ik ben overbodig… hoera!

Een wervende tekst van een student op de website van een pabo:


“Een paar weken geleden deden 6 kinderen samen een spel (bingo). Het ontstond spontaan en verliep geruime tijd heel leuk. We waren even overbodig! Dat was echt een moment waarop ik heel trots op ze was en het gevoel had: Hier doe ik het voor! ”

Je bent leraar om overbodig te wezen als kinderen samen een spelletje spelen

3 Reacties

  1. Schildpadmeetkunde
    Kan iemand me helpen met het begrip schildpadmeetkunde ?
    Ik ken vele soorten meetkunden maar dit kan ik niet thuisbrengen.
    Het is een vak dat gegeven wordt op Fontys Sittard Lerarenopleiding wiskunde, klik hier.

    • MIT Seymore Papert Logo
      Het komt ven de programmeertaal Logo (dat is een variant van Lisp) die in de 60-er jaren is ontwikkeld door het MIT (Papert).
      In de oorspronkelijke vorm is er een schildpad (op het scherm of een robotschildpad op de grond) met een pen in de buik. Je kunt opdrachten geven als vooruit 10 (stappen) en rechts 15 (graden) en er is een selectie, herhaling en sequentie (en recursie) mechanisme met variabele overdracht. Zo kun je spirograaf achtige tekeningen maken, maar ook huisjes en een boom met blaadjes, of de pythagorasboom.
      Er zijn connecties met Chaostheorie en fractalen (Mandelbrot etc) Ik heb er ooit eens een cursus in gegeven op de wiskunde lerarenopleiding. Spannend om het dimensie begrip uit te bereiden tot gebroken dimensies.

      Een en ander was bedoeld om leerlingen met puzzelachtige problemen te laten bezig zijn. Probeer meer eens een driehoek te maken met een dergelijke schildpad. Overigens geeft dit een alternatief bewijs dat de som vd hoeken van een driehoek 180 graden is. Zo kun je meetkunde doen.

      Er is lange tijd geprobeerd om Logo in de klassen (PO en VO) ingevoerd te krijgen, maar het liep (in mijn ogen) stuk op de leerkrachten, die het zelf veel te moeilijk vonden. Mn Recursie is geen eenvoudig concept en dat is de basis van Lisp en dus van Logo.

      Er zijn gratis Logo interpreters te krijgen op het net en ik heb me er in het verleden regelmatig mee vermaakt. Papert had, zoals altijd bij onderwijsvernieuwers, een meer verheven doelstelling. Kinderen zouden eigenlijk de problemen van de straat moeten oplossen (die wereld is complex genoeg), maar omdat dat niet kon, dan maar Logo. Meer info: el.media.mit.edu/Logo-foundation/index.html

  2. Als ze slapen..
    Dat is een illustratieve. Een spel dat spontaan ontstaat en enige tijd zelfs zonder interventies kan ‘duren’,
    Bekroning op je werk als leraar.
    Dat doet me denken aan de vertedering die ouders (weleens) voelen als hun kroost lekker ligt te slapen.
    “Daar doe je het voor’. Wat het verband is?

Reacties zijn gesloten.