Woorden en nu dan daden.

Oudere leerkrachten langer laten doorwerken. Plasterk wil ze daarvoor meer betalen.
Deze man, met vrolijke hoed, gruizige stem en charmante look, heeft nog steeds niet in de gaten, dat oudere leerkrachten in steeds grotere getale juist de andere kant in willen. Geld inleveren, indien mogelijk en minder werken.
Oudere leerkrachten willen niet langer doorwerken.
Oudere leerkrachten willen ouderwets staken. Platleggen, ontregelen.
Oudere leerkrachten willen geen pratende hoofden, die alleen maar blijven praten.
Waar kan ik me als oudere leerkracht aanmelden?

12 Reacties

  1. Niet dat ik het ermee eens
    Niet dat ik het ermee eens ben hoor, maar puur pragmatisch: het zal wel werken. Een 35-jarige zal eerder weglopen vanwege een te laag loon dan vanwege het vooruitzicht over twintig jaar langer te moeten doorwerken. En een 55-jarige loopt niet zo makkelijk meer weg.

  2. Veel geklaag op deze site
    Ik ben het goed zat! Dat geklaag over Plasterk, enz. BON heeft veel bereikt in het afgelopen jaar, al onze punten voor verbetering vinden we terug in het verslag van Rinnooy Kan en er wordt op het ministerie hard gewerkt om de positie van de leraar te verbeteren. Maar ik zie op deze site alleen maar berichten van twijfel, teleurstelling, afkeuring. Ik vind het allemaal zo ontzettend negatief!
    Natuurlijk moeten wij waakzaam zijn, ideeen becommentarieren, kwaliteit opeisen, maar dat kan ook op een minder klagerige toon!

    • Hier volgt weer een blijmoedig bericht op deze site
      Ton Jager schreef: “Ik ben het goed zat!” “Ik vind het allemaal zo ontzettend negatief!” “Dit kan ook op een minder klagerige toon!”

      Wat een positief bericht, zeg. Ik vrolijk er helemaal van op! 😉

      Niet zo klagerig, Ton. BON is niet opgericht als feestcommissie bij het onderwijs. BON is opgericht uit zorg over dingen die niet goed gaan in het onderwijs. Uit de aard der zaak valt er dan veel te klagen. Dat is geen ramp, zolang het niet bij klagen alleen blijft. Juist als BON feitelijk bijdraagt aan het elders op de agenda krijgen van de problemen, en kan bijdragen aan een oplossing, is me dat wel wat geklaag waard.

      Er wordt in dit forum ook amusant geklaagd. Hopelijk heb je daar oog voor.

      Na decennia van OCW-beleid waar weinig mensen vrolijk van werden, is het niet onlogisch dat mensen er niet gerust op zijn dat het nu opeens allemaal vanzelf goed komt. Plasterk moet het vertrouwen nog verdienen. Op grond waarvan zullen we het hem automatisch geven? Als columnist zag/hoorde ik hem graag, maar als minister heeft hij nog weinig verricht. Dus is er ook weinig om over te klagen. 😉

      Je schrijft “er wordt op het ministerie hard gewerkt om de positie van de leraar te verbeteren”. Daarvan heb ik nog geen bewijs gezien (misschien wordt dat vandaag uit Plasterks hoed getoverd). Helaas werd er in de afgelopen decennia op het ministerie hard gewerkt om de positie van de leraar te verslechteren. Ook al zeiden ze dat niet in hun tv-spotjes. Maar je kunt het verlagen van de salarissen, het verlagen en vervagen van beroepseisen, het wettelijk mogelijk maken van beunhazerij, en daarmee het doen verdampen van behaalde diploma’s en arbeidsmarktposities, alsmede de invoering van lumpsum en FuWaSys toch bezwaarlijk zien als ‘verbeteringen van de positie van leraren’. Allemaal uit de hoge hoed van OCW.

      BON kan alleen werken aan Beter Onderwijs door te definiëren wat Slechter Onderwijs is. Dat hoeft inderdaad niet met ritueel geklaag.

      • Betere minister dan Plasterk
        Toch zou ik me geen betere minister kunnen wensen dan Plasterk: een minister die over het onderwijs denkt zoals jij en ik. Natuurlijk, je hebt gelijk: er zijn allerlei redenen te geven waarom je niet direct de vlaggenstok moet uithangen. Wellicht is Plasterk politiek nog niet bedreven genoeg; misschien is hij te oprecht voor de politiek- zoals leraar een vak is, zo is politicus ook een vak dat je in de praktijk moet leren. En ik persoonlijk denk dat dat lastig genoeg is.

        Dus misschien komt er in de praktijk niet uit wat er theoretisch in zit- desalniettemin heeft Plasterk mijn vertrouwen. (Ook al ben ik voor vanmiddag een beetje somber: maar dit is vast nog niet het einde van de hervormingen.)

        Ik hoop dat Plasterk vier jaar mag uitzitten- en dat we hem na die periode weer krijgen. Deze minister is geen lichtgewicht, en heeft het -als geen ander- in zich om een heel erg goede minister te worden.

        (Maar iedereen die het hier niet mee eens is, mag mij op de bijeenkomst in januari een dreun verkopen: ik ben te herkennen aan twee blauwe ogen…)

    • Re:tonjager:”‘Ik sta hier als een vrolijk mens”
      Studenten en oudere leraren betalen de rekening voor een snellere stijging van de lerarensalarissen. Het collegegeld wordt verhoogd met 25 euro per jaar en docenten boven 52 jaar worden gekort op hun extra vrije dagen. Dat bleek donderdag na afloop van een beraad tussen de zes meest betrokken ministers.
      ‘Ik sta hier als een vrolijk mens’, verklaarde onderwijsminister Plasterk.

      • Zie je nou wel?
        Kijk, Ton, dat bedoel ik nou met “er wordt in dit forum ook amusant geklaagd”.

        Die klagerige oprispinkjes hier en daar, ook bij mij, maak daar nou geen Halszaak van. Dat doen anderen wel 😉

        Een snelkookpan met een goed werkend ventiel, die sist af en toe. Maar het voorkomt dat de druk in de pan te hoog oploopt.

        • Terwijl het juist
          zo nu en dan goed is, om de inhoud van de pan te verversen.
          Verandering van spijs doet eten.
          Het beste ventiel zelfs,
          zal het ooit af laten weten.
          Nieuwe recepten, zonder de oude te vergeten.

  3. Hebben ouderen nu zo veel te klagen dan?
    Als oudere of jongere leerkrachten minder willen werken kan dat toch? Deeltijdwerken in het onderwijs is heel normaal.

    Of bedoel je dat je minder wilt werken EN gedeeltelijk doorbetaald? Dat lijkt me wat al te luxe.

    Veel ouderen in LD kunnen een heel stuk minder werken en dan toch hetzelfde overhouden als hun collega in LB, die zich nog uit de naad werkt.

    Ik begrijp dat je van Plasterk niet *hoeft* langer door te werken, maar dat het *mag*, en dat je er nog extra geld bij krijgt ook.

    Dat betekent wellicht dat jij voor dat extra lesuur wéér meer betaald krijgt dan je 35-jarige collega met een twee baby’s en een hypotheek van 1000 euro in de maand.

    Is dat voor jou niettemin reden om te willen staken, plat te leggen en te ontregelen?

    Ik zou het juist wel fijn vinden als ervaren collega’s nog een tijdje doorgaan, in plaats van dat er een beunhaas voor in de plaats komt.

    Dat is zowel voor het beroepenveld goed als voor het onderwijs aan mijn kinderen.

    • Op veel basisscholen
      bestaat de formatie tegenwoordig uit 80% deeltijd onderwijzeressen en enkele (20%) oudere onderwijzers/essen. Deze laatsten geven ook meestal les in de bovenbouw en werken 5 dagen. Veel van deze oudere leerkrachten kun je rustig beschouwen als ’n groot stuk van de de rugge(n)graat van de school.
      De steeds maar toenemende werkdruk geldt voor alle leerkrachten, maar ’n juf van groep 5, die 2 dagen werkt, ervaart iets anders dan/als ’n meester van groep 7, die 5 dagen werkt.
      BAPO geeft dikwijls juist die oudere leerkracht net dat stukje ademruimte om het vol te houden. Zij kunnen niet minder gaan werken, zij zijn meestal juist kostwinner.
      BAPO is ’n regeling binnen het onderwijs, waar nu eens wel over gedacht is. In mijn directe (school)omgeving ken ik veel oudere leerkrachten die kunnen blijven functioneren, juist door deze regeling.
      Op dit forum worden veel mensen moe van mijn stukjes, gedram, gekanker. Ernstig nodig, want veel mensen, waaronder die vrolijke meneer met die hoed, hebben nog steeds niet in de gaten wat er zoal in werkelijkheid speelt binnen dat basisonderwijs.

Reacties zijn gesloten.