15% volwassenen begrijpt tekst Pinkeltje

Van teletekst. Niet erg verrassend. De laatste zin is intrigrerend.

105 Teletekst vr 04 jan
***************************************
“Eenvoudige taal soms te simpel”

***************************************
` De versimpeling van het Nederlands in
teksten van overheid en bedrijven
dreigt door te schieten.Dat concluderen
wetenschappers in het blad Onze Taal.

De onderzoekers zeggen dat door simpel
taalgebruik soms noodzakelijke nuances
verloren gaan.Het kabinet pleit ervoor
juist vaker begrijpelijke en eenvoudige
taal te gebruiken.

Volgens de onderzoekers moeten teksten
aansluiten bij de kennis van de lezer,
maar is moeilijk te meten hoe hoog het
niveau is.Een test laat zien dat maar
15 procent van de volwassenen het boek
Pinkeltje begrijpt,dat is volgens de
wetenschappers erg onwaarschijnlijk.

7 Reacties

  1. De opmaat voor misleidende informatie.Informatie
    Deze tendens kan zeer gevaarlijk worden als de overheid deze publikaties ook nog afsluit met de mededeling dat aan haar mededeling geen rechten kunnen worden ontleend
    Seger Weehuizen

  2. Iedereen aanpassen aan laagste niveau
    Als iedereen zich aan het laagste niveau van taalbeheersing moet aanpassen zal geen mens de taal meer behoorlijk leren spreken en schrijven. Taalbeheersing kan niet, en moet niet, gedemocratiseerd worden.

  3. Jip en Janneke
    Bas Eenhoorn, de oud voorzitter van de VVD bepleitte heel wat jaren terug dat de VVD meer Jip en Janneke taal moest gebruiken, het resultaat is dat ze momenteel, virtueel, het laagste zetel-aantal hebben in de historie van de VVD.

    Het moet gewoon zijn “Geen woorden maar daden”, maar ja, daar zitten we al zo’n 10 kabinetten op te wachten………..en het onderwijs in het bijzonder !!

    Joao

  4. Vier factoren bij begrijpend lezen
    Bij het begrijpen van schriftelijke taal zijn er vier belangrijke factoren:
    a. de leesvaardigheid van de lezer
    b. het taalniveau van de tekst
    c. de inhoud van de tekst
    d. de motivatie van de lezer

    Als de leesvaardigheid niet beheerst wordt, dan heeft het weinig zin om iets te doen aan het taalniveau van een tekst. Je mag hopen dat de inhoud van een tekst aansluit op wat de lezer aan kan en dat iemand die de moeite neemt om iets te lezen het gelezene ook wil begrijpen. Helaas is dat laatste ook niet altijd het geval, met name omdat veel mensen denken instructie of informatie wel te kunnen overslaan.

Reacties zijn gesloten.