advies van onze knapste jongens en meisjes: zet talentkootsj in

Excuseer mij een licht cynisme op deze vroege ochtend. Maar…
Ze weten het, ze zijn er uit….
De Nationale DenkTank heeft een rapport uitgebracht.

Belangrijk onderdeel: zet bij elke leerling een talentcoach.

Fijn, jongens en meisjes. Hebben jullie er zelf ook eentje nodig?

Uit: nu.nl:

‘Scholier koppelen aan talentcoach’

AMSTERDAM – Iedere scholier wordt gekoppeld aan een coach, die ervoor zorgt dat de leerling zijn of haar talent ontdekt. Daardoor kunnen leerlingen een bewustere studie- en beroepskeuze maken.

Dat is een van de adviezen, die de zogeheten Nationale DenkTank woensdag in Amsterdam presenteert. De ’tank’ bestaat uit een gezelschap van ruim twintig geselecteerde studenten en promovendi, die de afgelopen drie maanden onderzoek deden naar grote knelpunten in het onderwijs.

Ook adviseerden de studenten en academici het takenpakket van leraren te verlichten door een deel van de activiteiten over te dragen aan studenten, pas afgestudeerden of vakexperts. Op die manier zouden deze persoonlijke assistenten voor de leraren (PAL’s) kennismaken met een baan in het onderwijs.

Aankomstbonus

Verder vindt de DenkTank dat succesvolle doorstroom van leerlingen van het voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding (hbo of wo) en leerlingen van beroepsonderwijs naar de arbeidsmarkt moet worden beloond met een aankomstbonus voor de school en de mentor of talentcoach van de leerlingen.

‘Succes op school’ heet het rapport van het gezelschap dat zich boog over de zorgen over kwaliteit van het onderwijs, het grillige keuzepatroon van leerlingen en studenten, de hoge studieuitval, het lerarentekort en de slechte aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt. De maatschappelijke kosten van die knelpunten lopen op tot 13 miljard euro per jaar, had de DenkTank al becijferd.

Lerarentekort

Gaat het om het lerarentekort, dan is volgens de DenkTank sprake van een vicieuze cirkel. Het tekort zorgt voor meer werkdruk voor de zittende docenten. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.

Te weinig aandacht voor de kwaliteit zal de schoolprestaties doen dalen en dat zal weer negatieve invloed hebben op het imago van het onderwijs. Jongeren zullen daardoor niet staan te trappelen om het onderwijs in te gaan.

15 Reacties

  1. de vakdocent kan dit toch zelf!
    Enige jaren geleden had ik er ieder jaar wel één of twee: eindexamenkandidaten die een excellent resultaat hadden behaald bij één of meerdere examenonderdelen. Bij de diploma-uitreiking hield ik dus een praatje waarin de kandidaat alle lof en een cadeautje werden ’toegezwaaid’. Laat die coach maar zitten: dat kan een beetje leraar toch zelf!

  2. Let wel op
    de haarscherpe analyse van de gevolgen van het lerarentekort. Dat zal een modale staatssecretaris nooit zelf bedenken.

  3. Echt Nederland weer…..
    De ene helft van Nederland begeleidt de andere. Zouden al die begeleiders, coaches, super- en intervisors en wat er op dit gebied nog meer rondloopt, niet beter gewoon kunnen gaan werken?

    Nog iets anders in dit bericht: een ‘aankomstbonus’ voor de school die leerlingen daadwerkelijk heeft gedaan wat een school hoort te doen.

    Heeeel soms, echt zelden maar hoor, word ik zo verrekte moedeloos van dit pappen-en-nathouden-gekwezel. Ik zou zo graag wat meer gezond verstand zien en heldere maatregelen.

    • Moedeloos?
      Van het schoolbudget wordt circa 25% besteed aan de mensen voor/in de klas.
      Van de overige 75% worden al die begeleiders, mentoren, pals, coaches en managers betaald.
      Wees er trots op dat je zoveel mensen uit de bijstand houdt.

  4. Verkeerde keuzes
    Veel tijd, geld, ergernis, energie etc. wordt verspild door verkeerde (studie)keuzes. Kinderen hebben soms gewoon teveel keuzemogelijkheden, ze mogen het allemaal helemaal zelf bepalen. Hierbij worden zij niet gehinderd door inzicht in de consequenties(op langere termijn) van die keuzes en ook niet door veel zelfkennis. Er moeten al keuzes voor later gemaakt worden terwijl de huidige interesses daar nog niets mee te maken hebben. Al deze zaken maken het kiezen zeer moeilijk, voor sommige te moeilijk. Een coach is daarmee zeer welkom maar normaliter is er die in de vorm van een ouder of een bepaalde docent of een goede vriend en zo nodig een professionele beroepskeuze adviseur.
    Dit advies past in deze tijd en komt in het rijtje van zelfreflectie etc., je benadert de wereld vanuit het individu. Tevens is het weer een collectieve oplossing voor een individueel vraagstuk wat slechts voor een deel van de individuen geldt.
    Corgi

    • Schooldecaan
      Helpen met studiekeuze, daar was vroeger toch een schooldecaan voor? Moet die nu talentkootsj heten?

      • Maar dat is toch heeeeel iets anders?
        De schooldecaan gaf informatie. Die vertelde over de eisen voor een bepaalde opleiding, over de beroepsmogelijkheden, over de verschillen tussen de ene en de andere hogeschool of universiteit. Kortom: allemaal zaken waar je als moderne zelfsturende leerling natuurlijk helemaal geen behoefte aan hebt.
        De kootsj daarentegen, die begeleidt je, bewaakt je processen. Helpt je reflecteren enzo. En niet te vergeten vertelt de kootsj je waar de computer staat en hoe je goegul moet starten. Dat alles geheel in lijn met de laatste inzichten van het moderne onderwijs.

      • De denktenk vaart in de zoveelste luchtballon voorbij
        Corgi: “Een coach is daarmee zeer welkom maar normaliter is er die in de vorm van een ouder of een bepaalde docent of een goede vriend en zo nodig een professionele beroepskeuzeadviseur”.

        Mark: “Helpen met studiekeuze, daar was vroeger toch een schooldecaan voor? Moet die nu talentkootsj heten?”

        Ik weet niet op grond waarvan jullie ooit voor je vak kozen, maar ik heb zeker geen Nederlands gekozen omdat mijn decaan me daarbij hielp. Het aantal leerlingen die door de decaan op het juiste studiepad gezet werden, lijkt me klein. Zoals Corgi en 5_5_1945 al schreven, hebben andere personen in het leven van een leerling een grotere invloed op de belangstelling en uiteindelijk studiekeuze. Die personen hebben minder praktische informatie over voorlichtingsdagen, beroepen-interessetests etc. (zoals de decaan) maar daar draait de studiekeuze niet om.

        Ik vrees dat de ‘studentcoach’ van de onvolprezen denktenk niet veel kan toevoegen. Ik vind het zo’n volslagen onbewezen luchtballon waarvan we er in het onderwijs teveel voorbij hebben zien komen. Plasterk staat alweer klappend op de bank en vindt het ‘een fantastisch idee’, dus de miljoenenkraan gaat weer open. Ook staat mij het eigenbelang-gehalte van dit voorstel niet aan (die coach wil iets terugzien voor z’n inspanningen, want kan daardoor minder uren draaien achter de bar of in de bloemenwinkel), gezien het feit dat de denktenk uit (ex-)studenten bestaat.

        Ik was in oktober bij de eerste denktenk-presentatie. Heb nog nooit zoveel jonkies in krijtstreep, dasjes, mantelpakjes en pumps bij elkaar gezien. Het smaldeel van Hollands Welvaren dat al haarfijn geleerd heeft hoe je op de kortst mogelijke termijn omhoogvalt in de wondere wereld die management & consultancy heet. Die komen er wel. Als dit echt de ‘best and brightest’ van onze jonge wetenschappers zijn, dan kunnen we de selectie van aio’s en postdocs voortaan beter op kleding baseren dan op de mastercriptie.

          • Toelichting
            Beste Hals,
            Mijn bijdrage is een reactie op:
            “Iedere scholier wordt gekoppeld aan een coach, die ervoor zorgt dat de leerling zijn of haar talent ontdekt. Daardoor kunnen leerlingen een bewustere studie- en beroepskeuze maken”.
            Wat hier geprobeerd wordt is de inzet van talenten te optimaliseren door die talenten heel goed in kaart te brengen. Ken jezelf, maak een SWOT van jezelf etc en verbeter je zwaktes en bouw je sterktes uit. Sterkten worden dan gekoppeld aan kansen die zich in de omgeving voordoen en de coach heeft hier allemaal verstand van, maar dat hebben veel ouders ook en ook sommige vrienden van je en soms is er een leraar, een mentor, een SLB-er, een oom of tante die je vertrouwt en die jou goed doorziet. Er zijn ook legio jonge mensen die heel goed weten wat ze willen en kunnen, die zitten helemaal niet op een coach te wachten maar wel op een decaan. Het is een zinvol idee maar voor sommige, niet voor iedereen.
            Hoe lang moet je nu eigenlijk bezig zijn met jezelf, een week als je 14 jaar bent of elk jaar 5 weken, van je acht jaar tot je dood? De wereld draait ook niet om het individu maar het individu moet zich een weg in de wereld zoeken, samen met anderen die hij zelf kiest en die hem of haar als mens respecteren en daarmee ook zijn of haar keuzes. We hebben toch al zoveel egocentrische verschijnselen, niet weer een a.u.b.
            Corgi

Reacties zijn gesloten.