Toespraak Plasterk bij Aob 12-06-2007

Lees HIER de toespraak van Ronald Plasterk bij de Aob.

M.i. opvallende zaken:

Ik vind echt dat de leraar meer tijd en ruimte moet krijgen voor zijn eigen beroep. Het is dan ook jammer dat we meteen in de discussie over vakantiedagen terecht zijn gekomen. Dat is echt opgeblazen in de media, mij ging het om de relatie tussen gevoelde werkdruk bij leraren en de organisatie van het onderwijs (1600:40=40). Dat is helaas ondergesneeuwd geraakt. Ik dacht, ik begin er nu meteen zelf maar over, want ik kan me voorstellen dat het u hoog zit.

De kwaliteit van het onderwijs moet op alle fronten omhoog. Dat is geen kritiek op u, integendeel, de leraren treft de allerminste blaam. Je kunt eerder de managementlagen boven u verwijten, maar ook de politiek van de laatste decennia, dat ze te weinig naar u hebben geluisterd, dat ze u te weinig stem hebben gegeven. Terwijl het juist de kwaliteit van de leraren is die de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. Daarom wil ik de status en positie van leraren verbeteren. Daarom geef ik docenten de hoofdrol in de verbeteringsprocessen, in het streven naar meer onderwijskwaliteit. Leraren moeten het als onderwijsprofessionals weer voor het zeggen krijgen op hun school. Het management moet de leraar en het onderwijsproces dienen, niet andersom.

Het moet ook mogelijk zijn om in de leraarsfunctie carrière te maken. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat bijna alle leraren hun pensioen halen in schaal 10 – in uw jargon ‘Leraar B – , dat ze managementtaken moeten gaan vervullen om een hogere schaal te krijgen. In het onderwijs moet minstens 20% van de leraren als leraar in schaal 12 kunnen komen.

Als we erin slagen om het beroep van de leraar weer aantrekkelijker te maken, krijgen we meer gemotiveerde, goede docenten. Zo gaat niet alleen de kwaliteit van het onderwijs omhoog. Door deze nieuwe toestroom lossen we ook het dreigende probleem van het lerarentekort op.

Als een leraar bijvoorbeeld een masteropleiding wil volgen, of wil promoveren; los van het schoolbestuur, niet omdat de school dat vraagt maar gewoon als eigen wens, dan moet er ruimte zijn voor zo’n persoonlijke ontwikkeling. Ik wil onderzoeken of we daarvoor een fonds kunnen instellen. [grrr, ben ik net te vroeg met m’n onbetaald verlof met ingang van volgend jaar – geschiedenisleraar]

Nu maar hopen dat R.P. na de vakantie nog weet wat hij voor de vakantie heeft gezegd.

4 Reacties

  1. Dat waren zijn woorden….
    …en die klonken niet zo slecht.
    En dan nu zijn daden. Hoe gaat hij mij, zijn gekoesterde profesjenul (…buuuurp), beschermen tegen bemoeizucht, intimidatie, integratiedwang, uren-inpikkerij, inhoudelijke vakuitholling en projectendwang van een verstand- en kennishatend management?
    Gaat Plasterk de onderwijsinspectie aan het werk zetten? Komt er een ombudsman voor door beunhazen in de hoek gedrukte vakmensen? Komt er een einde aan de onderbetaling? Komt er beleidssteun voor scholen die langs BON-achtige lijnen willen gaan werken?
    Dat, ja dat allemaal zou ik daden noemen. Toegegeven, de woorden zijn al iets beter dan die van zijn voorgangster. Maar een vroom gebedje opzeggen is niet voldoende.

    • klonk net echt
      nog eens niet zo slecht
      alleen al eerder gehoord
      en ieder woord, is alweer
      zoals ieder keer, langs budget
      en haalbaarheid gelegd

Reacties zijn gesloten.