Meer managers

Dit artikel, in NRC: www.nrc.nl/opinie/article500758.ece bevat een juiste constatering en dat is dat de huidige onderwijsmanager niet op zijn taak berekend is. Ze missen de tijd en de competenties(excuus voor de generalisatie daar je ook hele goede tegenkomt). Het feit dat ze geen tijd hebben komt echter vooral door het gebrek aan competenties.
Ze dienen veel te veel doelen en zijn niet bij machte om prioriteiten te stellen of ze doen dat bewust niet goed. Ik blijf van mening dat onderwijs, organisatorisch gezien, een uitermate simpele activiteit is. De vakinhouden zijn het probleem van de docenten en de onderlinge afstemmingen van de vakgebieden zijn het probleem van de docenten samen met de manager die de kaders bewaakt. De competenties(doelen) komen uit de markt en zijn een zorg voor een groep docenten die dit moeten bewaken. Deze competenties hebben ook nog een behoorlijk lange halfwaarde tijd dus daar ben je ook niet zo druk mee. Verder geldt dat de verhouding spanwijdte versus omspanningsvermogen niet alleen wordt bepaald door het aantal medewerkers waar je leiding aan moet geven maar ook door het aantal aspecten per medewerker en het niveau van de medewerker. In het onderwijs zit je wat dat betreft dus erg goed. Weinig zaken waarmee je jezelf dient te bemoeien als manager en ook nog een hoge zelfstandigheid.
Het kapitaal van de onderwijsorganisatie is het personeel en daar falen de managers enorm. Het lijkt wel of dat sociale intelligentie een negatief selectiecriterium was bij de sollicitaties van de heren en dames. Veel te vaak willen ze baasje spelen. Ze kunnen zich in dit opzicht niet beheersen en gaan zich bemoeien met zaken die niet aan hen zijn en waar ze geen verstand van hebben, zoals de vakinhouden en werkvormen. Ze zijn veelal ook veel te conformistisch door vooral opdrachten bij ondergeschikte er door te rammen i.p.v. hun eigen bazen te wijzen op de onmogelijkheden of inconsistenties van de door hen ontvangen opdrachten.
Het zal toch niet gebeuren dat we nog meer van die figuren krijgen. We hebben het als docent al moeilijk genoeg.
Corgi

2 Reacties

  1. Meer ‘managers’
    Beste Corgi, u lezend krijg ik de indruk dat u in elk geval snapt wat het nut is van een tweede, of misschien wel een derde baasjes-laag. Ikzelf snap dat helemaal niet.

    • Zelfde vraag als Fossiel
      Beste Awegelin,
      U stelt hier feitelijk dezelfde vraag als Fossiel in een ander staartje.
      Het antwoord is deze keer erg eenvoudig. De huidige derde laag binnen de instellingen, zijnde het bestuur, heeft geen nut omdat ze niets toevoegen. Zoetermeer is laag 1, de schooldirectie is laag 2 en de sectievoorzitter is laag 3. Allerlei zogenaamde schaalvoordelen van de gefuseerde instellingen kunnen terug naar Zoetermeer. Denk hierbij aan mobiliteitscentra’s, gebouwenbeheer, personeelsbeleid etc. Feitelijk zitten we nog maar 1 fusiegolf af van die situatie, in het Hbo.
      Corgi

Reacties zijn gesloten.