Leraar of rechercheur

Het verzet tegen alle varianten van het nieuwe leren loopt. Heerlijk! Hoog tijd ook. Daarom breng ik eens een praktisch element van het leraarschap in. Ik hoop op tips.

Vandaag bij mij in de klas, dus rechtstreeks uit de praktijk. Eén van de leerlingen klapt keihard met zijn kauwgom. Ik heb niet gezien wie het gedaan heeft. Ik weet wel precies uit welke hoek van de klas het komt. Daar zitten maar drie leerlingen die het gedaan kunnen hebben. Leerlingen vinden dat ze niet mogen klikken. Omdat ik geen rechercheur ben stuur ik alle drie de leerlingen de klas uit. Veel protest, maar niemand vertelt wie het wel gedaan heeft, ook de schuldige zelf (ik weet bijna zeker wie het is) niet.

Wat doen jullie in zo’n geval? Gaan jullie zoiets inderdaad uitzoeken?

6 Reacties

  1. dis
    Nee, ik geef aan dit soort gebeurtenisjes weinig aandacht. Ik vraag wie het gedaan heeft en als de schuldige zich niet meldt, overweeg ik nog even hardop wat een sukkel je bent als je wel zo ‘om aandacht’ vraagt, maar het vervolgens blijkbaar niet aan kan. Zo iemand voelt zich aldus voor de klas door de leraar gedissed, 99% van de gevallen straf genoeg. Maar op verdenking verwijderen dat gaat me te ver: ze hoeven van mij ook niet te ‘klikken'(liever niet zelfs).

  2. Ja
    Wacht eerst tot je vanbinnen weer rustig bent; roep ze alledrie tegelijk bij je; praat dan apart met elke leerling en laat de anderen in je lokaal wachten; dreig niet met straf maar leg uit waarom het voor jou vervelend is; vraag hen advies hoe je dat zou moeten oplossen; grote kans dat er minstens een leerling is die je begrijpt en met een soort antwoord komt; en minstens twee leerlingen die het niet weer in hun hoofd halen.

  3. Prullebak-oplossing.
    Nog een mogelijkheid: kijk ze aan, loop naar de prulle(n?)bak, pak hem op, loop ermee naar het groepje en houd het ding voor hun neus zodat ze hun kauwgom erin kunnen gooien of uitspugen. Kijk zelf eventueel de andere kant op. Vraag meteen of er nog meer “klanten” zijn die wat weg te gooien hebben. Succes natuurlijk niet gegarandeerd, maar het vált te proberen.

    Niets doen lijkt me niet goed: het is een status-aanval, en die ontbeantwoord laten kan tot grotere problemen leiden.

    Hardere variant: henzelf laten kiezen wie van hun drie eruit moet; kunnen zij er niet uitkomen (en dat kunnen ze niet), dan kies jij. Kies jij de verkeerde, heb je een (kleine) kans (als je geluk hebt) dat de goede alsnog opstaat en weggaat. Verdere afhandeling buiten de klas na de les natuurlijk, en jij met een lekker gevoel naar weer huis, alwaar je meteen het BON-forum gaat lezen.

    • In sommige klassen is het nadrukkelijk op de prullenbak wijzen
      en dit verbaal onderstrepen, mijn begin van de les. Maar wie ik later nog betrap, behandel ik conform mogelijkheid 1.

  4. Laat Lenssen dit maar niet lezen
    Laat Lenssen dit maar niet lezen: “De klassieke docent is opgeleid in een vak, daar is hij goed in. In de tweede plaats is hij opgeleid om in zijn eentje gedurende een uur uit de voeten te kunnen met een klas. Hij moet ervoor zorgen dat het geen grote rotzooi wordt. Orde houden is de core business van het leraarschap. Als je dat voor elkaar hebt, heb je verder geen zorgen meer als leraar.”

    Overigens zou ik een wedstrijd organiseren wie het hardst kan klappen en ze de opdracht geven tenminste 5 mogelijke oorzaken op te noemen voor dat harde klappen. En het groepje dat jij verdenkt mag daar een Powerpointpresentatie over geven.

Reacties zijn gesloten.