Kritiek op “gratis” schoolboeken nu van oud minister Peper

En het gaat maar door, nu is het weer Bram Peper die zich negatief uitlaat over “gratis” schoolboeken, lees het volgende stukje maar:

Het systeem van gratis schoolboeken moet niet worden ingevoerd. Dat vindt oud-minister Peper, die voorzitter is van de distributeurs van schoolboeken.

In het tv-programma Buitenhof zei hij dat de bestaande subsidieregeling beter kan worden uitgebreid.

Nu krijgen mensen met een laag inkomen geld voor het kopen van de boeken. Die regeling moet worden uitgebreid naar de middeninkomens, vindt Peper.

Het kabinet wil de schoolboeken gratis maken. Scholen krijgen zo’n 300 miljoen euro om de boeken zelf aan te schaffen. Dat moet Europees worden aanbesteed en dat wordt een bende, voorspelt Peper.

Bron : NOS

Wat denkt u ? Komen die “gratis” boeken er nu wel of niet ?

Misschien een leuk onderwerp voor een Poll, de winnaar krijgt een “gratis” boek !!

11 Reacties

  1. Ik wil geen boek
    dus ik doe niet mee met die poll
    Ik haal mijn informatie wel van internet.

    Vandaag ben ik gewoon overal tegen 😉
    En zeker tegen gratis schoolboeken.
    En als Peper voor gratis schoolboeken zou zijn, nou dan ben ik tegen Peper.

    • Poll tegen “gratis” schoolboeken
      ik dacht weer eens iets leuks te introduceren een poll voor “gratis” schoolboeken, welnu, die poll is er al, maar dan over de aanbesteding !!

      Kijk maar eens op:

      www.schoolboekengratis.nl/

      de uitslag kende ik eigenlijk al………………..

      Overigens is de motie voor “gratis” schoolboeken al op 17 oktober 2006 !! aangenomen en wat is het nu ? Bijna maart 2008, dus voor het studie jaar 2008 – 2009 gaat het ook niet lukken !!

  2. Educa Nostra
    oud-minister Peper, [is] voorzitter van de distributeurs van schoolboeken.

    Het zal eens niet.

    • Intellectuele prostitutie
      Een standpunt is tegenwoordig gelijk aan een belang. Het aloude “wiens brood men eet, diens woord men spreekt” is opnieuw juist gebleken. Misschien dat juist daarom leraren het zo moeilijk hebben.

      Eigenwijze types die zeggen wat ze zelf denken. Zéér ongepast in de huidige wereld van “professionals”.
      Intellectuele prostitutie dus.

      Ik verkoop mijn denkkracht aan de meest betalende. Erger nog eigenlijk: de souteneur mag mijn denkkracht niet alleen misbruiken hij mag ook bepalen wat ik denk. Descartes’
      “ik denk dus ik ben” verandert hierdoor toch wat van betekenis “Ik denk dus mijn baas is” of .. “Mijn baas denkt dus zijn baas is”.

      De nieuwe metro man: de ultieme professional, de wel verzorgde plastic pop (nu in mannelijke en vrouwelijk variant!). Voor het beste gerief: opblazen voor gebruik.

      Iedere keer weer komt het binnen als een mokerslag, die confrontatie met de werkelijkheid. Dank Mark ;-(

  3. Ellende van regeerakkoorden
    Gratis schoolboeken: staat in het regeerakkoord. *Lees verder…*, blz. 18, punt 5: Schoolboeken in het voortgezet onderwijs worden gratis. Financiering zal plaatsvinden via de lump-sum bekosting.

    Een overzicht van de regeerakkoorden van de laatste 14 jaar is *hier* te vinden.

    Ook maken regeerakkoordafspraken het moeilijker, zowel voor het kabinet als voor de coalitiefracties in de Tweede Kamer, om op grond van voortschrijdend inzicht andere beleidsvoorstellen te doen dan in het regeerakkoord afgesproken. Daarnaast kunnen bewindslieden en coalitiefracties zich verschuilen achter regeerakkoordafspraken. *Lees verder…*

    Hoeveel ellende hebben regeerakkoorden al veroorzaakt in dit door coalities geregeerde land ????

  4. Gratis schoolboeken asociaal
    Kritiek die weinig gehoord wordt op die zg. gratis schoolboeken is deze. De regeling geldt voor iedereen, ook voor de kinderen van de rijken. Voor de armen wás er een goede regeling, want de schoolboeken konden voor het grootste deel vergoed worden. Je zou hoogstens een overgangsregeling kunnen maken voor de middeninkomens. Die schoolboeken kunnen flink oplopen, zeker als je meerdere studerende kinderen hebt.

    Gratis schoolboeken betekent dat er een hoop geld wordt uitgekeerd aan gezinnen die dat helemaal niet nodig hebben.

    • rare redenering
      Ik dacht, Hinke, dat het idee van onderwijs als volgt is: De overheid bekostigt volledig het onderwijs voor alle kinderen tot een bepaalde leeftijd of een bepaald niveau en alle volwassen Nederlanders dragen daaraan bij naar draagkracht middels belastingheffingen. Omdat de kinderen mede een colectieve oudedagsvoorziening vormen betalen ouders met kinderen niet meer belasting dan ouders zonder kinderen. Het zelf moeten betalen van schoolboeken door rijke ouders is in strijd met deze uitgangspunten. Welke zijn jouw uitgangspunten Hinke? Dat je mensen eruit mag pikken voor het betalen van extra belasting omdat “hun gezinnen dat niet nodig hebben”? Ik vind dat een rare redenering.
      Seger Weehuizen

      • Juiste redenering
        Geld is schaars, geld voor onderwijs is héél schaars. Uitgangspunt mag zijn dat ieder de boeken voor zijn kinderen betaalt. Alleen mensen met een laag inkomen kunnen daarin ondersteund worden, zodat geld geen belemmering voor een goede studie hoeft te zijn.

        • likmevestje
          Het idee is, vermoed ik, dat je je kinderen hebt voor je eigen plezier. Dat is ook zo want niemand kiest voor een extra kind als bijdrage tegen de vergrijzing. Maar zo’n kind is het wel. Welnu als je een extra kind neemt voor je eigen plezier waarom moet je dan extra dokken als je rijk bent en kun je de gemeenschap er voor op laten draaien als je arm bent? Als het om een extra vakantiereisje gaat vinden wij dat in elk geval niet normaal. Als je kinderen als een investering in de welvaart voor ons allen ziet lijkt me een belastingverhoging waaraan ook kinderlozen onderworpen zijn de correcte weg om aan geld voor boeken te komen. Vanuit de zienswijze dat je kinderen voor je eigen plezier hebt is een extra kind waarvoor je geen boeken kunt betalen een asociale daad; zoiets als een treinreisje maken zonder daarvoor te betalen. Of moeten subgroepen zoals kinder- of huizenbezitters met elkaar solidair zijn zoals dat het geval is bij de hele bevolking bij belastingheffingen? Ik schrijf deze beschouwing omdat ik jouw redenering een van lik me vestje vindt
          Seger Weehuizen

        • Het boek is een krijtje
          Als je boeken in de zelfde groep zet als het schoolbord en het meubilair dan ligt het voor de hand dat het er gewoon bij hoort zonder eigen extra rekening.

          Bovendien moet je kinderen niet opzadelen met allerlei veschillen van buitenaf (tenzij…)

          Overigens zouden “boeken” vandaag de dag gemakkelijk ontwikkeld kunnen worden in open source communities op landelijk nivo (sterker nog : in een taalgebied) Aan de ene kant zitten dan de uur-kosten die per vak of onderdeel te regelen moeten zijn aan de andere kant de “print” kosten.

          En daar tussen .. ??

          Een server en de bureaucratie.

Reacties zijn gesloten.