Veel brugklassers naar antipestcursus

Bron: Nederlands Dagblad 14 augustus 2008

van onze redactie binnenland

DEN HAAG –

Aanstaande brugklassers gaan massaal naar antipestcursussen. Weerbaarheidstrainingen zitten bomvol in de weken voor het nieuwe schooljaar begint. Zo’n 1200 tieners die op de basisschool gepest werden, volgen een stoomcursus bij de GGD om te voorkomen dat ze op hun nieuwe school weer het mikpunt zijn. Dat is bijna een kwart meer dan het jaar ervoor.

Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf scholieren een paar keer per maand wordt gepest. Daar kunnen zij nog lang nadat het pesten is opgehouden, last van hebben. Volwassenen die vroeger gepest werden, hebben vaker last van depressies en problemen met intieme relaties.

Bij kinderen die aan de GGD-training meedoen neemt het pesten aanzienlijk af. Bijna twee derde van de deelnemers zegt na de cursus niet meer te worden gepest. De GGD- en GGZ-instellingen bieden de tweedaagse training ‘Plezier op School’ daarom in steeds meer plaatsen aan, vertelt Marleen Faber, bedenkster van de cursus en werkzaam bij de GGZ in Limburg.

De scholieren leren op de training hoe ze zich moeten presenteren en hoe ze kennis moeten maken met mensen. Naast de sociale vaardigheidsoefeningen is er ruimte om hun hart te luchten en te vertellen wat ze hebben meegemaakt. De stoomcursus wordt gegeven in de laatste week van de zomervakantie. ,,Kinderen zijn vlak voor de ‘grote dag’ supergemotiveerd om te zorgen dat ze op hun nieuwe school niet weer het mikpunt zijn.” Met succes, vertelt Faber. ,,De resultaten zijn echt bemoedigend.”

Ouders, leerkrachten en kinderen zijn positief over de weerbaarheidstraining. De sociale en psychische problemen blijken een paar maanden na de training fors afgenomen. Ook kinderen met gedragsproblemen hebben baat bij de cursus.

De deelnemers gaan bovendien met veel meer plezier naar school. Gemiddeld geven zij hun school een veel hoger cijfer dan voor de stoomcursus. Wie vroeger een vier gaf, geeft zijn school na de cursus een zeven.

Zie voor het artikel en een ander artikel over pesten:

www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=119479

.

26 Reacties

  1. Inzake sociale maakbaarheid
    Binnenkort in dit theater: de cursus ‘vrienden maken’, de cursus ‘grappig zijn’ en de cursus ‘dingen durven’.
    Mij lijkt deze sociale maakbaarheid een hoop rituele flauwekul, en vooral weer bijzonder geschikt om de hulpverlenersindustrie om het onderwijs aan het werk te houden. Pesten is al oeroud en de remedies daartegen ook. Bij hardnekkige gevallen helpt het vaak om van klas of van school te veranderen om daar een nieuwe start te maken. Slachtoffers (en daders ook?) cursussen aanbieden is vooral geschikt om bord- en andere vluchtelingen aan vervangend werk te helpen.

    • Niet helemaal, Bernard.
      Niet helemaal, Bernard. Pesten is een wisselwerking tussen dader en slachtoffer, en gewoon een gepest kind van klas of school te laten veranderen is dus meestal niet effectief. Het desbetreffende kind zal in die nieuwe klas of op die nieuwe school gewoon weer gepest worden.

      In die zin is een ‘weerbaarheidscursus’ dus best zinvol. Niet dat dan een echte cursus moet zijn (in die zin geef ik je gelijk dat het weer ruimte voor het -gogen & -logen circus is…) , maar ‘gewoon ergens anders een nieuwe start maken’ is te kort door de bocht.

      En ja, ik spreek uit persoonlijke ervaring…

      • Toelichting op pest-post B.W.
        Er is nogal wat variatie bij het pesten.
        Ik was al bang dat mijn opmerking over ‘een nieuwe start maken’ zou worden opgevat als een door mij gesuggereerd wondermiddel. Zo bedoel ik het niet.
        Wordt er gepest, dan kan dat liggen aan een hoop dingen, waaronder de aard van de dader(s), die van het slachtoffer en de omstandigheden. In veel gevallen is er niets bijzonders met het slachtoffer, maar met de daders des te meer (natuurlijk zijn er ook genoeg gevallen aan te wijzen waarbij er iets bijzonders met het slachtoffer is). Wat mij ergert aan zulke cursussen is dat daarmee automatisch de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd, terwijl de pesters degenen zijn die zich misdragen.
        Wat ik nu met die ‘nieuwe start’ bedoel is het volgende. Het gaat in dit artikel om aankomende bruggers, dus kinderen die op het punt staan van school te veranderen. Wanneer een kind op de basisschool gepest is, dan kan dat (maar dat is natuurlijk geen ijzeren wet) door die schoolverandering in één keer opgelost zijn (tenzij de pesters ook naar die school overgaan). Zo’n kind wordt dan vlak daarvoor door zijn ouders naar zo’n cursus gestuurd; daarna wordt het niet meer gepest en vervolgens roepen de cursusmevrouw en misschien ook de ouders dat die cursus zo fijn heeft geholpen.
        Ik beweer dat de schoolverandering veel vaker effect zal hebben dan de pestcursus, en dat de cursusmensen onterecht met de eer gaan strijken.

        • Misschien is pesten wel ’n noodzakelijk onderdeel
          van de loop der dingen. Zoals er in ’n aandoenlijk nestje pups/kittens dikwijls ’n paar in de verdrukking komen. Pubers slachten elkaar wat later genadeloos af en niemand heeft toch het “recht” op alleen maar gelukkig zijn… Of wel?

          • Raar
            Dergelijke onzin heb ik wel van haar basisschoolleraren gehoord ja. Als je graag volgens de natuurlijke loop der dingen wilt leven kan dat niet in dit land.

      • dader
        Een leerling wordt gepest omdat er een pester in de klas zit. De pester zoekt de medeleerling waar de kans op ‘succes’ het grootst is. Vaak is het slachtoffer iets minder sociaal vaardig. Als het slachtoffer op weerbaarheidstraining gaat, ziet de pester wel of dit slachtoffer nog steeds het gemakkelijkste doelwit is. Zo nee, dan zoekt de pester gewoon het dan gemakkelijkste doelwit.
        Pak de pester aan. Dan kun je het pesten misschien kwijtraken.
        Ik denk dat menig pester een moord op z’n geweten heeft, al heet het dan zelfmoord van het slachtoffer en vindt dat vele jaren later plaats. Pesten hoort er niet bij en je wordt er niet groot en sterk van. Pesten is moorddadig.
        Klaas Wilms

  2. Ieder seizoen een nieuw probleem op de markt…
    Ieder seizoen een nieuw probllem in de markt zetten schept een hoop werkgelegenheid voor de zieligheidsindustrie. Vandaag pesten, morgen weer wat anders.

    • Afdoen
      Wat een flauwe manier om kinderen die last hebben van het pesten indirect in de hoek te zetten. Het is een zeer ernstig probleem en als een training daartegen helpt ben ik erg blij voor de betreffende leerlingen.

      Voorbeeldje: mijn iets te slimme dochter had ook last van pesters. Op de slimmekinderencursus van Rob Brunia (helaas overleden) pikte ze de volgende kennis op: ‘Mam, vriendschap kun je nooit eisen, maar respect wel!’. Het heeft haar geweldig geholpen, al was het uiteindelijk niet genoeg om op dezelfde basisschool te kunnen blijven.

      Dat soort opstekers gun je elk kind. Het is echt flauw om dit af te doen als een marktprobleem waarin weer nieuwe cursussen gezet moeten worden. Je suggereert daarmee dat die cursussen overbodig zijn.

      • De zin van cursussen
        Uit de ernst van een probleem volgt nog niet dat de aangeboden remedie (cursus) zinvol is. Je kunt het probleem serieus nemen en de gesuggereerde oplossing totaal niet.

  3. Gepeste kinderen misbaksels?
    Gepeste kinderen zijn vaak misschien ook misbaksels.
    Kijk naar de vijver in het park waar bepaalde eendjes ook gepest worden. Dat zijn meestal niet de sterksten.
    Pesten is een gevecht om de macht. Daarin moeten de zwakkeren het onderspit delven.
    Pesters moeten natuurlijk stevig aangepakt worden, maar gepeste kinderen moeten niet zielig doen.

    • Ervaringsdeskundige
      Je commentaar klinkt als dat van een ervaringsdeskundige. Ik weet alleen nog niet of je een pester en een gepeste bent (geweest).

      • Pesten mag niet, maar moet af en toe.
        Ik ben tegenstander van de zieligheidsindustrie en af en toe dol op televisie kijken.
        Dat laatste komt er steeds minder van, omdat de jammerende softies, die met zielige gevallen hun brood verdienen, in de meeste programma’s ingebroken hebben.
        EénVandaag spant de kroon. die hebben planken en reserveplanken vol met stapels zielige gevallen. En als het opraakt, maken ze er gewoon een aantal bij.
        Maar Netwerk en Nova kunnen er ook wat van.
        Vandaag is pesten aan de beurt.
        Want pesten mag niet, maar soms kan ik het niet laten.
        Het kan zo leuk zijn:-)

        • pesten en pagen
          Ik vroeg mij af of je niet PLAGEN bedoelde waar je PESTEN schrijft. Ook Hinke maakt dat onderscheid. Bij plagen staat voorop dat je het object niet wil schaden en goed oplet of je opmerkingen misschien toch niet te zwaar aankomen. Wederzijds plagen is een toernooi, pesten is een vernietigingsoorlog. Ethymologisch heeft plagen misschien een zware lading. The plague in de Middeleeuwen was geen pretje. Wij noemen haar de pest.
          Seger Weehuizen

    • Belachelijk
      Pesten heeft NOOIT een goede reden; geen enkele. Ik vind dit echt een belachelijke en voor mij persoonlijk ook zeer kwetsende redenering.

      Je redeneert alsof je ervan uitgaat dat ‘de natuur zijn gang moet gaan’. Als we dat zouden toestaan dan had de helft (of meer) van ons niet meer geleefd. We zijn een samenleving, stellen regels (daar ben jij nota bene altijd zo voor!) en helpen de kinderen zich te verdedigen tegen pestende misbaksels.

      Plagen kán soms leuk zijn, pesten nooit.

      • Verschil man of vrouw…?
        Dat is een verschil tussen man en vrouw en kwam al eerder aan de orde bij de discussie over de feminisering van het onderwijs.
        Op het schoolplein halen de juffies stoeiende of vechtende leerlingen steevast uit elkaar, terwijl de meester afwacht en kijkt of ze het goed doen en wie er wint.
        Dat is ook met pesten zo. Het is een aftasten van elkaars mogelijkheden in aanval en verdediging.
        Ook ik, als meester, houd het spelletje op afstand wel een beetje in de gaten hoor, maar grijp niet te snel in, want het is een spel dat gespeeld moet worden om je voor te bereiden op de toekomst.

        • Inzake leuke spelletjes
          Pesten is helemaal geen spelletje, net zomin als poten rammen of bejaarden beroven een spelletje is. Het is waar dat onze maatschappij vol met lelijke dingen zit. Uw redenering brengt met zich mee dat je de nare dingen uit de maatschappij maar in je klas tolereert ‘omdat het de kinderen voorbereidt op de toekomst’.
          Een van de leuke dingen van thuis en school is nu juist dat je allerlei akelige dingen waar je later mee te maken krijgt, onder andere het recht van de sterkste, daar kunt weghouden. Inderdaad, later krijg je daar soms toch wel mee te maken. Waarom, als het in je macht ligt, zou je kinderen daar niet zo lang mogelijk tegen beschermen? Van gepest worden word je heus niet groot en sterk. Wel rancuneus, misschien.

        • Bij pesten altijd ingrijpen.
          Een kenmerk van pesten is de ongelijke krachtsverhouding. De docent moet duidelijk maken: “meerderen tegen één is gemeen”. Een ander het plezier dat de pester voelt als het hem lukt de ander bang te maken of te vernederen. Een school moet volgens mij voorkomen dat zulke primitievegevoelens manifest worden. De impact die het gepest worden op gevoel van veiligheid dn zelfvertrouwen heeft kan enorm zijn dus de weerbaarheid van de gepeste kan enorm afnemen.`Als 2 individuen of twee groepjes tegen elkaar vechten op het schoolplein zal er vaak geen geval van pesten plaats vinden.
          Seger Weehuizen

        • Weerbaar worden,
          of weerloos ergens in geworpen worden…
          Helemaal met Hals eens.
          Helaas wordt tegenwoordig de mogelijkheid voor kinderen om dit zelf te ervaren en erop te reageren, steeds meer verhinderd door een of andere volwassene (ouder, juf, overblijfkracht, balletjuf, voetbaltrainer enz.) en dat is jammer i.v.m. de voorbereiding op die harde maatschappij.

      • Helemaal met Hinke eens en
        Helemaal met Hinke eens en niet omdat we softe vrouwen zijn.
        Tegen mijn leerlingen ben ik altijd volkomen duidelijk ; ik zal het altijd voor de gepeste opnemen. Dus wie er pest heeft niet alleen een probleem met de zwakkere gepeste maar ook met de docent met meer macht.
        Pesten is uiterst verwerpelijk grenzend, aan geestelijke mishandeling.
        Heel wat anders dan plagen, wat wel elkaar uitproberen kan zijn.

    • misbaksels?
      In de natuur zie ik ook dat het ene dier het andere dier doodt (vermoordt?). Dat is toch geen reden om het bij mensen dan ook maar gewoon te vinden?
      Klaas Wilms

      • Op zoek naar vervanging
        Niet het waarnemen is de natuur dat het ene dier het andere dier doodt zou op zichzelf een reden moeten zijn om waarom de ene mens de andere zou moeten doden. Maar het inzicht dat de mens biologisch gezien ook een dier is en zich tot de diersoort mens ontwikkeld heeft op dezelfde wijze waarop andere diersoorten zich verder ontwikkeld hebben, namelijk door “struggle for life by natural selection and survival of the fittest”, ook tussen homoniden en mensen onderling, maakt duidelijk dat als wij onderlinge strijd als middel van selectie verwerpen wij een ander middel ter vervanging nodig hebben. Er is geen stilstand; als er geen vooruitgang is is er achteruitgang. Wanneer wij intelligentie als het belangrijkste middel beschouwen waarmee de mens zijn positie in de wereld handhaaft blijkt dat een struggle for life over 2 millenia al kan leiden tot significante intelligentieverschillen tussen oorspronkelijk gelijke ethnische groepen. Een bekend voorbeeld vormen de Asjkenazi, een groep waarvan de leden in in Centraal Europa in de middeleeuwen niet alle beroepen mochten vervullen. Zij mochten geen landbouw of gildenberoepen uitoefenen maar moesten zich in leven houden met handel en het bankwezen. Daar konden zij een niche bezetten omdat het Christenen niet toegestaan was om om rente te vragen. Ze moesten dus slim zijn en goed kunnen rekenen en altijd op vluchten bedacht zijn. De vorsten leenden bij hen geld en als ze geen zin hadden om dat terug te betalen verjoegen zij de Askanasi en moesten deze weer opnieuw onderaan beginnen. de Asjkenazi vormden in het jaar 1 met de Sefardieërs één volk. Deze laatste groep had het in de Arabische wereld aanmerkelijk minder zwaar en een toeneming van intelligentie zoals bij de Asjkenazi is aan hen voorbij gegaan.
        De overheid heeft dus wel degelijk een reden om te zoeken naar alternatieven voor natuurlijke selectie dus voor moord en doodslag

  4. Je hoort er niet bij…
    Nieuws van 12 uur: Het zijn vooral meiden die pestgedrag vertonen.
    De populaire meiden bepalen wie er bij horen en wie niet.
    Ze sluiten anderen uit onder het credo: ‘je hoort er niet bij’.

Reacties zijn gesloten.