Ouders minder vrij in schoolkeuze

Uit Elsevier:

=====
Dijksma wil met dwang meer gemengde scholen

vrijdag 8 februari 2008 09:12

PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) wil dat er meer gemengde scholen komen. Daarom mogen ouders voortaan niet meer zelf bepalen wanneer ze hun kind inschrijven bij een gewenste school.

Een woordvoerder van het ministerie bevestigt tegen elsevier.nl dat Dijksma plannen om de ‘segregatie’ in het basisonderwijs vanmiddag zal voorleggen aan de ministerraad.

Onderdeel van die plannen is het verplichte aanmeldmoment voor ouders, meldt De Telegraaf. Met de introductie van vaste aanmeldmomenten wil de PvdA-staatssecretaris de vrijheid van ouders om hun kind voor een school in te schrijven afschaffen.

Volgens haar schrijven autochtone ouders hun kind vaak bij geboorte al in voor een witte school. Allochtone ouders doen dit niet en dat is volgens Dijksma een slechte zaak omdat zo zwarte en witte scholen zouden ontstaan.

Beloning
Proeven met vaste aanmeldmomenten worden gehouden in de vier grote steden en Nijmegen, Eindhoven en Deventer. Scholen die – vrijwillig – aan de proef meedoen, krijgen een financiële beloning van Dijksma. Ze heeft hiervoor vier miljoen euro uitgetrokken.

Ook kunnen steden met ‘dubbele wachtlijsten’ gaan werken, meldt de krant. De ene wachtlijst zal bestaan uit kinderen met hoogopgeleide ouders, de andere uit kinderen met lager opgeleide ouders.

Bij het samenstellen van de klassen zou dan om en om een kind van elke wachtlijst moeten worden gehaald.

10 Reacties

  1. Zo
    herken ik onze socialistische heilpredikers weer. Zelf beslissen is toegestaan zolang het in hun straatje past.

    • verplicht mengen: drijfveer achter vernieuwingen?
      Misschien is dat verplicht mengen van sociale klassen wel de belangrijkste drijfveer geweest achter de hervormingen vanaf de mammoet. Niet het idee dat de vernieuwing voor individuele kinderen verbeteringen zouden zijn, maar simpelweg de wenselijkheid van een volledig gemengde samenleving. Geen onderwijskundige motieven dus, maar motieven ontleend aan een utopisch maatschappijbeeld.

      De onderwijskundige argumenten zijn er dan met de haren bijgesleept. Dat verklaart ook waarom er niet op normale inhoudelijk manier over die onderwijskundige argumenten gediscussieerd kon warden.

      Natuurlijk geldt dat nu nog steeds: oneigenlijke motieven, die voor de objective buitenstaander te zot zijn om serieus genomen te worden, maar enkel en alleen van stal worden gehaald om de werkelijke motieven niet te bespreken. Het individuele kind geslachtofferd voor een maatschappijbeeld. Het doel heiligt de middelen. Want het doel is heilig en elk middel is dan geoorloofd. Ben wel benieuwd of men dat voor hun eigen individuele kinderen ook zo zal doen. Of is het juist weer in het algemene belang dat hun kinderen zo hoog mogelijk opgeleid worden teneinde de juiste maatschappijvisie verder te realiseren?

      • Niet alleen
        zo hoog mogelijk, maar als het even kan ook nog op een dure privé-school. Maar ja het voordeel daarvan is dan toch ook weer dat hun kindjes dan bij dezelfde sociale klasse in de klas zitten. Teveel mengen moet nu ook weer niet, zeker niet als je het kan betalen om jouw kind naar een ongemengde school te sturen. “Luister wel naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden” komt hier goed van pas. Maar dat begrijpen de studenten dan weer niet.

    • herken de onzin
      “herken ik onze socialistische heilpredikers weer. “….. (van hendrikush)

      Slecht geslapen ?

      Het is gewoon een Amerikaanse aanpak

      die niet werkt

      De uitgaven voor onderwijs moeten in NL verdubbeld worden

      • Ik heb
        slecht geslapen van het (socialistische) gesleutel aan het onderwijs.
        Dat heeft mijn vertrouwen in mooie socialistische idealen volledig ondergraven.

  2. Hoe verdelen?
    Sommige scholen hebben meer aanmeldingen dan plaatsen en dus moet er op 1 of andere manier besloten worden wie toegelaten wordt en wie niet. In Nederland gebeurt dit meestal op basis van `first come first served’ (vaak met een uitzondering voor broertjes en zusjes van leerlingen). Op mijn Engelse en mijn voormalige Amerikaanse universiteit werden de besten toegelaten. Dat zou je voor het VO bijvoorbeeld ook kunnen doen (leerlingen met de hoogste CITO score selecteren), ik weet niet of dat in Nederland ook gebeurt. Voor de basisschool is dit natuurlijk geen mogelijkheid.

    Een vast aanmeldmoment is geen toelatingsmechanisme. Het maakt het huidige `first come first serve’ principe onmogelijk, maar brengt hier niets voor in de plaats. Het is dus alleen maar mogelijk in combinatie met iets anders. Bijvoorbeeld loting of het beschreven systeem van `dubbele wachtlijsten’.

    Een lange termijn oplossing is natuurlijk om meer scholen te stichten van het type dat populair is (zoals zelfstandige gymnasia en zelfstandige MAVOs). Maar dat wil Dijksma natuurlijk niet…

    • Inzake selectie op merite
      Mark79 schrijft over selectie op grond van prestaties. Ik denk dat zo’n selectie op termijn wel eens veel beter voor de integratie van uitheemse personen zou kunnen uitpakken dan al die bedenksels van Dijksma en haar soortgenoten. Integratie tussen verwante zielen lukt zonder veel moeite.
      Inderdaad is zoiets op de basisschool niet mogelijk. Maar wat Dijksma wil zal alleen maar leiden tot een witte vlucht.

  3. Zo gaan we het vandaag dus doen! 😉
    Uit een artikel over Sharon in het magazine van de Volkskrant (12-1-2008):

    “Vroeger, in de Tweede Kamer, werd ik ’s morgens wakker en dacht ik: wie ga ik nu weer eens met dit probleem opzadelen? Want dan had ik ergens over nagedacht, en een oplossing verzonnen, maar daar kon ik natuurlijk nooit iets mee doen.
    Nu, als bestuurder, word ik wakker, heb ik een oplossing voor een probleem verzonnen, en denk ik: ja, zo gaan we het vandaag dus doen! “

  4. Ik heb net 4 miljoen bespaard !!
    CITAAT UIT ELSEVIER:

    Volgens haar schrijven autochtone ouders hun kind vaak bij geboorte al in voor een witte school. Allochtone ouders doen dit niet en dat is volgens Dijksma een slechte zaak omdat zo zwarte en witte scholen zouden ontstaan.

    EINDE CITAAT

    Zorg er voor dat allochtone ouders ook hun kinderen bij geboorte in schrijven of nog eerder bij de conceptie.

    En dan nog iets, zwarte en witte scholen, hebben wij daar geen andere term voor, als ik het in Frankrijk heb met mijn franse vrienden over “l’ecole noir” denken ze eerder aan “Cinema noir” dan aan wat wij bedoelen.

    En in het engels “black school” slaat toch ook nergens op…………..

    Heeft iemand iets anders voor witte- en zwarte scholen ?

    Dit is toch niet uit te leggen in het buitenland en wij willen ons als Nederland zo graag mondiaal overal mee bemoeien………………….

Reacties zijn gesloten.