Tussenrapportage ‘stapelaars’ HBO/WO

Waarde lezers,
Enige tijd geleden heb ik een oproep geplaatst waarin ik vroeg naar de al dan niet bestaande meerwaarde van het WO ten opzichte van het HBO. Uit de reacties blijkt dat ik in de oproep te weinig nadruk heb gelegd op die meerwaarde met het oog op de beroepspraktijk van de docent. Wat dat betreft blijven reacties dus nog welkom.

Er zijn 5 zeer verschillende persoonlijke commentaren gepost. Het is moeilijk ze in algemene termen samen te vatten, maar ik wil niettemin een poging wagen.

*In het WO leer je grotere hoeveelheden stof zelfstandig te verwerken dan in het HBO (Fritzi en Historica);
*academici lijken kritischer en zich beter bewust van de beperktheid van hun kennis (Fritzi);
*de kwaliteit van het huidige HBO gaat harder achteruit dan die van het WO, blijkens de vakkennis van stagiairs (Historica en geschiedenisleraar);
*er is van oudsher al verschil in kwaliteit tussen opleidingen onderling en sommige tweedegraders houden hun vak serieus bij (geschiedenisleraar);
*een universitaire master heeft meerwaarde voor de bovenbouw van het HAVO en VWO (geschiedenisleraar);
*voor een universitaire vervolgstudie in het onderwijsvak hebben mensen van het HBO een praktijkvoordeel ten opzichte van mensen van het VWO (Noud Willemse);
*het HBO en het WO zijn onvergelijkbaar omdat het eerste meer beroepsgericht is terwijl het tweede zich richt op onderzoeksvaardigeden (Noud Willemse);
*de voorbeeldfunctie van de docent is belangrijk en daarbij staat de beheersing van de stof centraal en voor het (technische) beroeps onderwijs ervaring in de beroepspraktijk(Hans Besseling).

Ik hoop dat ik met deze opsomming iedereen recht heb gedaan. In elk geval alvast bedankt, en nadere bespiegelingen over de rol van vooropleiding in de praktijk van de docent zijn dus nog van harte welkom.

14 Reacties

  1. Elders ook gepost
    maar past ook in deze discussie. De voordelen in de beroepspraktijk van de academisch opgeleide docent zijn de volgende:
    1- beschikt over een wetenschappelijke attitude die leerlingen voorbereidt op wetenschappelijk argumenteren, analyseren etcetera, dus op wetenschappelijk onderwijs;
    2- heeft onderzoekservaring (zie 1) waardoor hij uit meer en andersoortige voorbeelden en ervaringen kan putten;
    3- heeft grotere vakkennis wat hem als docent wendbaarder maakt: hij heeft een fundamenteler begrip en kan meer voorbeelden aandragen.

  2. HBO-WO
    Het HBO is meer beroeps- en competentiegericht (doener).
    Het WO is wetenschappelijk-, inhoud- en onderzoeksgericht (ook als er geen direct nuttigheidsaspect aan kleeft)(dromer en bevrager).
    Het WO beweegt zich op een abstracter niveau en behoort visionair te zijn en het HBO meer op de werkelijkheid gericht.
    Een parallel valt te trekken tussen de vroegere HBS en het Gymnasium.
    Onze docenten zeiden altijd: een HBS-er leert, een Gymnasiast studeert.
    Twee werelden van verschil. Een gymnasiast zal de rest van zijn leven op een ander level opereren en communiceren.
    De HBS-er ziet in Griekenland vooral oude stenen liggen, de gymnasiast ziet Odysseus, Agamemnon of de slag bij Thermopylae.
    Een wereld van verschil.
    Een WO-opgeleide docent heeft heel anders voor de klas gestaan dan een HBO-opgeleide.
    Een wereld van verschil in de benadering van de stof, een verschil in attitude, maar ook een verschil dat vooral tussen de regels door zichtbaar was.
    Was, want dat is strakjes verleden tijd als de laatste WO-ers het onderwijs verlaten hebben.

    • In de kuif gepikt!
      Ik voel mij, als oud HBS-er (en ‘dromer’) door uw parallel een beetje in de kuif gepikt. Talloze HBS-ers zijn naar de universiteit gegaan en velen daarvan hebben een prachtige wetenschappelijke loopbaan gekend. Ik ben het desondanks wel met u eens dat er een attitudeverschil was tussen de gymnasiasten en de HBS-ers, maar dat was genuanceerder dan alleen maar denkers / doeners.

      • Beste S.Stevin,
        ..dan was je wellicht een HBS-er met een gymnasiumattitude.
        Maar weet wel: een gemiste gymnasiumopleiding valt nooit meer in te halen!

        • Foei!
          Nu begint het op pesten te lijken en we hadden toch tegen elkaar gezegd dat we daar tegen waren?

          Foei!

          • Maar Noud,
            …je kent de controverse toch nog wel tussen de HBS-er en de gymnasiast?
            Of ben je van later?

        • @Hals: gemiste kans
          Het is inderdaad een gemiste kans geweest. Maar ik ben niet rancuneus jegens hen die de kans wel hebben gepakt. Kan het alleen niet goed hebben…….

    • WO/HBO
      Goede analyse en conclusie v.w.b. WO/HBO.
      Onderscheid HBS/Gymnasium is wat aan de scherpe kant.
      Er hebben ook HBS´ers op Lycea gezeten met alle voor- en nadelen van dien.

  3. Conclusies beperkt houdbaar
    Voor dit onderzoek werden uitsluitend mensen uitgenodigd die zowel HBO als Universiteit hebben gedaan. Er is voor hen kennelijk een gevoel van tekort geweest waardoor ze zijn gaan stapelen. Mensen die alleen HBO hebben en dit tekort niet voelden, hebben niet gestapeld maar zijn soms de breedte ingegaan.
    Mijn oordeel is dat de conclusies daarom beperkt houdbaar zijn. Het was een niet willekeurig geselecteerde onderzoeksgroep.

    • niet-willekeurig
      Dat de groep niet-willekeurig geselecteerd was is zeker waar. Anderzijds is het de énige groep die hier iets zinnigs over kan zeggen. De redenen om te stapelen kunnen divers van aard zijn geweest, de redenen om de breedte in te gaan ook. Het is lang niet gezegd dat stapelaars een tekort hebben gevoeld en niet-stapelaars niet. Er kunnen bijvoorbeeld financi-ele overwegingen een rol gespeeld hebben bij de keuze het bij HBO te laten.

      Overigens is de universiteit dé plaats om de breedte in te gaan, zodat ik uw dichotomie tussen stapelen en de breedte in gaan niet vermag te zien.

      • Ik kan u mijn reden wel vertellen.
        Tijdens mijn HBO-opleiding had ik de indruk dat ik er nog wel een stapje bij op kon zetten. Daarmee zouden taken als het doceren en begeleiden van studenten aan een lerarenopleiding in zicht komen.

        • Dat is ook …
          … één van mijn overwegingen na HBO 2egr en 1e gr voor een vervolg (in deeltijd) aan de Universiteit.

      • Nogmaals ik ben geen echte
        Nogmaals ik ben geen echte stapelaar. De kansen op de arbeidsmarkt waren met mijn HBO-opleiding in de tachtiger jaren beter dan met mijn WO opleiding. Mijn persoonlijke ontplooingsmogelijkden waren echter met de gekozen WO opleiding beter.

Reacties zijn gesloten.