Eindexamen en studiekeus in Frankrijk 21

22 juni 2007
EEN VERGELIJKING
Het bloed stroomt waar het niet zou mogen gaan …
Iemand zei me hoe geweldig het University College van Joetrecht was voor studenten met internationale ambities (wat dat ook moge zijn). Klein maar fijn, met zijn 3 jaargangen, ieder van ruim 200 man, voor science, humanities en social science. Man? Nee, een meisjeszeef (2/3). Science? Slechts 24% van het totaal. Moeilijk? Valt mee, 2 x 15 weken met 16 lesuren, weinig stress, (in Frankrijk 38 weken met 30 lesuren) met intensieve begeleiding overleeft iedereen en er blijft ruim voldoende tijd over om te feesten. International? Ja, op papier, maar niet in de praktijk, slechts weinigen komen fysiek uit het buitenland, kan ook niet anders, want als een buitenlander de keus heeft kiest hij het origineel en niet de kopie, 80 à 90% zijn Nederlands sprekenden. Diversity? Geen idee…Het onderliggende idee is wel heel goed: selectie, veeleisendheid (?), kleinschaligheid, discipline (?), campus, motivatie, intellectuele nieuwsgierigheid, goede (?) leraren cq proffen, begeleiding, waar ik aan zou willen toevoegen: de stimulans die men creëert als men intelligente jongelui doelgericht bij elkaar zet, het is de sublieme kant van het Franse systeem, het is moeilijk om dat onder woorden te brengen. Dat is inderdaad wat gehiërarchiseerde universiteiten (toekomst visie) nodig hebben. Maar waar komt die kromme gedachte vandaan om dat in andermans taal te doen met een onvermijdelijk kwaliteits- en identiteitsverlies? Denken ze werkelijk een voorbeeld te zijn en dat het buitenland popelt om zich op ons Stralend Pad te begeven? Dat de Ecole Polytechnique op het Engels overschakelt? Men leze het rapport ‘Internationale Leerwegen en het Internationale Baccalaureaat’ (Onderwijs Raad, februari 2006) dat bol staat van gemeenplaatsen : Internationaal (met alle mogelijke substantieven), hoogwaardig, diversiteit, sterk gemotiveerd, getalenteerd, selectie, wereldburger, expatriots (sic), ‘eenvoudiger in het buitenland aan de slag komen’ (je wrijft je ogen uit…) e.d. Ja, er staan nog wat obligate knievallen in voor het Duits, Turks, Spaans, Arabisch, Frans, in één pot nat, en waarachtig ook nog iets liefs voor de Nederlandse cultuur. De algemene strekking is duidelijk: Weg met ons. Onze Britse buren zouden zeggen: ‘Undisturbed by a single statistic, fact, logical argument, personal reference or illustrative example, the article just rumbles on, from one ideological platitude to the next’. Het is nauwelijks overdreven… Het komt mij voor dat als de leden van de Onderwijs Raad een buitenlandse ervaring hadden gehad (een echte onderdompeling) dan zouden ze niet zoiets trutterigs hebben geschreven en niet zo lichtzinnig het identiteitsverlies onder het tapijt hebben geveegd. Men vindt het terug in de agitprop van het University College: mutual commitment, active learning, creative thinking, motivate for excellence, honours, international carreers, money, money, money, Engels!!!! Oh, my God, it sounds like Wagner improved by uncouth Americans, but what about my identity? Het gaat er helaas in als koek. En als men verder kijkt, ziet men dat alle litteratuur Amerikaans is, een Nederlands of Europees zelfbeeld is er niet meer bij, er wordt alleen nog maar gekolonialiseerd onderwezen, de Disneyworld heeft ons overwoekerd. In zijn algemeenheid wordt men ook getroffen door de wolligheid van allerlei uitdrukkingen, waarvan ‘internationaal’ de ergste is, een toverwoord : wat daar al niet aan wordt opgehangen, aan wordt geofferd…. De toon in Frankrijk is totaal anders voor de ‘classes préparatoires’. …’aan het einde van de adolescentie moeten de jonge volwassenen een structurerende opleiding krijgen…het is ons doel aan iedere leerling een goede basis te geven, die intellectueel, menselijk en geestelijk is. Daarvoor zijn er uitstekende leraren die er op letten hoge eisen te combineren met wederzijds vertrouwen. Op zichzelf gaat het niet zo zeer om het diploma, waarmee de leerling in het leven kan slagen, maar van essentieel belang is dat hij aan zijn leven vorm geeft met zijn overtuigingen, zijn vriendenkring en zijn algemeen evenwicht’… (Collège Stanislas) en … ‘wij willen dat onze leerlingen zichzelf overtreffen en zich kunnen ontplooien op basis van een grondige humanistische cultuur, die onontbeerlijk is als men aan het begin staat van zijn leven en a fortiori om later hoge verantwoordelijkheden op zich te nemen’… (Henri IV)*. Afgezien van het verkrijgen van kennis, leren ze hard te werken met methode, rigueur, snelle reactie. Ze moeten wel stressbestendig zijn.

In die scholen zijn er 30 lesuren per week in klassen van 40+ en de leerlingen 40 à 50 uur besteden aan persoonlijke studie. Het lesrooster van onze dochter (doel = HEC) zal er zo uitzien: Wiskunde, informatica 7 uur, taalbeheersing, algemene kennis 6 uur, moderne talen 2 x 3 uur, geschiedenis, aardrijkskunde 6 uur, diversen 5 uur. Degenen die zich voorbereiden op de Ecole polytechnique krijgen veel meer wiskunde. De algemene kennis wordt zeer au sérieux genomen. Daarom moet zij ter voorbereiding in de Zomer alvast een klassieker lezen ‘Les Illusions perdues’ door Balzac, 750 bladzijden, het is een caleidoscoop van de Franse samenleving van omstreeks 1830. Jongelui die nooit een boek of krant lezen, gaan op zo’n school een moeilijke tijd tegemoet. Die nadruk op algemene ontwikkeling en litteratuur is toch wel heel, heel goed, het geeft aan de hele samenleving diepgang.
U, Lezer, mag zelf een conclusie trekken.

)* zie mijn blog Henri IV

7 Reacties

  1. Wereldberoemd in Joetrecht
    Hoe provincialistisch die internationaliseerders zijn verraden ze door die foute spelling van het woordje expatriates. Wel heel dik doen met hun internationale oriëntatie, maar het blijft van Nederlanders, door Nederlanders, voor Nederlanders. Maar natuurlijk wel in dat halvegaren-Engels dat je bij Idols en MTV ook hoort.
    Stel je voor dat je echt moeite zou moeten doen om goed Engels te leren!
    Toepasselijk is het wel: een ex-patriot is in het Nederlands iemand die geen patriot meer is. Nu, voor deze mensen klopt dat in ieder geval wel.
    Wereldberoemd zullen ze worden, wereldberoemd in Joetrecht.

  2. Internationaal!
    Dear mr. Wolmont,

    why so critical of an school that tries to take the best out of the Dutch students? It is easy to be critical, but why not trie to be a little bit more coperative? Our school is unique in the netherlands, and of course we will not deny that something could be a bit better, but methinks ourselves that we in trying to start such a school for the most gifted students, is a praiseworthy endeavour.

    We would hereby like to invite you to take a look around on our campus and judge for yourself about the state of our teaching skills. For us there is but one thing, we try to reach the sky. Please accept our invitation, and do not hesitate afterwards to report about your experiences. We are very confident that we will convince you of our excellent qualities!

    (Heer Wolmont, U kunt ons vinden door de Reigerstraat rechtdoor te rijden. Voorbij het stoplicht, rechtdoor blijven rijden, en dan ziet u de campus vanzelf aan uw rechter hand. Wij zien uit naar uw komst! Bega niet de vergissing door te rijden naar de Uithof,- de campus is gelegen in de stad Utrecht zelf. Hartelijke groet! Peter Weltevreden, Director and High-skill Instructor.)

    • Een Nieuw Athene in het land der Papagaaien
      Kennelijk heeft U mijn verhaal niet goed gelezen. Ik trek Uw ‘teaching skills’ niet in twijfel, het zal best voldoende zijn. Mijn kritiek betreft de Onderwijs Raad, met zijn uit de lucht gegrepen nieuwe paradigma, nergens op gebaseerd; de hufterigheid van Universitaire wereld die denkt dat het Nederlands goed is voor de arbeider, maar niet voor de academicus; de lichtzinnige manier waarop identiteitswaarden en traditie worden verwaarloosd. Daar kan ik nu Uw eigen obscure ‘methinks’ proza aan toevoegen, dat de ‘expatriot’ van de Onderwijs Raad amplifiëert. ‘Dutch students’, U zegt het zelf, wat is het nu, ‘international’ of ‘Dutch’? Wat voor schlemiel, gekolonialiseerd, tweede-rangs zelfbeeld geeft U aan Uw jonge volwassenen mee? Zijn dat de nieuwe goldilocks Nederlanders die fluitend andermans trappen op en af gaan, staan te juichen als de ABN-Amro Bank wordt versjacherd, die tot alles bereid zijn voor een handvol duiten? Gaan de briljante juffrouwen in Uw kippenren de macht over nemen in ons Koninkrijk en in de Wereld? Vergelijkt U Uw hype eens met de enkele citaten van de Franse scholen die ik gegeven heb.

      Nu U als het ware er om vraagt, zal ik kritisch ingaan op Uw ‘humanities’. Zo’n grote verscheidenheid voor zo’n kleine school, een grabbelton waar iedereen vrijblijvend iets kan opvissen, alle litteratuur Amerikaans, zelfs Saussure vertaald, God betere het; geen enkele Nederlander, geen Fransen, geen Duitsers, zelfs voor Nazi-Germany niet, geen Joachim Fest of Victor Klemperer. En zoals men kan verwachten weegt de omissie het zwaarst : er is vrijwel niets over de Verlichting, Hume, Rousseau, Voltaire, Goethe bestaan voor U niet, het Frans en het Duits ook niet. Wat zeggen de Duitsers van de Verlichting? Gewißkeitsversicht. Laat dat mooie woord eens tot U doordringen. En als U tijd heeft, doet U dan het filosofie eindexamen van de Franse 17-jarigen: Expliquer un texte de Hume extrait de “Enquête sur les principes de la morale” sur le thème de la justice. U mag dat in het Engels doen.

          • leuk bedot
            Had het niet zo in de gaten, héééél dom, mijn initiële reactie was om ‘Weltevreden’ met de ‘UCU-Hype’ te verbinden, leek me zo on-respectvol, zo ziet U maar dat de ‘delusion’ overal is. Dat neemt niet weg dat de Verlichting bij de ‘Humanities’, zo’n 50 cursussen voor 650 vrouwen en wat mannen, lijkt de Sorbonne wel, nauwelijks voorkomt, waar ik aan zou willen toevoegen Toqueville ook niet, die wel op de meeste Amerikaanse universiteiten verplichte stof is (van wat ik ervan begrepen heb).

Reacties zijn gesloten.