Het onderwijs is goed/redelijk, maar er gaat helaas nog veel mis.

De problemen gaan we oplossen door concurrerende arbeidsvoorwaarden en meer differentiatie in functies en beloningen. Leraren mogen zich zelf ’n scholingstas omhangen.
En 25% van de basisschool verlaters, kan niet goed lezen en schrijven.

Komen er dan leraren die beter verdienen en dan beter lesgeven. Wordt het niveau van de kinderen en scholieren ook hoger. Verdwijnt die 25%?

Kom op, forumleden. leg eens uit aan ’n simpele onderwijzer. Wat zegt Plasterk hier tegen de AOb?

2 Reacties

  1. Simpele onderwijzer
    het antwoord van een simpele wiskundedocent.

    Er is geen geld voor meer salaris voor iedereen die in het onderwijs werkt (althans: Ronald krijgt dat geld niet van Wouter, Wouter wil het ergens anders aan uitgeven). Die differentiatie in functies en beloningen betekent dat sommigen meer gaan verdienen en anderen minder (zodat het over het totaal nul is). Dit is eerder gedaan (HOS, FUWA). De HOS was vooral gericht tegen eerstegraads docenten, de FUWA tegen mensen die voor de klas staan in het algemeen. Er komt dus een derde in het rijtje HOS-FUWA.

    Als Plasterk dit goed aanpakt, dan draait hij HOS en FUWA grotendeels terug en zijn we weer in de jaren 70 wat beloningsbeleid betreft. En dat zou een goede bijdrage zijn aan het oplossen van het (vooral kwalitatieve) lerarentekort. Het echte werk wordt dan weer gewaardeerd (in geld althans).

    Ik ben echter bang dat de managers nog meer zullen gaan ‘verdienen’ en de leraren nog minder….

    • Geld zou leuk zijn…..
      …maar effectiever zou het zijn als de dikke plak van niet-lesgevenden in elke onderwijsorganisatie eens grondig werd uitgedund; het financieringssysteem van zijn perverse elementen zou worden ontdaan en de onderwijsinspectie grootscheeps gezuiverd zou worden en daarna aan het werk gezet. Maar dat heb ik Plasterk niet horen zeggen, en hij laat ook niet doorschemeren dat hij zelfs maar over iets dergelijks nadenkt.

Reacties zijn gesloten.