Taalvaardigheid docenten

Een reactie op het wel erg dun wordende draadje hier, waarin het laatste commentaar gaat over taalvaardigheid van docenten.

Er zijn heel wat scholen waar correct Nederlands niet alleen onbelangrijk wordt gevonden, maar waar het zelfs belachelijk wordt gemaakt. Scholen waar de directie zelf een regionaal gecontamineerde variant van onze taal brabbelt, en geen drie woorden achter elkaar kan opschrijven zonder minstens één fout te maken. Waar leerlingen die correct Nederlands bezigende docenten ridiculiseren, kunnen rekenen op de warme steun van het management.

Het is geen pretje aan een dergelijke school te werken.

9 Reacties

  1. Er zijn heel wat scholen waar correct Nederlands belachelijk …
    O ja ? Heeft u onderzoek gedaan ?

    Waar leerlingen die correct Nederlands bezigende docenten ridiculiseren, kunnen rekenen op de warme steun van het management.

    *Warme steun* ? Waar blijkt dat uit ?

    Het is geen pretje aan een dergelijke school te werken.

    Moet *dit bord* bij de ingang geplaatst worden ?

    *Adios*

    • Neen, ik heb geen onderzoek
      Neen, ik heb geen onderzoek gedaan maar wel nolens volens heel wat scholen van binnenuit mogen meemaken. Van de 7 scholen waar ik heb gewerkt waren er 3 à 4 met een slecht taalgebruik door directie en docenten, en een dramatisch taalgebruik onder leerlingen. Op dergelijke scholen komt men eerstegraads docenten tegen die geen 3 woorden achter elkaar foutloos kunnen opschrijven. Op één school was er zelfs een conrectrix die zonder meer gebrekkig Nederlands sprak en schreef. In mijn ervaring (die uiteraard verre van representatief is) schiet het taalklimaat dus op de helft van de scholen te kort.

      Van warme steun voor slecht Nederlands sprekenden is bijvoorbeeld sprake als een lid van de schooldirectie tegenover leerlingen verklaart dat een docent “er niks an kan doen da’ ‘em raar doet prate.” Ook dat heb ik, met mijn inderdaad enigszins kakkineuze tongval, meegemaakt. Maar dergelijke steun neemt uiteraard vaak slechts een impliciete vorm aan, namelijk doordat de schooldirectie zelf geen behoorlijk Nederlands bezigt en daarmee slecht taalgebruik onder leerlingen a.h.w. sanctioneert.

      • Toch anders
        Toch is dit verhaal anders dan je verhaal dat mensen die correct Nederlands bezigen belachelijk worden gemaakt.

  2. Misschien toch een beetje overdreven?
    Gelukkig heb ik nog nooit te maken gehad met scholen waar correct Nederlands belachelijk wordt gemaakt. Dat zou ook al te dol zijn.

    Waar we wel mee te maken krijgen is:
    – docenten die slecht Nederlands spreken en schrijven
    – scholen die het niet belangrijk genoeg vinden om correcte post te doen uitgaan
    – collega’s die vinden dat je ‘zeurt’, als je zegt dat leerlingen op zijn minst gewezen moeten worden op de spel- en taalfouten in hun werkstukken/verslagen/scripties
    – collega’s die ook Nederlands geven, maar vinden dat je daar niet ’te moeilijk’ over moet doen, zeker niet bij Techniek
    – collega’s die geen Nederlands geven en in hun gedrag én (erger nog) aan de leerlingen duidelijk maken dat Nederlands onbelangrijk is ‘as je mekaar maar begrijpt’.

    • Inzake moelukke woorde
      Mijn schoolleiding meende mij er op te moeten wijzen dat sommige van mijn leerlingen vonden dat ik zulke moeilijke woorden gebruikte (dit bracht mij weer in de verleiding om aan die schoolleiding te vragen of ze de betekenis van ‘viaduct’ of ‘begroting’ kenden). Het bleek erom te gaan dat ik vaktermen introduceerde, zoals ‘warmtecapaciteit’ bij de behandeling van het hoofdstuk over warmte. Ja, leg zoiets maar eens uit aan mensen die vinden dat er geen vakken bestaan.

      • moelluk?
        Dat heb ik ook wel eens te horen gekregen (van leerlingen dan).
        “Tja, ik dacht dat je hier zat om wat te _leren_” is dan mijn reactie. Om vervolgens uit te leggen dat ik er toch altijd wel wat synoniemen bij gebruik.
        “Wat zijn dat, synoniemen?”

        • Actieve taalverarming
          Onze overheid doet sinds een aantal jaren actief aan taalverarming door in officiële stukken als de Troonrede ‘moeilijke’ woorden en ‘lange’ zinnen te vermijden. Zo zullen binnen enkele decennia ook die vele burgers die wel aanleg voor taal hebben, zijn beroofd van de mogelijkheid ooit een behoorlijk niveau te bereiken, en wordt Nederlands van vóór 1980 onbegrijpelijk abracadabra.

          Waarom wordt er toch altijd beschuldigend naar de overheid gewezen als burgers iets niet begrijpen? Hoe simpel je je taalgebruik ook houdt, er zal altijd een groep mensen zijn die het niet begrijpen. Sterker nog, die groep groeit alleen maar aan als gevolg van de ingezette versimpeling.

  3. Ieder nadeel heb ook een voordeel
    wat is de bron van dit verhaal ?

    “Bovendien kennen sommige leraren daar niets aan doen en hun zijn niet de enigste !!”

    Nou ja Cruijff is er voor de tweede maal wereldberoemd door geworden in Nederland en zwamt er bij ieder voetbaltournooi van importantie maar op los op de Nederlandse TV “Ieder nadeel heb ook een voordeel !!”.

    Als iedereen slecht Nederlands spreekt, valt het niet meer op en dan moet de persoon die goed Nederlands spreekt gecorrigeerd worden, da’s logisch……………..

    Eigenlijk is dit ironisch bedoelt, maar door de nivelering in het onderwijs is dit bijna realiteit geworden:

    “Ze hoeven niet zo veel te leren, als ze maar mondig zijn !!”

  4. Sociale discriminatie
    Ik zal mijn uiterste best doen om mijn kinderen naar een school te sturen waar correct gebruik van de Nederlandse taal en inzicht in de spellingsregels wel belangrijk gevonden wordt. (Ik ben het er niet mee eens dat wij ons tegenwoordig wat betreft de spelling van Romaanse bastaardwoorden aan het Engels oriënteren). Kinderen waarvan de ouders daar niet op letten zijn zo in het nadeel. Laksheid bij het gebruik van Nederlands bij sommige scholen leidt dus tot sociale discriminatie.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.