Wie van ons heeft het Freudenthal Instituut ingefluisterd?

De kansen keren…. en snel ook.

Na vanmorgen de NRC-Next, nu het Freudenthal Instituut.

(uit de Volkskrant www.volkskrant.nl/binnenland/article355302.ece/Nederlandse_scholier_geen_ster_in_wiskunde )

AMSTERDAM – Nederlandse leerlingen zijn niet zo goed in wiskunde als altijd wordt beweerd. Dit schrijven het Freudenthal Instituut en Cito in Wiskundige geletterdheid volgens PISA, een rapport waarin ze de resultaten van de internationale PISA-onderzoeken tegen het licht houden. Volgens die onderzoeken, sinds 2000 gehouden in een groot aantal veelal rijke landen, lijkt Nederland een topper in wiskunde. In 2003 waren alleen Hongkong, Finland en Zuid-Korea – en Vlaanderen – beter.

Volgens Truus Dekker van het Freudenthal instituut is het niveau bij PISA-onderzoeken erg laag. ‘Dat is vmbo-niveau.’ Nederlandse scholieren blijken goed in minder interessante aspecten van de wiskunde: ‘Vooral in reproduceren van wat ze letterlijk gehad hebben. Maar niet goed in redeneringen.’ En ook niet in problemen oplossen.

Dat Nederland goed scoort, komt ook door de manier van vragen. Het Nederlandse onderwijs met zijn ‘contextuele’ benadering, oftewel met verhaaltjes, past daar goed bij. ‘Daardoor hebben Nederlandse scholieren dus een voorsprong’, aldus Dekker.

Deskundigen plaatsen al langer vraagtekens bij de uitkomst van PISA-onderzoek. Maar het Freudenthal Instituut is altijd pleitbezorger geweest van de ‘contextuele’ wiskunde. Nu luidt de conclusie: vmbo-scholen zouden meer aan contextuele benadering moeten doen, havo en vwo mogen wel wat meer ‘ouderwetse’ abstracte wiskunde geven.

5 Reacties

  1. Freudenthal Instituut om? CITO durft?
    Dit is heel goed nieuws. Het CITO durft nooit wat te zeggen.
    Ik hoop dat het betreffende rapport gauw voorbij komt op deze site.
    willem smit

    • FI/CITO-rapport
      Het rapport van het Freudenthal Instituut blijkt voor particulieren niet gratis beschikbaar te zijn. Het bestaat overigens uit twee delen: opgaven (€20,-) en de analyse (€15,-). BON zal ergens in de loop van de week een versie van beide ontvangen. Dat gebeurt overigens wel gratis.

  2. contextuele (verhaaltjes) wiskunde
    Laten die lui van het Freudenthal Instituut in Utrecht hun eigen (universitaire) wiskundestudenten maar opleiden met contextuele wiskunde, dan zullen we wel eens zien of de beste wiskundigen uit Utrecht komen!

    • Het FI geeft geen onderwijs
      Het Freudenthal Instituut geeft geen wiskundeonderwijs aan studenten. Dat doet de wiskundeafdeling van de Universiteit Utrecht. Het Freudenthal Instituut staat daar los van (ook fysiek: het zit in een ander deel van de stad). Het Freudenthal Instituut heeft geen studenten.

Reacties zijn gesloten.