ze roepen maar wat

In de verkiezingstijd blijkt hoe weinig de meeste politici en journalisten van het onderwijs afweten. Ze roepen maar wat. Testen hier, begeleiden daar, rugzakje meebrengen, verplicht gemengde scholen maken, godsdienstonderwijs voor iedereen, studenten laten lesgeven enz.
En ook bij degenen die zich op een meer serieuze manier uitlaten over de crisis in het onderwijs wreekt zich soms een gebrek aan kennis van de praktijk
Cyrille Offermans heeft in NRC Handelsblad ( 11 november ) doordachte kritiek op het huidige onderwijsbeleid.. Op het eerste gezicht, zegt hij, worden de leerlingen gestimuleerd om zelfstandig te worden maar in werkelijkheid ‘bevordert het onderwijs de schijnzelfstandigheid van de leerling, in feite wordt hij verplicht tot volgzaamheid en passiviteit; het quasi-objectieve systeem van meerkeuzevragen is daarvan de treffende uitdrukking. De training bestaat er vooral uit dat hij leert nooit meer iets te doen, hoe aanlokkelijk op het eerste gezicht dan ook, wat geen punten, geen vinkje, geen voortgang oplevert.’ Hij stelt daartegenover: ‘Het gaat niet om de alternatieven kennis versus vaardigheid, zoals de huidige schoolstrijd doet vermoeden, het onderwijs hoeft niets anders te doen dan de intellectuele nieuwsgierigheid van de leerling te wekken. De rest, inclusief de werklust, komt dan vanzelf.’
Aannemend dat Offermans hier vooral doelt op het vwo zeg ik: hij heeft gelijk, mits… aan een aantal voorwaarden wordt voldaan: kleinere klassen, goed opgeleide en ook pedagogisch bekwame leraren, hogere eisen.
Bij de invoering en latere aanpassing van de Tweede Fase is immers sprake geweest van onderwijsfraude: de belofte om betere resultaten te bereiken door minder les te geven in meer vakken, met gelijkblijvende eindexamenresultaten.Natuurlijk is dat in de praktijk niet gerealiseerd en tienduizenden leerlingen zijn gedupeerd, om maar niet te spreken van de leraren.
In hetzelfde nummer van NRC Handelsblad een interessant interview met Jaap Goudsmit die een pleidooi houdt voor onderwijs dat de beste en meest gemotiveerde studenten meer kansen biedt. Hij zou in Nederland een topuniversiteit willen stichten voor de besten. Goed idee, denk ik. Maar aan het eind van het vraaggesprek zegt hij iets onverwachts: ‘Probleem is dat we nu veel te vroeg selecteren. Bij die Cito-toets toetsen we ook taalvaardigheid, en ik denk dat er veel allochtone kinderen zijn die op de mavo blijven hangen en eigenlijk de universiteit kunnen doen. Daarom ben ik voor positieve discriminatie.’
Dat lijkt mij een ‘sweeping statement’. Ik had steeds de indruk dat juist kinderen met een allochtone achtergrond vaak meer kansen krijgen dan ze in het voortgezet onderwijs kunnen waarmaken en dat een geflatteerd en gedevalueerd diploma voor niemand, maar zeker ook niet voor allochtonen, gewenst is.
Mensen als Offermans en Goudsmit hebben misschien nog een traditioneel beeld van het onderwijs. De werkelijkheid is soms veel erger.In het Programma ‘Rondom Tien’ op zaterdag 11 november, verscheen de ‘manager’ van het Friesland College die doodleuk toegaf dat een groep mbo-leerlingen, in het kader van de onderwijsvernieuwing, gedurende tweeënhalve maand helemaal geen les had gehad. Niemand zei dat die man ontslagen had moeten worden, ook niet de eveneens aanwezige inspecteur-generaal Kervezee. Wat een krankzinnige toestand!

Cornelis Verhage

1 Reactie

  1. De krankzinnigheid is zichtbaar gemaakt
    Ook Keverzee zag er tegen het einde volkomen in het nauw gebracht uit. De onttroning van de directeur van het Frieslandcollege zou de schijnwerpers ook op haar richten. Ze zou het vast liever onder de pet houden maar ze voelt dat dat niet meer kan. De uitstraling van beiden werd die van iemand die weet dat hij eenhopeloze positie verdedigt. Dat heeft Iedereen die gekeken heeft gezien. Ik voelde het als het begin van het einde van het nieuwe leren. iedereen weet nu dat het een krankzinnige (=geesteszieke) toestand is. Ook de politici zullen hun falen nu moeten toegeven want anders gelooft helemaal niemand hen meer en gaan we een periode van burgerlijke ongehoorzaamheid tegemoet.

Reacties zijn gesloten.