Competence vs Competency

Ik wil graag een licht werpen op het verschil tussen competence based en competency based. Een eerste uitleg is dat competence based de meer holistische aanpak is, waar elementen uit het sociaal constructivisme geschikt kunnen zijn voor de vormgeving van dit type onderwijs. Het compency based onderwijs richt zich meer op de onderliggende gedragingen die laten zien of iemand iets kan. Competence based richt zich op knowledge and skills, compency based op behaviour.

SHL komt de laatste tijd vaak voorbij. SHL is een organisatie die in samenwerking met CoLo een competentieprofiel ontwikkeld heeft met 25 competenties. De basis voor deze competenties ligt, zoals ze zelf ook aangeven, bij het compency based. Bij gedragingen. Het feit dat onderwijsinstellingen bij CGO er vanuit gaan dat CGO vormgegeven moet worden volgens een holistische, sociaal comstructivistische aanpak is totaal ongegrond!
De 25 competenties kunnen toegevoegd worden aan de kwalificatieprofielen en het onderwijs mag nog steeds op een ’traditionele’ manier worden vormgegeven. Waar hebben mensen toch het idee vandaan gehaald dat Competentie Gericht Onderwijs moet worden vormgegeven middels het nieuwe leren of het sociaal comstructivisme????
Dit is helemaal NIET nodig.
Ik geloof dat men het verschil tussen competence en competency based is vergeten of er uberhoubt niet over heeft nagedacht.
De competenties die SHL heeft ‘bedacht’ en die nu landelijk in de nieuwe kwalificatiestructuur worden ingevoerd hebben helemaal NIETS te maken met sociaal constructivistische leeropvattingen of hnl. Dit doen de scholen allemaal zelf, waarschijnlijk zonder het te beseffen…arme docenten…

3 Reacties

  1. Competence en competency
    De MBO raad heeft competence based en competency based samengevoegd in competentiegericht. Lees de publicaties van de MBO raad maar eens, dan zie je duidelijk dat compententiegericht onderwijs volgens hen alles te maken heeft met sociaal constructivisme en Het Nieuwe Leren.

    Het studiehuis en de tweede fase in het VO waren ook totaal verschillende dingen, maar werden als koppel geadverteerd en opgedrongen. In het MBO zien we hetzelfde: bij het vernieuwen van de eindtermen wordt Het Nieuwe Leren opgedrongen. Inderdaad nergens voor nodig, maar het gebeurt wel. Dit is een patroon dat zichzelf herhaalt en volgens mij bewust zo ingezet wordt door `de raden’.

  2. onderscheid?
    Zelfs als er een goed gedefinieerd en algemeen geaccepteerd onderscheid is tussen competence en competency – wat me zou verbazen – dan verdwijnt dat onderscheid na vertaling in het Nederlands. Aangezien al onze beleidsstukken en de gesproken communicatie in het Nederlands zijn, kun je de Nederlanders moeilijk verwijten dat ze deze begrippen door elkaar halen …

Reacties zijn gesloten.