“Ze leren van de hak op de tak”

Aansluitend op het onderwerp “leerstijlen”: volgens Ria van ’t Klooster (directeur van Schoevers) leren leerlingen “van de hak op de tak” en zou het onderwijs dat moeten faciliteren. Althans, dat schrijft ze in een opiniestuk in Het Financieele Dagblad van 31 mei 2007. En die manier van leren is dan ook gelijk maar de leerstijl van jongeren. Hoezo, er zijn diverse leerstijlen?

========================
Jongeren van nu zijn zeker niet dommer

» Ria van ’t Klooster

´Jonge mensen van tegenwoordig houden van luxe. Ze hebben slechte manieren en hebben geen ontzag voor meerderen. Het ontbreekt hun aan respect voor ouderen. De kinderen van nu zijn echte tirannen. Ze spreken hun ouders tegen, eten onbeschoft veel en tiranniseren hun leraren.’ Een uitspraak over de jongeren van nu? Nee, een uitspraak van Socrates, 400 jaar voor Christus, over de jongeren van toen.
Ad Verbrugge van Beter Onderwijs Nederland heeft het over het gebrek aan discipline en concentratie bij de jongeren. Het is de verdienste van Beter Onderwijs Nederland dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs op de politieke agenda is gekomen. Maar hun weinig complimenteuze houding ten opzichte van een nieuwe generatie jongeren is van alle tijden.
Verbrugges kritiek op het Nederlandse onderwijssysteem is terecht: de overheid heeft de laatste jaren geïnvesteerd in schaalvergroting en systeemveranderingen die niets bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van onderwijs. Beter Onderwijs Nederland krijgt steun van de jongeren zelf. Jeroen Boschma en Inez Groen spreken in hun boek Generatie Einstein over jongeren als informatiemonsters die school en een opleiding erg belangrijk vinden. Die nog steeds ontzag hebben voor de bevlogen leerkracht die gepassioneerd lesgeeft over zijn vak. Ook blijkt uit het onderzoek van Boschma en Groen dat de jongere verwacht dat die docent fysiek aanwezig is om hem te begeleiden en hem te helpen. Want de jongere wil o zo graag kennis verwerven en nieuwe dingen leren. Een pleidooi voor de docent! Tot zover lijken jongeren het eens te zijn met de aanhangers van het klassikale onderwijs met een centrale rol voor de docent als kennisoverdrager.
Wat is er dan mis met het huidige onderwijs? Het onderwijs houdt te weinig rekening met de leerstijl van jongeren. Die is de laatste jaren drastisch veranderd. Het klassikale onderwijs is gebaseerd op een diep verankerd lineair leersysteem waarin we de leerstof in stukjes in een voor ons logische vorm aanbieden.
Jongeren van nu, opgegroeid met het internet, leren op een andere manier. Niet meer lineair maar van de hak op de tak, maar ook via diverse kanalen als internet, tv, radio, tijdschriften, en als het uitkomt ook nog eens tegelijkertijd! En als ze er niet uitkomen schakelen ze vrienden en bekenden in. De huidige jongeren verwachten dat de leraar net als zijzelf het vak bijhoudt via internet, Discovery Channel, maar bovenal méér weet dan zij.
Jongeren willen niet dat school wordt afgeschaft. Ook hebben ze nog steeds behoefte aan de structuur die een goede school biedt. Ze zien de school als een belangrijke ontmoetingsplaats, een leefgemeenschap, waar je je netwerk hebt én waar je kennis vergaart. En ze houden nog steeds van die bevlogen docent die zijn vak bijhoudt maar ook snapt hoe de huidige generatie jongeren leert. En vanuit die optiek weet hoe hij verschillende media moet inzetten: het krijtje, een goed, bevlogen verhaal maar ook e-learning, internet en games.
Het zogenaamde ‘blended’ leren (persoonlijke kennisoverdracht in combinatie met online leren) kan een enorme bijdrage leveren aan de verhoging van de productiviteit van studenten en daarmee ook aan de arbeidsproductiviteit van leraren. De huidige docenten moeten hierin dan wel bijgeschoold worden en zich ook láten bijscholen. Kortom, we moeten in het onderwijs niet harder werken, maar slimmer werken.
Laten we de discussie over het onderwijs toekomstgericht voeren met vooral aandacht voor de leerstijl van de nieuwe generatie jongeren en niet blijven hangen in ‘hoe goed het allemaal was’. Daar zijn niet alleen de jongeren, maar ook het onderwijs mee gediend.

Ria van ’t Klooster is algemeen directeur van Schoevers.
=========================

12 Reacties

  1. Blended learning is niet ‘van de hak op de tak’
    Ik geloof wel in blendead learning, maar níet van de hak op de tak. Mijn verhaal in de les, de uitgezochte (huiswerk)opgaven, het multimediale materiaal in mijn ELO is allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. Zodat ik ieders leerstijl zoveel mogelijk tegemoet probeer te komen: mijn verhaal, het huiswerk, het leeswerk, het bekijken van film, plaatjes en digitale tekst …
    Maar dat is iets anders dan ongestructureerd je netwerk afstruinen op zoek naar informatie.

  2. En over ‘de leerstijl’
    Even de knuppel hier in ’t hoenderhok gooien 🙂
    Over leerstijlen: klik hier
    Daar zie ik géén ‘hak-op-de-tak’ leertijl tussen staan.

  3. van de hak op de tak leren
    van de hak op de tak leren belemmert de diepgang en de overzichtelijkheid

  4. Ria van ’t Klooster maakt het zich gemakkelijk
    Ze *zegt’ dat ze *ziet* dat jongeren ‘van de hak op de tak’ leren. -Wat ontbreekt is deel 2: bewijzen dat ‘van dehak op de tak’ leren ook daadwerkelijk een goede leerstijl is die wat opbrengt. Kortom, in afwachting van een geldig bewijs, beschouwen wij dit maar als een gewone mening.

    [Stel dat onze ouders, iedere keer als ze gezien hadden hoe wij leerden (hangend over een groene pukkel, brilletje vermoeid op de neus, met gekke geluidjes elkaars aandacht proberen te trekken), het onderwijs zouden hebben aangepast: man, man, het kalk zou nog niet verstoven zijn!]

    Ria is vast en zeker van de generatie die geleerd heeft dat een ‘mening’ hebben erg belangrijk is. Ze heeft echter niet geleerd dat meningen ook moeten worden onderbouwd (het kenmerkende verschil tussen HO en WO).

    Amen.

  5. Lieve Ria
    Stel je voor: Van de hak op de tak een afsluitdijk bouwen; Van de hak op de tak de metro rijden; …
    Wat ben ik blij dat zoiets lineair (mannelijk?) en niet hakke-takkerig (vrouwelijk?) gebeurt.

    • Nee,
      ik heb jullie toch al verteld dat ik als vrouw helemaal niet met die van-de-hak-op-de-tak manier uit de voeten kan? Heeft niets met man/vrouw te maken, mijns inziens.

  6. Jongeren en wat ze kunnen
    Dat gewauwel over ‘Jongeren dit’ en ‘Jongeren dat’ is een zinloze generalisatie, waar je niets mee kunt beginnen: niet bevestigen en niet tegenspreken.
    ‘Jongeren’ gaan naar de discotheek, ja, inderdaad. Maar ook zijn er veel jongeren die niet of zelden naar een discotheek gaan. Wat betekent zoiets dan nog?
    Het ‘hak-op-de-tak’ verhaal van deze mevrouw zit in dezelfde hoek. Alle jongeren die zich nog wél kunnen concentreren (en dat was vanmiddag tijdens het eindexamen toch een aula vol, 3 uur aan één stuk) wordt hiermee geweldig onrecht aangedaan.
    Aan al die generaliserende verhalen wil ik er graag nog eentje toevoegen, toegegeven, net zo zinloos, maar wat Ria van ’t Klooster mag, dat mag ik ook.

    ‘Jongeren’ zijn in hun persoonlijkheid nu niet anders dan vroeger. ‘Volwassenen’, degenen die de ‘Jongeren’ moeten opvoeden dus, zijn dat wél. Ze zijn een stuk laffer en onzekerder dan de generatie die henzelf heeft opgevoed. Zo laf en zo onzeker dat ze hun eigen kinderen niets meer durven te leren.

    • Jongeren
      zijn puppies. Als de grenzen vervagen, knagen ze aan ’t bankstel.
      ’n Doorsnee juf of meester, trekt dan, (helaas) te laat, aan de bel.

  7. Is van de hak op de tak
    Is van de hak op de tak leren nu niet net hetzelfde als beschreven in “De mythe van het multitasken” door Justine Pardoen? Ria van ’t Klooster spreekt met ontzag over de mensen achter bureau Keessie, de uitvinders van de generatie Einstein. Juist deze worden door Pardoen ontmaskerd als handige reclame-jongens. Conclusie: de huidige jeugd doet inderdaad een boel dingen tegelijk, en van de hak op de tak, maar doet niet al deze dingen goed!
    Uit eigen ervaring weet ik dat Schoevers inderdaad is veranderd. Het goede, degelijke instituut is “modern” geworden. Projectonderwijs, samenwerken, zelfreflectie…… Naast degelijke vakken wordt er ook helaas nogal wat gebakken lucht aangeboden.

  8. Brief aan mevr. in ’t klooster
    Beste mevr. in t klooster, in mijn tuin heb ik een konijn. Maar de dokter is zelf ook wel eens ziek. Dus zeg ik ff een liedje zingen, want dat valt me zo in-eenen in. 1775 het beleg van… het beleg van… Nee, dit is me dus een reactie op uw artikel. 8 x 7 lijkt me nu aan de orde, maar dat ken ik nie uitrekene. Oh, daar is de baas. Of ik een brievie wil typen. Maar de dokter werd beter want sommige mensen worden ook wel eens beter, dus waarom de dokter niet. Kijk, legt ‘ie wat paperassen op mijn bureau, maar ik weet toevallig dat assen de hoofdstad benne van drente. of was ’t groningen? dan zullen paperassen wel een dorpje in de buurt zijn. maar viespeuken daar, in groningen, allemaal, dat stond mooi in de krant. of lelijk. dat hang er maar van af hoe je het bekijkt. t raam staat open. vond t dus maar mooi bij u op school mevr in ’t klooster. lekker, alles van de hak op de tak. ‘k mocht leren zoals ik wilde. we sprongen op het laatst -hink stap sprong- van lokaal naar lokaal. beetje kletsen over t weer. beetje turen in boekie van rekenen. beetje terughinken naar typ-les. was tof. waarom zit u in een klooster? weet u wat ik nie snap? waarom noemt u van hak op tak leren eigenlijk niet gewoon joyceaans leren? naar joyce die ook james is. want die schrijf op ’t laatst t hak op tak denken van mollie. heeft meer standing doet er niet toe maar dan begrijpen die slimmerikken van bon t wel konijn loopt weg rekenen is moeiljk heb goede opleiding gehad joyceaanse methode zonder interpunctie werkt veel sneller maar waarom ‘digt’ mijn baas mij niet heb toch joyceaanse opleiding van schoevers u bent genie u zag hoe wij wilden zijn en hoe wij wilden leren heb alles aan u te danken maar nu slotvraag waarom bent u eigenoijk in ’t klooster gegaan?

    komp me baas zeggen dak ontgeslagen ben waarom dan heb toch joyceaanse opleiding van schoevers?

    • En
      .. konijn is gillend weggerend en heeft zichzelf genezen. is nie moeilijk met HNL, konijn,genees uzelf.
      Wat een konversaatsie en kommunikaatsie. Of noemmie da gesprek, nou ja mot kunne toch op de friday.

Reacties zijn gesloten.