAR’s: de Belastingdienst maakt uit welke je krijgt;
        – blijf je de belangrijke voordelen van de freelancer houden: buiten de CAO opereren, flexibel zaken kunnen afspreken met je werkgever, meer verdienen en meer overhouden;
        – neem ik aan dat je lasten die eenmaal door je werkgever betaald zijn, niet ook nog eens zelf hoeft te betalen via de inkomstenbelasting. Alhoewel, bij een VAR-ROW? Sowieso zou ik bij lange na niet aan het urencriterium van 1225 uren per jaar komen om fiscaal als ondernemer aangemerkt te worden;
        – kan je opdrachtgever nog altijd á la minute van je af: je bent dan wel geen ondernemer voor de belastingdienst; je bent wel freelancer voor de school.

        Maar ik heb best nog wat vragen (die ik natuurlijk voor 20 euro, en dat is weinig geld) kan laten beantwoorden, zoals of het bovenstaande klopt, en hoe je precies je uurloon terugrekent als je werkgever er nog lasten bovenop moet betalen (daar kom ik ook wel uit met die spreadsheet van lumpsumportaal.nl, maar dat is even wat gepuzzel), en of het een VAR-loon of VAR-ROW wordt (ik neem aan geen VAR-WUO, en een VAR-Inkomsten is sowieso niet aan de orde).

        Overigens Seger, freelancen lijkt mij wel wat, maar ik ga _niet_ in een maatschap zitten! 😉

        • je hebt een aanlooptijd
          Toen ik zelf nog een bedrijfje erbij had was de regel zo dat de eisen die werden gesteld om als ondernemer in aanmerking te komen (meer dan 50% van de inkomsten en van de werktijd door ondernemen, meerdere opdrachtgevers) in de eerste jaren soepel werden gehanteerd. Je krijgt de kans om iets op te bouwen en hoefde beslist niet vanaf het eerste jaar aan die eisen te voldoen. Allemaal wel ter beoordeling van de inspecteur natuurlijk.
          Als het aannemelijk te maken is dat je je bedrijf uitbouwt, konde startperiode destijds wel een jaar of drie zijn.

          Overigens is als ik me niet vergis de term freelancer die je gebruikt anders. Voor de belastingdienst ben je of freelancer of ondernemer. Voor freelancers gelden niet de vrijstellingen, maar ook niet de eisen op het gebied van administratie, je krijgt ook geen btw nummer bv. En juist een ondernemer moet aan de eisen voldoen zoals ik die eerder noemde.

          Maar dat was voor mij jaren geleden en los van een lek hoofd, kan er ook een en ander veranderd zijn. Dus ga niet voor de 100% af op wat ik hiervoor zeg. Ik zou het zelf even navragen, De KvK heeft starterspakketten waar veel info in staat.

          • Re: aanlooptijd
            Her en der lees en hoor ik ook dat er inderdaad een aanlooptijd is waar het allemaal niet zo nauw luistert; ik ga ook nog bij de Belastingtelefoon informeren hoe het zit; is sowieso gratis.

            Wat betreft freelancer en ondernemer, dat zit anders. De termen “freelancer” of “ZZP’er” betekenen hetzelfde, maar hebben geen juridische status. Een bij de KvK ingeschreven “eenmanszaak” heeft dat wél, maar je kunt je freelance-inkomsten ook zonder eenmanszaak te hebben gewoon bij “Overige inkomsten” opgeven bij de aangifte inkomstenbelasting.

            Zodra je je echter bij de KvK registreert, ben je normaalgesproken verplicht om elk kwartaal BTW af te dragen; gaat overigens gewoon heel makkelijk via het Internet. Bij mijn KvK werd ik automatisch meteen bij de Belastingdienst aangemeld en kreeg ik meteen een BTW-nummer. Via de kleine-ondernemersregeling mag je overigens het eerste stuk houden als het weinig is, en over onderwijs hef je sowieso geen BTW. Voor de omzetbelasting (=BTW) ben je dus sowieso ondernemer als je bij de KvK geregistreerd staat.

            Als ik het goed heb, zit het verder als volgt: of je voor de inkomstenbelasting óók ondernemer bent, met alle voordelen vandien, hangt normaalgesproken af van die urennorm van 1225 uur. Als je onder de urennorm zit, maar wel een eenmanszaak hebt, kun je, en dat is daar het voordeel van, je kosten van je omzet afhalen en tel je alleen het resterende deel op bij je inkomen, waarover je gewoon inkomstenbelasting betaalt, met die schijven.

            Zonder eenmanszaak (KvK-inschrijving) kun je ook gewoon als freelancer/ZZP’er klussen uitvoeren, maar hef je sowieso geen BTW, wat administratief gezien dus simpeler is, maar kun je ook geen kosten van je omzet afhalen; je betaalt dus meer belasting.

            Mét een eenmanszaak ben je, naast het elk kwartaal afdragen van BTW, verplicht om volgens een bepaalde vorm facturen uit te schrijven en te bewaren, bonnen van je uitgaven te bewaren en om een jaarrekening op te maken, maar dat is allemaal niet zo ingewikkeld als je dat een keer gezien en gedaan hebt.

            Ik zie mogelijkheden voor een nieuw facultatief bijvak voor op de lerarenopleidingen…

Reacties zijn gesloten.