8 Reacties

  1. Hay Group
    Is Hay Group, waar de auteur (Langerak) van dit artikel werkt, niet de organisatie die de nieuwe functiewaarderingssystemen in het onderwijs heeft bedacht?

    Langerak maakt overigens niet duidelijk waarom er meer managers in het onderwijs moeten komen. Zijn enige argument hiervoor lijkt te zijn dat een onderwijsmanager soms wel 40 docenten in zijn team heeft. Laten we eens rekenen: dit betekent dat de onderwijsmanager ongeveer 1 uur per docent per week heeft. Toch weet die manager volgens Langerak slechts 1 keer in de drie jaar een functioneringsgesprek met een docent te houden en eens in de 10 tot 15 jaar een les van een docent te bezoeken. Ik zou zeggen dat die onderwijsmanagers maar wat efficienter moeten werken! Aan het eind van zijn stuk heeft Langerak het over prestatieloon. Gezien de wanprestaties van de managers voor hen minimumloon lijkt mij.

    Een briefje naar de NRC in de trant van: wel beter, niet meer lijkt mij wel verstandig. Het geeft de kans om nog maar weer eens in de krant te komen met BON.

    • Vreemd
      Dit is een vreemd artikel. Opvallend is dat deze man over docenten spreekt alsof het een uitheemse diersoort is’. Zijn taalgebruik -de toon- wordt een beetje kinderlijk als hij over docenten spreekt. (Oh nu begrijp ik het: dat gekke toontje komt natuurlijk omdat hij de brief gedicteerd heeft!)
      Dat wij (meer) goede managers nodig hebben staat buiten kijf. Tot nu toe hebben de managers zich niet van hun beste kant laten zien.
      Dat docenten en managers met elkaar moeten praten is zeker waar, want dat is de beste remedie om het onderwijs in korte tijd weer uit het slop te halen.
      Nergens wordt in dit artikel gezegd dat de docenten er de laatste tijd behoorlijk op achteruit zijn gegaan en dat de managers zichzelf goed beloond hebben: niet erg oprecht.
      Langerak heeft op een of andere manier meegeholpen met het invoeren van de fuwa (Googelen, kom je zijn naam tegen in verband met oa. scholengroep CVO en Fuwa). Dat geeft te denken: de fuwa is zo ongeveer het beste voorbeeld van slecht management.
      Overigens heeft hij de wijsheid in pacht. Hij schrijft: “In de onderwijscultuur worden prestaties onvoldoende herkend. Excellent of onvoldoende presteren zijn geen onderwerp van gesprek.” Schijnbaar weet hij hoe je excellent en onvoldoende presteren kunt formaliseren.
      Nee, een heel erg vreemd stuk: wat wil deze man? Wat moet ik hier nu weer van denken?

      • deze man is een manager. probeer hem niet te begrijpen
        Hier heb ik echt geen woorden voor. Ik betreur het dan mijn eigen ochtendkrant zo’n man een platform geeft. En ik weet dat het mij zou sieren een reactie te schrijven, maar daar heb ik na een dag lesgeven echt de kracht niet voor.

  2. Meer managers
    Beste Mark,
    Ik kon mij niet beheersen tot slechts 2000 karakters. Ik reageer daarom in mijn eigen blog met het artikel “meer managers”.
    Corgi

    • Kwaliteit
      De man heeft precies de verkeerde insteek. Het moet niet gaan over het aantal managers maar over de kwaliteiten van de managgers.
      Vooralsnog lijkt het er op dat het (VO) de directies laat bemannen door mensen met veel zitvlees en weinig visie en vooral geen zorgverplichtingen. Vandaar bemannen, hoewel er ook wat vrouwen rondlopen (meestal zonder zorgtaken, hoewel dat voor het werken met kinderen toch waardevolle ervaring is).
      Ik heb 16 jaar leidinggevende ervaring buiten het VO maar echt mijn mond viel open wat ik in het VO te zien kreeg.
      Die leidinggevenden werken zich wel braaf uit de naad maar laten liggen wat ze zouden moeten doen.
      Een middenstander zou zo over de kop gaan.

      • …en zo doe je dat…
        Managers in de thuiszorg hebben uitstekend voor zichzelf gezorgd. Die hebben geen thuiszorg meer nodig. Hebben zeker hulp gehad van de Hay-groep? -Meer managers nodig daarzo?
        Wat een rattenvolk is dat toch! Ik zou ook best willen dat ze wat onderzoek deden naar de gangen van managers in het onderwijs.

  3. Managers hebben in mijn
    Managers hebben in mijn beleving niet zo erg veel bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs, de goede uitgezonderd. Ik ben zelf erg voor wat met een mooie term “zelfsturende teams” genoemd wordt. Uitgangspunt moet zijn dat managers zich zelf zo veel mogelijk overbodig maken. Geef onderwijsgevenden de ruimte, ja dwing ze er zelfs min of meer toe, hun zaakjes onderling te regelen. Het management is er dan voor de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs, onder erkenning van de professionele status van de docenten, het beheer en zo nog wat zaken. Ik zelf heb helaas het omgekeerde meegemaakt nl. dat goed funktionerend en produktief docentenoverleg werd afgeschaft waarvoor in de plaats een warrig direktief management kwam. In tegenstelling tot wat het artikel beweert moeten managers een stapje terug doen en niet zo veel noten op hun zang hebben. Dan komt het misschien allemaal nog wel goed.

    • Bewaking kwaliteit onderwijs
      Beste b.verkroost,

      Laat managers zich AUB niet bemoeien met bewaking van de kwaliteit van het onderwijs. Daar hebben we de overheid voor (centrale examens!). Managers (ik noem ze liever secretaresse) moeten alleen het onbenullige papierwerk doen (dat moet nou eenmaal ook gebeuren). Dit laatste altijd onder het gezag van de directeur (die gewoon voor de klas staat).

Reacties zijn gesloten.