Actiegroep de Groene Golf

In onderstaand opinieartikel in de Volkskrant van 26 maart 2007 presenteert de Actiegroep Groene Golf zichzelf.
====================================================
Zo wordt baan onderwijs leuk

Straks krijgen leerlingen geen les meer door de pensioengolf die over het onderwijs slaat. Actiegroep Groene Golf draagt per manifest tips voor een oplossing aan.

Hoe komen we aan honderdduizend nieuwe leraren? Wij, jonge docenten in basis-, voortgezet en beroepsonderwijs, weten het wel. Te vaak zien we goede collega’s vertrekken. Te weinig mogelijkheden om door te groeien in je baan. Als het ministerie van Onderwijs wil dat honderdduizend leraren die met pensioen gaan, worden opgevolgd, moet het flink investeren in de aantrekkelijkheid van het werk om een ‘groene golf’ mogelijk te maken.

Waar gaat het om? Is het in andere banen heel normaal om na een paar jaar een inhoudelijke total make over te krijgen, als je een aantal jaren voor de klas hebt gestaan, zijn de kansen minimaal om je verder te verdiepen in je vak. Hoogstens als je een directiefunctie nastreeft, wil het bestuur stevig in verdere opleiding investeren. Maar een basisschoollerares die een mastersopleiding wil volgen om een betere juf te worden, of een leraar voorgezet onderwijs die zijn ervaring wil omzetten in een proefschrift, maakt weinig kans.

Tip één voor de staatssecretaris: maak op scholen tijd vrij voor lerende leraren. Zo wordt het vak aantrekkelijker én wordt de onderwijskwaliteit beter.

Doorgroeien in je vak is één, doorgroeien in salaris is een tweede. Voor leraren basisonderwijs die willen blijven lesgeven, is er eigenlijk maar één salarisschaal (LA) die hun hele carrière geldt. In het voortgezet onderwijs is het tegenwoordig niet anders: sta je voor een klas, dan is en blijft het LB. Wie zijn hart verpand heeft aan lesgeven, ziet nooit en te nimmer ervaring, kwaliteit, of verdere opleiding beloond. Tip twee: na een aantal jaren moet een financiële sprong mogelijk zijn.

Een derde knelpunt zijn de beroerde startbanen. Veel jongeren hobbelen van invalbaan naar invalbaan, in het voortgezet onderwijs begin je met een paar uur in je eigen vak. Scholen lijken weinig geld te hebben om startersbanen uit te breiden. Zo verdwijnen veel jongeren naar andere beroepen. Tip drie: wie wil dat er honderdduizend leraren komen, moet echte banen bieden. Wij vragen voor deze punten de aandacht van minister Plasterk en de staatssecretarissen Van Bijsterveldt en Dijksma.

De auteurs, Floor ter Wal, Desiree Kootstra en Anneloes Vogelaar zijn woordvoerders van de actiegroep de Groene Golf.
======================================================
De eerste twee van de drie auteurs van het stuk zijn trouwens kaderlid van de AOb. Hun manifest is te lezen via de site van de AOb. Actiegroep Groene Golf is een mantelorganisatie van de AOb.

19 Reacties

  1. Beste Floor, Desiree en Anneloes.
    ’n groene golf, of euro roes
    ’t wordt ’t een
    ’n hart verpand aan kinderen
    of ’t ander
    objecten die slechts hinderen
    kano verder
    of eis varen in ’n kroes

  2. Reactie op Groene Golf: gratis hoger onderwijs voor docenten?
    Even een idee van het type “losse flodder”:

    Zou het niet wat zijn om voor iedereen die een bevoegde én lesgevende docent is, het volgen van gesubsidieerd hoger onderwijs alvast gratis of in ieder geval heel goedkoop te maken? Ik snap dat ook het hebben van tijd belangrijk is, want zonder tijd kun je sowieso geen onderwijs volgen, maar ik kan me voorstellen dat het een maatregel is die mogelijk relatief goedkoop is, en het uitproberen waard. Dan moet het hoger onderwijs natuurlijk niet verder ver-HNL-iseren, want anders heb je er nog niks aan.

    • Leuk idee, dit valt onder
      Leuk idee, dit valt onder professionalisering. Aan de Open Universiteit studeren is nog wel min of meer te combineren met een lerarenbaan ook. Ik heb al eerder prof. Heertjes opmerking geciteerd dat ook wetenschappelijk onderzoek tot de mogelijkheden moet behoren. Ik houd me aanbevolen als het zo ver komt.

  3. Een mij onbekende wereld
    Dit zijn geluiden uit een wereld die niet de mijne is.
    Ik citeer: ‘is het in andere banen heel normaal om na een paar jaar een inhoudelijke total make over te krijgen’ Geen idee wat er wordt bedoeld met een ‘inhoudelijke total make over’, maar het is in ieder geval verschrikkelijk steenkolen-Engels en dat wekt mijn wantrouwen. Bedoelen ze dat je iets totaal anders gaat doen? Een goede vrachtwagenchauffeur opeens op de postkamer te werk stellen? Ik zou niet weten wat het belang van een organisatie is bij een dergelijke kapitaalvernietiging, en ik denk dus dat dat geen staand personeelsbeleid is. Oftewel: deze opmerking is een losse flodder.
    Ik citeer verder: ‘..zijn de kansen minimaal om je verder te verdiepen in je vak.’ Het is natuurlijk maar wat je je vak noemt. Ik denk dat een basisschool juf die nog niet zo goed kan rekenen, alle zeilen moet bijzetten om dat alsnog te leren. Moeten we dat dan een ‘Masters’ noemen? Ik zou ’t niet weten. Misschien dat we beter de kweekschool kunnen heroprichten.
    We citeren door: ‘als je een directiefunctie nastreeft, wil het bestuur stevig in verdere opleiding investeren.’. Elders op dit forum heb ik al vastgesteld, dat je eigenlijk helemaal niet zoveel bijzonders hoeft te kunnen om directeurtje te spelen. Ik ben benieuwd wat die ‘verdere opleiding’ dan wel zou mogen inhouden. Misschien een cursus foutloos brieven schrijven aan ouders.
    En tenslotte de leraar in het VO, die zijn ‘ervaring’ wil omzetten in een proefschrift. Wat voor ervaring? Het roepen van ‘koppen dicht’? Het achter de broek zitten van spijbelaars? Wie denkt er nu serieus dat er ook maar enige voor een proefschrift relevante vakkennis kan worden opgedaan terwijl je een stel pubers in toom probeert te houden?
    Zoals gezegd, dit zijn berichten van een andere planeet.

    • Ervaring omzetten in een doctorstitel
      Dat kan heel goed hoor. Kijk hier maar eens. Als je een module voor NLT (‘het nieuwe betavak’) ontwerpt kun je al je doctorstitel halen. Ze worden tegenwoordig bijna weggegeven die titels.

      • Gelukkig telt uiteindelijk
        Gelukkig telt uiteindelijk alleen je proefschrift. Stel je voor dat je internationaal probeert aan de bak te komen met “A module for NLT: the new natural science.” Je wordt overal in de wereld vierkant uitgelachen. Doctor of niet…

        • Goede naam te grabbel
          Een faculteit die meedoet aan deze poppenkast gooit zijn naam wel behoorlijk te grabbel…..Maar misschien word je dan wel doctor aan een commerciële faculteit…Doctor of Business Administration of zo.

          • Heel veel goede namen te grabbel
            De universiteiten die meedoen zijn:
            Groningen, Eindhoven, Leiden, Twente, Utrecht en beide Amsterdamse universiteiten.

            Ik ben bang dat je gewoon doctor wordt in de ‘wiskunde en natuurwetenschappen’.

          • De mogelijkheid om te
            De mogelijkheid om te promoveren zou voor mij zeker een reden zijn om in het onderwijs te blijven. Maar dan wel een promotie op mijn eigen vakgebied. Een proefschrift over de ontwikkeling van het Grieks van Lineair B via Homeros tot het klassieke Grieks, om maar wat te noemen, is EN razend interessant EN het vergroot mijn vakinhoudelijke kennis aanzienlijk. Daar hebben met name leerlingen in de bovenbouw baat bij.

            Het zou het beroep voor mij stukken aantrekkelijker maken als de nadruk op deze manier weer wordt gelegd op inhoud en niet, zoals nu, steeds meer op ‘sssssst roepen tijdens een keuzewerktijduurtje’.

            Helaas meen ik uit de berichtgeving op te maken dat er met name wordt gedacht aan promoties die niet gaan over vakinhoudelijke, maar over onderwijskundige onderwerpen: als voorbeeld werd gegeven dat iemand een master moet kunnen gaan behalen in de onderwijskunde. Als er IETS is waar ik niet aan moet denken…..!

          • Interessant en leuk
            Interessant, is Lineair-A trouwens al ontcijferd? Op dit forum zult u trouwens weinig steun vinden voor die onderwijskundige promoties. Met u ben ik bijvoorbeeld voorstander van de mogelijkheid van promotiewerk in het vak dat een docent geeft. Goed voor iedereen, niet in de laatste plaats de leerlingen die je een inkijkje kunt geven in je wetenschappelijke veld.

  4. Koningin of president
    Zelfs al ben je in je vrije tijd koningin van dit land of president van Amerika, dichter, schrijver, kunstenaar of wetenschapper en je geeft les op het voortgezet onderwijs, dan word je toch betaald volgens schaal LB.
    Dat is toch van de zotte!

  5. Actiegroep de Groene Golf en de AOb
    Twee van de woordvoerders van Actiegroep Groene Golf zijn kaderlid van de AOb en hun manifest is gepubliceerd op de AOb site. Deze actiegroep is een mantelorganisatie van de AOb lijkt het.

  6. Goede hoopgevende ideeën, maar
    Goede, hoopgevende ideeën. Jammer genoeg mis ik de kleinere klassen en een gunstiger verhouding tussen les geven en lesvoorbereiden.
    26 lesuren per week is ondoenlijk, niet alleen voor een beginner, maar voor iedereen die het werk serieus neemt. Wellicht is dit alleen voor sportleraren haalbaar (weinig voorbereiding, geen nakijkwerk).

    • Het vak LO weinig voorbereiding?
      Dat lijkt me niet. Geen nakijkwerk, maar veel gesleep met toestellen.

      • Da’s waar. Zo had ik er tot
        Da’s waar. Zo had ik er tot voor kort ook nog nooit bij stilgestaan hoeveel tijd mijn collega’s van bi/na/sk, ondanks de ondersteuning van een TOA, toch nog kwijt zijn met klaarzetten van practicummateriaal

        • en
          wat dacht je van het nakijken van de verslagen. Leerlingen maken van elk practicum een verslag, zeg maar zo’n 25 verslagen per jaar die ik per leerling onder ogen krijg. Grotendeels is het checken of alle onderdelen aanwezig zijn, maar toch een aantal keren een verslag echt op punten en voor een cijfer beoordelen..
          Overigens geef ik 29,5 uur les. Door parallel klassen is dat qua voorbereiding te doen, maar het nakijken vraagt dus meer. Overigens krijg ik voor elk lesuur van 45 minuten 30 minuten voor voorbereiding en nawerk. Met 3 vakken scheikunde/natuurkunde en nask is dat aan de krappe kant. maar er zit helaas niet meer in en dat gaat dus tenkoste van mijn uren die ik rechtens heb voor studie.

          • On topic
            On topic blijven mensen. Dit deel van het forum gaat over Actiegroep de Groene Golf. Nieuwe commentaren in dit draadje over tijdsbesteding van docenten kunnen de ‘delete’ knop tegemoetzien.

Reacties zijn gesloten.