Waarom goed onderwijs?

Het is bijna Kerst, de tijd van vreugde en vrede. Vreemd dat er dan toch paranoide gedachten bij me opkomen. Maar ik kon deze exercitie in het beantwoorden van obligate vragen niet onderdrukken. Valt in de categorie: “waarom is het ‘snachts donker”. Nogal wiedes, behalve als je er echt over gaat nadenken. Ik zeg bewust: een exercitie, een oefening dus. Ik kan nog niet zo goed denken over dit vraagstuk, zit nog maar aan het begin en laat argumenten weg. Maar toch…..
wie heeft er eigenlijk belang bij goed onderwijs?

Het onderwijs?
Ik dacht het niet. Hoe lager opgeleid de klanten zijn, hoe lager opgeleid en dus hoe goedkoper je personeel kan wezen.

De grote ondernemingen?
Hiervoor is Nederland überhaupt niet belangrijk. Het zijn veelal multinationals met slechts beperkte Nederlandse binding en die binding is dan eerder gebaseerd op fiscale gronden en op basis van kosten, dan op basis van beschikbare kenniswerkers. Die haal je gewoon uit het buitenland, of, beter nog, je verplaatst je R&D afdeling naar het buitenland.

MKB?
Hier zullen de verschillen groot zijn. Er zijn ongetwijfeld innovatieve bedrijven die op deze mensen zitten te wachten en uit het buitenland halen is voor die bedrijven wellicht geen serieuze optie. Maar een belangrijk deel van het MBK is niet persé innovatief, of er werken voor het grootste deel relatief laaggeschoolde mensen (bollenkwekers, aannemers etc.). Die laatste categorie heeft liever goedkope en hardwerkende buitenlanders dan dure Nederlanders.

De overheid?
De overheid bestaat niet. De overheid is een bestuurslichaam dat is samengesteld uit verschillende politieke partijen. Het eerste en enige belang van partijen is het partijbelang. En er is geen politieke partij die als natuurlijke achterban de hoog opgeleide mensen heeft. Wellicht vervulde d’66 ooit die rol, maar juist die partij heeft de belangen van die achterban nooit echt behartigd, juist d’66 kwam eerder op voor de belangen van anderen, en dat vonden de d’66 kiezers ook uitstekend.

De leerlingen?
Die zijn niet in staat om te beoordelen wat goed en slecht onderwijs is, wel wat ze leuk vinden en wat ze vervelend vinden. Dus, als er al een kracht van de leerlingen uit gaat, dan zeker niet een kracht naar goed onderwijs (al begint het tij te keren)

De ouders?
Die hebben vaak wel belang in goed onderwijs voor hun kinderen, maar hebben in het algemeen te veel vertrouwen gehad dat het wel goed zat/ En elke ouder wil het hoogste voor zijn kind, dus is er een druk om kinderen tot een hogere opleiding toe te laten dan ze in feiten aan kunnen.

De docenten?
Docenten die zelf onvoldoende deskundig zijn, willen enkel een lager niveau. Docenten die moeite hebben om orde te houden hebben liever onderwijs waarbij zij daarvoor niet meer verantwoordelijk zijn.

En dan is er ook nog een tendens naar meer protocollen en meer voorschriften. Handelingen worden gestandaardiseerd en werk verwordt tot het uitvoeren van zorgvuldig gestandaardiseerde en beschreven handelingen. We zien dat in het onderwijs, maar ook in de zorg, de geneeskunde en op andere plekken moeten mensen vooral doen en minder denken. Dat geeft managers gemakkelijke stuurmogelijkheden. Overigens geldt hetzelfde voor de managers, die moeten ook meer doen en minder denken.

Goed onderwijs, weg ermee!

4 Reacties

  1. Journaal 2023
    Leerlingen en studenten protesteren massaal op het Malieveld.
    Ze zijn niet te spreken over het terugdraaien van het competentiegericht onderwijs.
    “Het is niet meer leuk op school, je kunt er geen computerspelletjes meer doen, je kunt niet zomaar de klas uit”.
    “Het is nu allemaal zo serieus, er valt weinig meer te lachen, ik ben wel 1,5 uur per dag kwijt aan huiswerk, hoe moet dat met een bijbaan van 20 uur ?”.
    “Je moet nu zoveel nadenken, vroeger was alles gemakkelijker”.

  2. raadsels
    Natuurlijk zijn er mensen die belang hebben bij goed onderwijs. We hebben er allemaal belang bij want hoe lager iemands opleiding is des te groter is de kans dat hij geen werk vindt en door de gemeenschap moet worden onderhouden. Of bepaalt de relatieve opgeleidheid je kans op werk en blijven de laagst-opgeleiden over, zelfs als ze goed geschoold zouden zijn? Er wordt beweerd dat er in Nederland te veel hoogopgeleiden zijn. Ook hoog-opgeleide bèta’s want een bèta wacht geen vetpot meer. Bedrijven nemen net zo lief ingenieurs uit het buitenland aan en zullen zonodig ook hun kennisintensieve bedrijfsafdelingen naar het buitenland laten verhuizen. Economen zeggen dat de mondialisering en de vrije handel voor iedereen het gunstigst is maar dat is een schrale troost als we straks met Aziatische staten met een hogeropgeleide bevolking de schaarse grond- en energie-stoffen en emissie-rechten moeten delen en goedkope produkten uit lagelonenlanden niet meer bestaan. Of komen er doorbraken?
    De politici geven op deze vragen geen antwoord en zijn met hun eigen partij en eigen politieke carrière bezig. Bij de excercitie van 1944 blijkt iedereen te kijken naar de belangen van hemzelf binnen zijn beroepsgroep en het algemeen belang te negeren. Maria H. probeert beslissingen uit te stellen door voor elk probleem een commissie te benoemen die verbanden moet ontrafelen die al lang bekend zijn. Maar dat is niet typisch voor haar. Een griezelig groot deel van de jeugd is al jarenlang bezig om zijn hersenen met alcohol te vergiftigen. Een Directeuren Overleg Alcohol van alcoholdistributeurs en ambtenaren weet al jarenlang beteugelende wetgeving tegen te houden. En veel jeugdigen lopen blijvende gehoorbeschadiging op door elektronische geluidbelasting. Van de leraren wordt verwacht dat zij van deze wrakken goedfunctionerende burgers maken. Zo’n taak stond iemand die 20 jaar geleden voor het leraarsvak koos niet voor ogen.

    • competentie of competitie
      Een oplossing zou kunnen zijn om te kiezen voor competitie in het onderwijs: alleen de besten mogen verder studeren en alleen de besten krijgen de leukste banen.
      Inderdaad is er dan niet voor iedereen die baan of die studie die hij/zij voor ogen had: eigen schuld dikkebult, dan had je maar beter je best moeten doen, je hersens niet met alcohol en drugs moeten vergiftigen, beter naar je pappie en mammie en je leraren moeten luisteren.
      Vrolijk Kerstfeest allemaal!

Reacties zijn gesloten.