Elkerbout versus Slagter

De NRC heeft weer een artikel over de urennorm.

Vooral interessant is de laatste alinea: hierin zegt Elkerbout, de rector van het barlaeus gymnasium over de `deal’ die de VO-raad met het ministerie heeft gemaakt aangaande de urennorm (40 van de 1040 uur mogen `flexibel’ zijn):

Van Bijsterveldt wijst er op dat de scholen achter haar beleid staan. Maar die deal had er nooit mogen zijn.

15 Reacties

  1. En dit …
    … is ook een leuke:

    Gebruiken scholen ook financiële trucs om de lesurennorm te halen?
    „Voor meer lessen zijn meer leraren nodig. Dat is bij gelijkblijvend budget alleen te bereiken door hen zo veel mogelijk in lagere salarisschalen te houden. Heel contraproductief, want hun carrièreperspectief neemt af. Ik heb het nog niet hoeven doen, maar ik weet uit eigen ervaring dat het gebeurt.”

    Hier wordt het salarisprobleem (eindelijk) eens breed uitgemeten vanuit onverdachte hoek.

    • Onverdachte hoek
      En een leuk kijkje in de financiele keuken en gedachtengang van de schoolleider. Zoals hij zelf al aangeeft “ik heb het nog niet hoeven doen” en het is niet nodig ook, maar dan moet je wel een goed personeelsbeleid voeren.

    • LD
      Wauw! Krijg je als eerstegrader op het Barleus standaard LD? De rector zegt dat hij niet bezuinigt op salarissen, dat hij zijn personeel niet zo veel mogelijk in lagere schalen stopt. Goede peer, die man. Hij staat voor kwaliteit, hokt zijn leerlingen niet à la HNL op en betaalt de docenten goed. Ik stel voor om ‘m ere-BON’er te maken.

      • Ik ga maar eens op het
        Ik ga maar eens op het Barlaeus solliciteren! Verkassen enkel voor LD gaat mij wat ver, maar Amsterdam trok me toch al.

        (Ik geloof er eerlijk gezegd geen barst van dat er anno 2008 in dit land nog 1 school staat waar tweedegraders standaard LB krijgen, en bij goed functioneren LC of LD, en eerstegraders standaard LD. Als ik me vergis en het is wel echt zo, dan stel ik voor dat alle goede krachten stante pede daar solliciteren. Laat een school die op die manier investeert in kwaliteit, ook beloond worden met de hoogst mogelijke kwaliteit, in een ruim aanbod voorhanden.)

        Ik ben benieuwd wat de rector van het Barlaeus concreet bedoelt met “niet bezuinigen op salarissen”

      • Op zijn collega-gymnasium
        Op zijn collega-gymnasium zit gewoon in LB als eerstegrader, aan het eind van de schaal dus waar is het perspectief?
        Eeen zwaluw maakt nog geen zomer.

    • Waar haal je ze vandaan?
      Elkerbout schrijft:

      Voor meer lessen zijn meer leraren nodig.

      Elkerbout noemt vervolgens het punt je per leraar dan minder geld hebt, maar hij noemt niet het punt dat je die leraren uberhaupt niet zult vinden vanwege het lerarentekort. En dat als je minder betaalt je zeker geen goede leraren zult vinden.

  2. Hoe arrogant kun je zijn
    Deze schoolleider is openlijk niet loyaal aan de staatssecretaris, hij roept zelfs op tot burgerlijke ongehoorzaamheid en gaat over tot deconstructieve acties. Zijn rechtvaardiging is dat hij gelijk heeft. Hoeveel docenten zijn er nu inmiddels beschadigd, geïntimideerd, geschorst, ontslagen of hebben een spreekverbod omdat zij slechts openlijk HNL ter discussie hebben gesteld? Bij het Commanderij was het openlijk tegenspreken van een bestuurder voldoende voor een schorsing en een spreekverbod voor de betreffende docent wat overigens nog steeds van kracht is. Lidmaatschap of openlijke steunbetuigingen voor BON zijn bijzonder slecht voor je carrière- perspectief. Bij de OMO-scholen wordt BON bewust buiten de deur gehouden. Het hele Comité van Aanbeveling wordt hiermee geschoffeerd net als de duizenden leden van BON. Het gaat in onderwijsland allang niet meer om onderwijs maar het gaat om macht. Macht van bestuurders in monopolistische markten die zelfs lak hebben aan een staatssecretaris en deze openlijk uitdagen. Is dit dan misschien de beroemde brug die te ver ligt, voor de besturen?

    • Hoe noemen we
      iemand die een democratisch genomen besluit in de tweede kamer, en als verantwoordelijke niet van plan is om de wet op het voortgezet onderwijs uit te voeren. Voor zijn protest niet de geeigende middelen gebruikt en anderen aanzet om ook de wet niet uit te voeren?

  3. Urennorm
    Op hoofdlijnen akkoord met de rector van het Barleus gymnasium.
    Zelf zou ik wel een urennorm willen handhaven. Maar dan een weeknorm. De weeknorm is 32 ingeroosterde lessen door een voor het vak bevoegde leraar. Bij ziekte moet er aantoonbaar moeite gedaan zijn om goede vervanging te vinden – dit ter beoordeling aan de inspectie. Af en toe kan er een les uitvallen. Er moeten minimaal 36 volledige lesweken per jaar overblijven. Voor de bovenbouw iets afwijkende regels. De inspectie moet ook per jaar beoordelen of een niet bevoegde leraar dat jaar de lessen mag geven.
    Ik weet ook wel dat er leerlingen zijn die met de helft van het aantal wekelijkse lessen ook nog met gemak elk jaar zonder ook maar een onvoldoende halen. Maar als je dat als regel toe gaat staan, dan weet ik wel zeker dat binnen de kortste keren er directies zullen zijn die oordelen dat al hun leerlingen van die bijzondere leerlingen zijn die met minder lessen toe kunnen.
    Ik weet ook wel dat er niet bevoegde docenten zijn die uitstekend les kunnen geven, maar maak er geen regel van dat dat mag.

  4. Schijngevecht
    Ik geloof dat hier een schijngevecht wordt opgevoerd tussen Elk en de staatssecretaris.
    Laat die man maar openheid van zaken geven over de roosters, de lesuitval, de docentensalarissen en meer.
    Denkend aan alle zotte lesuitval die er nu is t.g.v. projecten, uitvoeringen, studiedagen en proefwerkweken, heb ik het idee dat men door wat meer aandacht voor serieuze lessen en wat minder voor flauwekul, best aan die 1040 uur kan komen.

    Hoe dan ook heeft deze nepcontroverse niets met beter onderwijs te maken. E. slaat zich op de borst over zijn kwaliteitsonderwijs. Wie meet die kwaliteit eigenlijk, en met welke maatstaven?
    Vroeger had ik een collega die een half jaar deed over het eerste hoofdstuk van een boek. Het ging er niet om om de leerlingen ‘door het boek heen te jagen’, nee, ze konden beter één hoofdstuk goed begrijpen, dan 10 hoofdstukken minder goed.
    Of ze dat ene hoofdstuk ook werkelijk goed begrepen heb ik nooit kunnen controleren.

    Eén ding is zeker: mijnheer Elk heeft zichzelf hiermee prima in de publiciteit gemanoeuvreerd en kan zich laten registreren als LAKS-vriend.
    BON-vriend? Dat moeten we nog afwachten.

    • Meten met twee maten.
      Je houden aan de 1040-uren norm als je per jaar maar 36 weken lesgeeft betekent dat je een aantal vakken moet uitzoeken waarvoor je een uur extra per week gaat geven. Dan gaat dus de band tussen het aantal lesuren per week en de omvang van de leerstof verloren. Bovendien is men bij het omrekenen van lesuren per maand naar leuren per jaar er bij de docenten terecht van uitgegaan dat een schooljaar 36 lesweken bevat en bij de klassen (ten onrechte) dat een lesweek 40 lesweken bevat. Dat is ook het standpunt van de Zelfstandige Gymnasia. Die fout moet hersteld worden.
      Seger Weehuizen

    • Wantrouwen
      Waarom meteen al dat wantrouwen als een rector voor zijn mening uitkomt?
      Heeft het Barleus allerlei “zotte lesuitval t.g.v. projecten enz.”?
      Zou het niet zo kunnen zijn dat die rector serieus vindt dat het onderwijs enorme schade wordt toegebracht doordat de staatssecretaris en andere politici koppig en zonder inhoudelijke argumenten aan een ongefundeerde norm willen vasthouden?

      Deze “nepcontroverse” heeft alles met beter onderwijs te maken. Uren inroosteren alleen omdat je “uren moet maken” haalt de kwaliteit van je onderwijs naar beneden.

      De staatsecretaris zei het zaterdag (in TROS-kamerbreed) zelf nog: uiteindelijk gaat kwaliteit boven kwantiteit. Maar waar ze zich echt druk over maakt is de kwantiteit.

      • Het wantrouwen geldt wat mij
        Het wantrouwen geldt wat mij betreft alleen de uitspraak dat hij niet bezuinigt op lerarensalarissen. Dat hij kwaliteit voor kwantiteit vindt gaan geloof ik direct. Dat hij zich liever in wil zetten voor kwalitatief goede lessen dan zich in bochten te wringen om een bepaald getalletje te halen geloof ik direct. Er zijn zeker wel schoolbesturen en schoolleidingen die graag kwalitatief goed onderwijs geven, daar heb ik alle vertrouwen in: de school waar ik werk is er een van. Maar ervoor betalen is een tweede.

Reacties zijn gesloten.