Luisterend naar Plasterk hoor ik:

Dat betere toetsen, overgangen moeten gaan bewaken.
Normen in kaart gebracht moeten worden.
Dat dat minstens 2 termijnen gaat duren.
Basiskennis weer terug moet komen.
De macht van de besturen nu eenmaal ’n feit is.
Dat we ook best kunnen vertrouwen op de goede wil van die besturen.
Het kernprobleem, de afgenomen status van de leerkracht is.
Docenten pionnen zijn geworden, binnen steeds grotere systemen met steeds meer managers.
Niets nieuws onder de zon, denk ik dan. De besturen blijven dus de baas.
’n Miljard voor de besturen en Plasterk opent binnenkort ’n volgend museum.
In het begin van deze discussie (Buitenhof) meldde hij wel even tussen neus en lippen, iets over “andere” leerlingen, tegenwoordig.

Op de keper beschouwd, gaat al het verbale geweld (weer) over alles, behalve waar het voornamelijk over zou moeten gaan. Het kind.
Opvoeden, grenzen stellen, liefhebben en soms ’n oorvijg.
Over veilige kleinschalige schoolomgevingen. Duidelijkheid.
Kinderen op ’n school die bij hen past. Indien ’n kind meer gespecialiseerde aandacht verdient, krijgt ’t dat van ’n vakvrouw/man. En wordt niet ergens gedumpt, met ’n rugzakje, omdat speciaal onderwijs te duur is.

Plasterk durft monter en vrolijk te vertellen, dat wat extra daalders en wat opkrikken van de “status”, ervoor gaan zorgen, dat 16 jarigen elkaar voortaan niet meer overhoop steken op school.

Gechargeerd?
Tegenargumenten zijn:


17 Reacties

  1. Tegenargumenten zijn
    -dat leraren hun werk blijven doen: ze laten hun kinderen toch niet in de steek;
    -er altijd leraren zullen blijven;
    -het ouders nu ook weer niet zoveel uitmaakt hoe de minister het onderwijs organiseert: als de juffrouw aardig is zijn we al erg blij;
    -dat het ook allemaal niet teveel moet kosten;
    -dat een minister geen ijzer met handen breken kan: hij heet immers niet Uri Plasterk?

    Geduld, Leo. De waarheid is dat we pas over een jaar of tien iets wijzer geworden zijn: sneller gaat het werkelijk niet. De generatie leraren waar jij en ik toe behoren valt toch een beetje tussen wal en schip. Jammer dan. Je zult het moeten doen met de eer: de wetenschap dat je gelijk hebt en dat je het al die jaren goed gezien hebt.

    Snelle veranderingen zijn uitgesloten. Laashe!

    • Plasterk weet het ook niet meer…
      Ik vind het een trieste reactie van Simon. Want nu al wordt een derde van alle lessen in het VO door onbevoegden gegeven. En over een paar jaar vetrekt een contigent oudere beroepsgenoten uit het vak, zo groot dat het z’n weerga niet kent. Het mag ouders dan misschien niet uitmaken hoe de minister het onderwijs organiseert, maar het maakt ouders wel degelijk wat uit als zoon- of dochterlief helemaal geen les meer krijgt, bij gebrek aan onderwijzend personeel. En dat Plasterk geen ijzer met handen kan breken is een dooddoener. Hij volgt vakgenoten op, die het onderwijs structureel hebben verkwanseld, ondanks het luide waarschuwen van mensen op de werkvloer. Mensen, die geen macht meer hadden het tij te keren, daar zij slechts arbeiders in dienst van managers waren geworden.
      Waarom ik de reactie zo triest vind? Omdat iedereen die aan had kunnen zien aankomen, maar niemand die er wat tegen deed. De overheid verhulde ordinaire bezuinigingen in prachtig geformuleerde onderwijsdoelen. Elke leerkracht die dat doorzag. En wat de bonden hiertegen deden? Niets, niets en nog eens niets. Het trieste is dat we met z’n allen het station dat heet “de wal keert het schip” zijn gepasseerd. Niemand die nog een echte oplossing voor de problemen niet. Ook minster Plasterk niet. “Roepende in de woestijn of toch niet meer dan een hol vat?”, vroeg ik mij af na zijn nietszeggende optreden in Buitenhof.

      • Gemakkelijk
        Misschien moeten we blij zijn dat er een minister is die een en ander wil repareren, beste Jan W. Als we het over afbraak hebben dan begint die ergens in 85. We zijn nu een goede twintig jaar verder. Wat verwacht je, dat iemand dit in twee jaar kan wegpoetsen?

        Overigens is er de laatste twee jaar al behoorlijk wat veranderd. En hoe dan ook: er is een miljard voor het onderwijs gevonden. Politiek is politiek, en dus zal menigeen laatdunkend doen over Plasterks miljard. -Maar voor het eerst in een jaar of twintig is er een minister die in ieder geval geld voor het onderwijs reserveert.

        En hoe je het ook wendt of keert: de schuld van de afbraak ligt bij mij, bij de leraar. Wij staan er bij en kijken er naar. Een reden te meer om blij te zijn met deze minister. Wij moeten geduld oefenen: mensen die slechts toekijken hebben niet eens het recht om om haastige ingrepen te vragen.

        Maar zeg eens: stel jij bent minister, welke (concrete) maatregelen zou jij dan nemen? -Hoe zou jij dit varkentje wassen?

        • een varkentje wassen
          De vraag was niet aan mij gericht maar ik wil hem graag beantwoorden in de vorm van twee adagia: “vrije markt” en “afrekenen op objectief meetbare resultaten” Maar het zou kunnen zijn dat Plasterk daarmee in de politiek helemaal vastloopt. Dan moeten we het nog maar enige tijd met symptoombestrijding doen.
          Seger Weehuizen

          • Vrije markt?
            Dat zou ik wel eens uitgelegd willen zien: vanuit deze situatie binnen twee jaar naar een werkend stelsel waarin de markt het onderwijs dicteert? -Poeh, als de markt het onderwijs gaat dicteren, dan gaan we allemaal aan HNL’en. Heb je wel eens gehoord welke docenten de professionele opleidngen verzorgen bij de professionele bedrijven die professioneel de porfessionele opleidingen verzorgen? Heus, ze zetten met een gerust iemand voor de groep die de avond er voor zelf de instructies pas heeft doorgelezen. Het enige wat van belang is is een rijbewijs: kunnen ze je het hele land doorsturen. Professioneel onderwijs is goedkoop onderwijs.

            Over die objectief meetbare resultaten moet ik nog even nadenken: maar volgens mij kunnen we daar in een professioneel millieu ook wel de hand aan lichten.

          • een echte vrije onderwijsmarkt
            Ik heb het over een echt vrije markt waarin ouders ook makkelijk zelf een school kunnen oprichten. Als er geen commercieel of ander onderwijsinstituut aanwezig is dat mijn kinderen les geeft zoals ik dat wil kan ik samen met andere ouders een school oprichten. Maar een verstandige commerciele instelling zal zich bijtijds naar de wensen van de ouders richten. Ook de nu bestaande grote schoolbesturen zullen eindelijk eens rekening moeten houden met de wensen van de ouders. Tot nog toe hoefde dat niet omdat ze bijna allemaal besloten om dezelfde rommel aan te bieden.
            Als alle onderwijsinstellingen voor alle leerlingen bij hetzelfde onderwijstype een even grote subsidie krijgen en de overheid controleert de resultaten van het onderwijs door zelf de leerlingen te examineren en kartelvorming wordt onmogelijk gemaakt kunnen de onderwijsinstellingen zich helemaal geen HNL en slechte docenten permitteren.
            Seger Weehuizen

        • Inderdaad gemakkelijk!
          Acht jaar, symbolisch ook de duur van de basisschool. Grofweg:
          Zorgen dat kinderen, als ze ’n jaar of 12 zijn, de juiste vervolgopleiding kiezen. Goed kijken hoe ze dat in andere landen doen.
          Vervolgens zorgen de juiste leerlingen op de juiste VO opleidingen voor rust in de tent(en) daar. De status van docenten stijgt vanzelf.
          Kost wat en ’n zuiltje hier en daar misschien.
          Concreet is eerst WSNS teruggedraaid en bloeien juffen en steeds meer meesters op. Leren als gekken rekenen en taal, want willen die leuke baan graag houden. Managers kijken jaloers toe vanachter hun beeldscherm. En gewoon weer op ’n overzichtelijke kleine schaal.
          Zegt in 2016 ’n leerkracht: “Gooi even in de prullenbak a.u.b.”.
          En dat doet ie!

    • pabo studenten
      ex-lerares, 3 kinderen, man ook leraar, zeer betrokken

      Onlangs is mijn dochter gestopt met de pabo. Na het atheneum studeerde ze bedrijfseconomie, ging werken, maar besloot na een ingrijpende periode naar de deeltijd-pabo te gaan. Samen met 10 andere gemotiveerde mensen begon ze met veel enthousiasme. De rekentoets haalde ze na enkele weken met 198 van de 200 punten. De taaltoets en de stage werden beloond met een 9. Ze werd uitgenodigd om bijlessen te geven aan leerlingen van klas 2 van de voltijdopleiding. Zo hoopt men daar te voorkomen dat mensen van de opleing af moeten. Mijn dochter zou daar studiepunten voor krijgen. Ze is gestopt, samen met enkele anderen omdat de inhoud van hun opleiding niets voorstelde. Ook kwam ze er achter dat haar huidige baan met minder energie minstens zoveel opbracht. Ze is er nog niet uit. Wat haar vooral ook stoorde was de aanbeveling om de gymnastiek bevoegdheid te halen omdat het anders heel moeilijk zou worden om een baan te vinden. Ik zou zeggen, maak van haar een rekenjuf. Minstens zo belangrijk vandaag de dag.

      • ex pabo docent
        Welkom José60 op dit forum en bij BON. Ik zelf ben ex pabo docent en herken je verhaal volledig. In werkelijkheid is het veel en veel erger nog.
        Jouw ervaringen zijn precies de reden van de oprichting van BON. Onderwijs is het allerbelangrijkste waar de overheid voor dient te zorgen en men heeft het eerst misbruikt en daarna uit handen gegeven aan de bestuurders, die graag zonder risico en op kosten van de belastingbetaler ondernemertje wilden spelen.
        En binnen dat onderwijs is het basisonderwijs het allerbelangrijkste. Maar helaas: kwaliteit is daar een nadeel.

        Maar het positieve is dat we als BON wel degelijk zaken aan het veranderen zijn. Plasterk, alhoewel we het sneller en daadkrachtiger zouden willen, hangt onze standpunten aan. De illusie van de kleren van de Keizer is doorgeprikt, de bestuurders zijn in de verdediging. Kortom: in vergelijking met 2 jaar geleden zijn we echt heel veel vooruit gegaan. Jammer dat dat nog nauwelijks gevolgen heeft voor het onderwijs op dit moment. Zode dat in de tussentijd, voor het werkelijk verbetert, er nogv eel kinderen worden geslachtofferd. Maar ik nodig je (en je dochter) graag uit om onze rijen te versterken. Om ons geluid te laten horen. Dat doen we nu al 2 jaar en het heeft de publieke opinie veranderd. Dat zal gevolgen hebben.

      • Wat een drama!
        O José, wat een akelig verhaal; zowel voor je dochter als voor het onderwijs. Ze is de tweede al in korte tijd waarvan ik hoor dat ze de Pabo verlaten hebben wegens gebrek aan intellectueel niveau. Het is toch zo jammer. De wereld heeft die mensen zo hard nodig. Is leraar nog iets voor haar?

  2. Een slapjanus…,
    …die de macht bij de schoolbesturen houdt.
    Docenten moeten salarisverhoging als een gunst beschouwen.
    Promoveren wordt niet gestimuleerd.
    ‘Ook bij vmbo-leraren zitten goede leraren, derhalve kan het niet vanzelfsprekend zijn dat eerstegraders automatsch meer verdienen.’ En waarom? Omdat Plasterk de stelling omdraait.

    • Dat punt
      heeft mij ook behoorlijk geraakt. Toch moet ik nog zien wat er straks met de lonen gaat gebeuren.

      Dat overigens VMBO docenten beter betaald mogen krijgen zal ik niet bestrijden. -Het werk op een ROC en op het VMBO is zwaar. Ik heb jaren in het VMBO gewerkt. Nu ik alleen nog les geef in de bovenbouw ben ik een stuk gelukkiger. Waarachtig, die leerlingen snappen zelfs de grappen die je maakt!*

      Plasterk dient voor allen te zorgen, niet alleen voor de eerstegraders. Dat is redelijk. Overigens verwacht ik wel over vier jaar dat iedereen een beter loon zal hebben: het miljard schijnt geoormerkt te zijn.

  3. Plasterk in Buitenhof:…
    …’Ja, ik heb het gehele rapport Rinnooy-Kan overgenomen, behalve dat ene punt over de salarissen. Want onder vmbo-leraren zitten ook hele goede leraren, die om die reden wellicht meer zouden moeten verdienen.’
    M.a.w.: ..we geven hooggeschoolden geen beter salaris, want ook onder autodidacten zitten hele goede docenten.
    En dat is nu juist het cruciale punt. De omgekeerde stelling. We maken van de uitzondering de regel.
    Leve de willekeur!
    U denk toch zeker niet dat U, als U Uw schooldirectie maar even tegenspreekt, ook nog maar enige kans maakt.
    En daarmee ondergraaft Plasterk de kern van een beter leraarschap!

    • Inderdaad een redenering van likmevestje
      En Plasterk weet dat ongetwijfeld ook. Helaas zijn dergelijke redeneringen de politiek gebruikelijk. Ze dienen als woordenbrij die wat mist en ruimte moet geven om te manouvreren. Politiek: het beroep bij uitstek waar het loont zinloze woorden uit te scheiden en verkeerde redeneringen op te hangen. Het lijkt meer op pokeren dan op schaken. Hoe beter je dat kunt, hoe meer je bereikt.
      Was het maar wetenschap, dan won de slimste. Helaas is het politiek. Elders op dit forum schrijft iemand “van wetenschapper tot sleepbootkapitein” als metafoor voor plasterk. Kennelijk moet een sleepbootkapitein via vele omwegen, zandbanken waar je zo maar kunt stranden, zijn doel bereiken.

      Ik vergelijk Plasterk met zijn voorgangers en dan zijn er enorme verschillen. Hij stelt zich achter onze doelstellingen op. Denk eens terug aan Mw van de Hoeven, of de bestendige domheid van Tineke Netelenbos: “het gaat erg goed met de scholen dankzij mij”.

      Inderdaad, ik wilde dat het veel en veel sneller ging. Plasterk vast ook. Maar ik twijfel niet aan zijn intenties en weet dat de politiek, zeker in een regeringspartij, van een zeldzaam ondoorzichtig gekonkel is.

    • Welvaart en Welzijn
      Ook speelt hier m.i. de oude controverse tussen onderwijs als welzijnsvoorziening en onderwijs als welvaartsvoorziening mee. Als je onderwijs tot het eerste soort rekent kun je van mening zijn dat goed onderwijs in de eerste plaats de minst door natuur en milieu bedeelden toekomt. Als je vindt dat onderwijs in de eerste plaats de toekomstige welvaart (en daarmee ook welzijn) van alle Nederlanders moet veilig stellen wil je dat vooral de meest getalenteerden goede leraren hebben. Seger Weehuizen

    • Foute m.a.w.
      Hals schrijft: M.a.w.: ..we geven hooggeschoolden geen beter salaris, want ook onder autodidacten zitten hele goede docenten.
      Plasterk zei, dat hij niet *automatisch* de universitair opgeleiden een hoger salaris wil geven. En toen noemde hij dat voorbeeld van een VMBO-docent.
      Foute m.a.w. dus, Hals.

Reacties zijn gesloten.