Vals motief voor start academisch opgeleide leraar basisschool

Vanmorgen in Trouw.
Dat lijkt geweldig nieuws maar fikse argwaan is zeer op zijn plaats. Een paar citaten:
De studie moet voorzien in de groeiende politieke en maatschappelijke behoefte om het niveau van de leraren in het basisonderwijs te verhogen.

Klinkt goed, toch, ze luisteren naar het maatschappijk debat. Maar lees direct daarna het volgende:

„Vanuit het basisonderwijs is er bovendien dringend behoefte aan mensen die breder inzetbaar zijn, in het management én voor de klas”,

Ah… ze willen kennelijk academisch opgeleide managers. Waar dát nou voor nodig is, dat begrijp ik nou weer niet. Duidelijk is wel dat manager een veel hoger aangeschreven beroep is als leraar.

Maar het laatste stukje zegt werkelijk alles:

Ton Duif van de Algemene Vereniging van Schoolleiders juicht het initiatief toe. Wel raadt hij de opleiding aan te zorgen dat de nieuwe afgestudeerden niet op doorsnee basisscholen terechtkomen, waar ze met hun academische kennis niets kunnen beginnen. „Als je hen op een doodgewone traditionele basisschool zet, ben ik bang dat het niet uitdagend genoeg voor ze is en ze weer snel wat anders gaan zoeken.”

Hier komt de aap uit de mouw: traditioneel en goed presterend onderwijs is niet interessant voor een academicus, maar experimenteel en rampzalig onderwijs kennelijk wel. Die onderwijzer wil niet onderwijzen, denkt men, die academische onderwijzer wil vooral onderwijsvernieuwen.
En dat is natuurlijk de hele drijfveer achter dit initiatief. Meer kracht achter (dezelfde) onderwijsvernieuwing. Een nog krachtiger infiltratie op de werkvloer. Schandalig dus!

Het is een uitermate vals plan. De vernieuwlers halen werkelijk alles uit de kast om hun desastreuze werk voort te kunnen blijven zetten. Hoeveel miljoenen zal er nu weer naar dit project gaan? Hoeveel extra coördinatoren, projectleiders en -kundigen hebben weer een hele tijd werk, hebben weer een hele tijd stof voor papers en conferenties, kunnen weer een hele tijd laten zien hoe geweldig HNNL, het “Nieuwe Nieuwe Leren, nu met academische juffen, en ook geschikt als manager” uitpakt?

12 Reacties

  1. Onderwijskunde
    Deze studenten halen een bachelorer onderwijskunde en een `academisch PABO diploma’. Het zal dus wel een studie onderwijskunde zijn met vooral aandacht voor `het jonge kind’. Of ze ook rekenen, taal en geschiedenis krijgen is onduidelijk (maar het zal wel niet).

    Het persbericht van de Universiteit Utrecht over deze nieuwe opleiding staat hier

    • schokkende publiatie
      TITEL: Childhood personality predicts long-term trajectories of shyness and aggressiveness in the context of demographic transitions in emerging adulthood’,
      CITAAT: “Kinderen die op jonge leeftijd hun emoties inhouden (overgecontroleerde kinderen), blijken op 23-jarige leeftijd meer verlegen dan gemiddeld. En kinderen die op jonge leeftijd hun emoties vooral expressief tonen (ondergecontroleerde kinderen), gedragen zich op 23-jarige leeftijd agressiever dan gemiddeld”.
      MIJN CONCLUSIE: Dus kinderen die op jonge leeftijd verlegen zijn zijn dat op oudere leeftijd ook en expressiviteit kan ontaarden in aggressiviteit (adgredior, niet abgredior).
      Echt indrukwekkende onderzoekresultaten !!!!

      verlegen = in tegenwoordigheid van anderen zich niet vrij voelend en ZICH NIET VRIJDURVEN UITEN

      Seger Weehuizen

  2. Oude wijn in nieuwe zakken of is het andersom ?
    tja,

    nog meer managers in het onderwijs, na de gezondheidszorg heeft nu ook het onderwijs last van de managementziekte………..

    misschien dat dokter Plasterk een oplossing heeft ?

    Hij is nu net een jaar aan het bewind, als iets gemerkt ?

  3. niche ?
    Ik denk dat de studies onderwijskunde op zoek zijn naar een nieuwe niche in de markt. Maar waar is nu werkelijk behoefte aan: aan nog meer onderwijskundigen of aan goede onderwijzers en leraren? Hier wordt van twee walletjes gegeten. Het lijkt een halfslachtig antwoord op een werkelijk bestaand probleem. Naar mijn mening moet er volop “gegaan worden” voor meer en betere 100 % onderwijzers en leraren.

  4. Jonges toch!
    Wat een zure en negatieve reacties. Persoonlijk ken ik een indrukwekkend aantal personen die van het VWO af komen en graag leraar in het basisonderwijs willen worden. Gewoon, lekker voor de klas; goed lesgeven.

    Aan die VWO-ers wordt tegenwoordig afgeraden om naar de Pabo te gaan omdat er voor hen absoluut niets te leren valt. Een aantal volgen dit advies op en gaan onderwijskunde of pedagogiek doen.

    Degenen die zich van het advies niets aantrokken, maar tóch naar de Pabo gingen zijn binnen enkele maanden afgehaakt, omdat er voor hén echt niets te leren viel. Zij hebben een verloren jaar!

    Ik denk echt dat een (degelijke) academische Pabo in dit gat zou kunnen springen. Natuurlijk hangt het ervan of of de studie echt vakinhoudelijk goed wordt opgezet. Dat weet ik nog niet, maar het idee is echt prima!

    • Ja maar meisje 😉
      Eigenlijk heb ik het al gezegd in mn eerste analyse. Inderdaad: het lijkt een goed idee. Maar als belangrijke mensen daar achter dan gaan zeggen dat die onderwijzers vooral ook manager moeten worden of op een vernieuwende basisschool moeten gaan werken, dan geeft dat aan wat de achtergrond van de gedachte is.

      Je wilt betere basisschoolleerkrachten, je wilt denk ik echt geen ondewijskundige vernieuwers met een gedeeltelijke managementspositie.

      Maar je hebt gelijk. Als ik geen historie kende van besturen, van onderwijskundige ideeën, van projectgelden binnenhalen, van inspelen op de politieke opportuniteit. Als ik niet had gezien dat Kervezee bovenbaas van de basisscholen wordt, als ik niet had gehoord dat alle raden zo blij zijn met Dijsselbloem, maar het rapport tegelijkertijd terugbrengen “tot meer geld voor mij” en “overheid, laat me mijn eigen gang maar gaan”. Als het niet dezelfde mensen waren die lang hebben geroepen dat elke kennis vleoibaar is, dat de docent vooral coach moet zijn… dan, ja dan had ik wellicht positief gereageerd.

      Maar juist die historie, tezamen met de verkeerde opmerkingen van de bobo’s bij dit nieuwe plan, doen me het ergste vrezen. Het gaat niet alleen om plannen, het gaat ook om mensen. Helaas hebben die mensne niet bewezen betrouwbaar te zijn.

    • Utrechtse onderwijskunde
      Het initiatief gaat uit van de opleiding onderwijskunde in Utrecht. Als er 1 universitaire opleiding is die schuld heeft aan de rampen die zich in het onderwijs voltrekken, dan is het deze opleiding. Gezien wat ze over hun nieuwe onderwijzersopleiding schrijven lijken ze nog harder verder de gaan op de HNL koers.

      Ik ben het met Hinke eens dat een academische onderwijzersopleiding een goed idee is. Maar die zou voort moeten komen uit de opleidingen wiskunde, nederlands en geschiedenis; niet uit de opleiding onderwijskunde. Jammer genoeg is zo een alternatief initiatief er niet.

    • Vanuit het perspectief van
      Vanuit het perspectief van de arbeidsmarkt zou hier in de toekomst sprake zijn van verdringing van PABO afgestudeerden door academici met alle gevolgen van dien. Waarom niet de PABO ´s upgraden ? Of zijn die al afgeschreven. Een onderwijskundige verandering wordt hier wel degelijk binnengesmokkeld onder het mom van niveauverhoging. Onderwijs en managementtaken combineren. Niet geschikt voor een doodgewone traditionele (sic) basisschool. Het staat er. En dan de manier waarop gesproken wordt over DE leraren in het basisonderwijs. “ZE zijn niet profssioneel. ZE weten te weinig van leerprocessen. Ze kunnen bijv. de resultaten van toetsen die leerlingen maken niet interpreteren (zou het? BV) en ze kunnen geen actieplannen opstellen. (daar heb je een academische opleiding voor nodig: om actieplannen op te stellen BV). ZE zijn goed in kopieren. Ze moeten kunnen meten en interpreteren”. Het woord lesgeven komt in het gehele verhaal weer niet voor. Dat zijn zo een paar dingetjes die ik (zuur) toch meen te moeten opmerken bij dit prachtplan.

  5. Simpel, lijkt me.
    Het is gewoon ’n opleiding tot directeur/schoolleider basisonderwijs.
    Gewone juffen zijn en blijven er zat, oudere onderwijzers sterven uit, vallen om, stoppen of worden uitgerangeerd. ’t Directeurentekort wordt alsmaar nijpender. Als doekje voor het bloeden hangt er ’n label(tje) “voor de klas” aan” deze afgestudeerden, maar ze kunnen meteen als manager/directeur aan de slag. Hun inbreng op de werkvloer zal vervolgens bestaan uit het overhandigen van oekazes aan de jonge juffen. De korte houdbaarheidsdatum van deze juffen is niet zo interessant blijkbaar. Meerdere vliegen in een klap.
    Knap gevonden, als het niet zo triest zou zijn.
    Nog tragischer is het (m.i.) dat het geen echte opzet is. Het is slechts het paniekvoetbal, het ad hoq reageren op de groeiende problemen binnen het basisonderwijs.
    Plasterk is de enige, die misschien nog iets kan. Zijn stilte is oorverdovend.

  6. Pronken met onterechte “academische” veren.
    Dat belooft weinig goeds:
    “Ze krijgen, na een driejarige studie onderwijskunde, aangevuld met een jaar praktijkoefening, geen master-, maar een bachelortitel. Kandidaat-studenten moeten een vwo-diploma hebben, of een jaar pabo achter de rug hebben”
    De Zulo-opleidingen aan Academia lopen geheel uit de hand.

    • Eerste indruk
      Mijn eerste indruk is dat het een goed gevuld en degelijk programma lijkt. Alles zal van het niveau van de instromers afhangen. Als dat een MBO-er met één jaar HBO is, hoeven we er niet veel van te verwachten. Als het een VWO-er is, zou het inderdaad fundamenteel degelijke stof kunnen bieden.

      Ik ben heel benieuwd of er in gedrag waarneembare eindtermen bij horen.

Reacties zijn gesloten.