de mening van de betrokkenen

De mening van de betrokkenen

De Algemene Onderwijsbond heeft jarenlang geheuld met de vijand, dat wil zeggen met het ministerie van Onderwijs en met de adviseurs daarvan. Het beleid van het bestuur van deze grootste onderwijsbond en van de redactie van het Onderwijsblad was meer een beleid van niets dan van actief en zelfstandig stelling nemen. Meegaand zijn en beleefd, hopen dat de autoriteiten niet boos worden, onze leden kunnen wel een stootje velen. En zo konden zowel de invasies van Deetman als die van Wallage en Netelenbos zonder noemenswaard verzet plaats vinden en ook mevr van der Hoeven werd niets in de weg gelegd.
Niettemin, sinds een klein jaar is er een kentering in het Bondsbeleid. Na verschijning van de bundel ‘Steeds minder leren’ van de Vrienden van het Gymnasium, na de artikelen van Martin Sommer, na het boek van Leo Prick en na de oprichting van de BON is de toon van het Onderwijsblad enigszins veranderd. De twee onderwijskundigen die een column schreven in het blad, Blom en Vermeulen, hebben hun congé gekregen en al zijn de bestuurders en redacteuren nog steeds te bangelijk om zelf een duidelijk standpunt in te nemen, ze hebben nu in ieder geval de moed gehad om de mening van hun leden te peilen ( Onderwijsblad 21 oktober ) .
En wat blijkt: dat de mensen in het veld vooral vragen om klassenverkleining, dat ze prestatiebeloning afwijzen, dat ze minder managers en in ieder geval betere managers willen en een algemene salarisverhoging. De leraren hebben zeer weinig vertrouwen in de bewindslieden voor onderwijs, ze geven Maria van der Hoeven het cijfer 3,9 en Mark Rutte een 4,1.
Voor wie het onderwijs van binnenuit kent zijn deze opvattingen niet verrassend evenmin als de uitslag dat de deelnemers aan het onderzoek in het algemeen weinig vertrouwen hebben in de politiek. Dat de SP zeer goed scoort onder de leraren wordt door het Onderwijsblad zonder nader commentaar vermeld – de redactie blijft keurig onpartijdig – maar het heeft vast iets te maken met het feit dat deze partij bijna steeds dezelfde standpunten heeft uitgedragen als die, blijkens het lezersonderzoek van de AOB, bij de leraren leven.
Al met al is er een paradoxale situatie: als de AOB aan zijn leden had gevraagd om een oordeel te geven over het eigen bestuursbeleid, zou dit, gelet op wat nu naar boven komt uit de enquête, ongeveer even negatief moeten zijn als voor de onderwijspolitiek zelf.

Cornelis Verhage

19 Reacties

  1. Veelzeggend maar niet verwonderlijk
    De bond houdt zich (zoals waarschijnlijk elke vakbond) alleen bezig met materiële belangenbehartiging. Voor immateriële belangen is nooit belangstelling geweest.
    Maar wanneer je, zoals wij leraren, een vak beoefent dat ten diepste immaterieel van karakter is, dan graaf je je eigen graf wanneer je toelaat dat anderen je overbodigheid ‘aantonen’.

    Zelfs al zou de AOB er in slagen een loonsverhoging van 200% voor leraren af te dwingen, dan nog zou dat niet helpen wanneer de onderwijsbranche besluit om vakmensen te vervangen door onwetenden, die geen ‘leraar’ maar iets anders (elk ander woord is goed) genoemd worden.
    Iedereen (inclusief wijzelf) ziet dan hoe zinloos en duur de inzet van vakleerkrachten is en hoeveel goedkoper en makkelijker dat kan.
    Wat de AOB en de materialisten onder ons niet zien is dat je daarmee de tak afzaagt waar je zelf op zit.
    Mijn devies is: EERST de machtsverhoudingen wijzigen, en daarna volgen de loonsverhogingen (bijna) vanzelf.

    • Visie van Stevin
      >Mijn devies is: EERST de machtsverhoudingen wijzigen, en daarna volgen de loonsverhogingen (bijna) vanzelf.
      Ik ben het hiermee eens. Alleen is dan de vraag hoe je die machtsverhoudingen kunt wijzigen. Mijn idee is dat als het voor een ieder inzichtelijk is wat er nu gebeurd breekt er een spontane opstand vanzelf tegen uit. Wij hebben niets nieuws nodig omdat feitelijk HNL geen draagvlak heeft. HNL wordt, tegen de zin in, dwingend opgelegd aan docenten en studenten Maak dat inzichtelijk en dan moet men wel om. Alle artikelen in diverse kranten doen meer dan dat een bond zou kunnen. Mobiliseer de studenten en de ouders ervan, daag de instellingen uit tot een confrontatie op argumenten, liefst in de pers.
      Bedenk ook dat het dan toch weer een bond van schapen wordt en die winnen niet snel van wolven.
      In het Hbo is elke leidinggevende reuze bezorgd over het Inholland effect. Bij Inholland lopen nogal wat studenten weg uit pure onvrede en dat proces werd verergerd nadat de pers erbij was gehaald. Wat wel reuze zou helpen is als we een school omkrijgen zodat er een keus ontstaat.
      Corgi

      • actie
        BON heeft een ledenlijst die waarschijnlijk ook als mailinglijst gebruikt kan worden. BON zou haar leden kunnen vragen of de leden bereid zijn om op het malieveld te demonstreren en hoeveel mensen met hen mee willen gaan om ook te demonstreren. Deze enqu^ete zou periodiek moeten worden uitgevoerd om te meten op welk moment BON het zonder gezichtsverlies kan wagen om op te roepen tot een demonstratie.

      • Maatregelen
        De machtsverhoudingen verander je alleen met een verbetering van de onderwijswet, c.q. een handhaving van goede regels waar dat nu niet gebeurt.

        Wat je aan de wettelijke kant kunt doen lijkt me voor de hand liggend. Gewoon de BON-uitgangspunten in de praktijk brengen.

        Hoe krijg je de ministers ertoe om deze wetten in te dienen? Door ze middels de publieke opinie voor te schrijven wat ze moeten denken en doen. Zoals elders al gezegd: uit zichzelf, of met een partijprogramma in de hand zullen ze zeker niets doen.
        Pas als bijna iedereen er schande van spreekt zullen deze ‘leiders’ doen wat nodig is.
        Dus: publiciteit, lawaai, optredens in de media, voor mijn part óók naar het Malieveld.
        We moeten duidelijk maken hoe groot het probleem is, want de gemiddelde ouder, al heeft hij wel een vermoeden, heeft daar eigenlijk nog geen idee van. Werkgevers gaan het nu misschien een beetje merken.
        Ik geloof dat dingen als die Fokke/Sukke cartoons er een goede indicatie van zijn dat het hier en daar doordringt.
        Eerst moet de gemiddelde kiezer er van overtuigd zijn dat hij zijn kind net zo goed zelf les kan geven. Daarna moet hij daar pis- en pisnijdig om worden. Tenslotte zullen de politici omgaan.

        Inderdaad, mijnheer/mevrouw Corgi, het zou enorm helpen wanneer er al een paar scholen ‘om’ zouden gaan.

        • levée en masse
          De protesten van de middelbare scholieren op het Malieveld tegende tweede fase en het studiehuis zijn zeer effectief geweest en hebben bovendien tot een SNELLE aanpassing van het programma van de tweede fase geleid. Een LEVéE EN MASSE zou ook in ons geval daarom ook wel eens een efficiënt middel tot SNELLE hervormingen kunnen zijn. Daarom moet m.i. ons bestuur periodiek onderzoeken of zo’n massa al te verzamelen is.

          • onderzoeken kan nooit kwaad
            De vergelijking tussen de leerlingprotesten en een protest van docenten gaat op vele punten mank. Ik noem er een paar:
            – onze protesten schaden bestuurlijke belangen, die van de studenten niet;
            – vermindering van niveau kan op meer medestanders rekenen dan verhoging van de lat (iedereen die anders het diploma wellicht niet haalt).
            – Een lager niveau betekent ook een lager risico dat slagingspercentages achteruitgaan (en dat is de grootste reden om een onderwijsvernieuwing te stoppen)
            – Leerlingen worden in deze absurde maatschappij als klant gezien, docenten slechts als uitvoerenden die niet moeten zeuren

            Als er (10)-duizenden ouders op het malieplein staan, dan hebben we een kans. Daar moeten onze pogingen zich dan ook op richten.

          • Te somber
            Ik hoop dat je wat betreft – vermindering van niveau kan op meer medestanders rekenen dan verhoging van de lat- fout zit. Ouders wier kind met moeite een bepaalde scholimg kunnen volgen zouden moeten begrijpen dat hun kind geen baat heeft bij een waardeloos diploma en dat een diploma dat met veel inspanning verkregen is meer waard is (je kunt meer en anderen zijn afgevallen) dan een diploma dat je cadeau krijgt. Maar misschien zijn de meeste ouders werkelijk zo dom als ik vaak op deze website lees.
            Vroeger zagen ouders leraren als gidsen waarnaar hun kinderen moesten luisteren om hogerop te kunnen komen. Zou dat echt helemaal voorbij zijn?

          • A bas Maria
            Levée en masse doet me denken aan het meeslepend geschreven boek van Carlyle over de Franse revolutie. En terecht. In Boek 1, hoofdstuk 2 vraagt de schrijver zich af hoe het toch met de bevolking ging aan de vooravond van het gebeuren. “With the flock, as is inevitable, it fares ill, and ever worse. They are not tended, they are only regularly shorn.” Hij heeft het over schapen. Hun behandeling doet me denken aan de leraren de docenten van nu. En als ze niets ondernemen dan zijn het inderdaad schapen. Ik zou zeggen, eerst maar eens een dag staken.
            PS. Carlyle verloor het kant en klare manuscript (meer dan 1000 pagina’s, getypt), had niets meer en schreef het gewoon nog een keer.
            willem smit

          • Marchons, marchons, ……
            Levée en masse is inderdaad een term die ik onthouden heb van het geschiedenisonderwijs op school. Dat onderwijs was misschien wel erg op feiten gericht maar met mijn eigen verbeeldingskracht kon ik mij er iets bij voorstellen. Ik ben blij dat ik nog het ouderwetse degelijke geschiedenisonderwijs heb gehad en daarmee een stuk algemene ontwikkeling. Minister Maria als Marie-Antoinette spreekt me ook wel aan. Maar haar kop hoeft niet letterlijk te rollen.
            Als ouder wil ik best het risico lopen op 2 keer 100 EURO te moeten betalen als ik mijn kinderen tesamen met andere ouders op de stakingsdag niet naar school stuur. Of mij dan ook ergere straffen te wachten staan wegens het aanzetten tot wetsovertreding weet ik niet

          • Marie Antoinette
            Jammer eigenlijk dat we tegenwoordig te beschaafd zijn om de verantwoordelijken met pek en veren overdekt over het Binnenhof te dragen. Aan de andere kant, destijds met de gebroeders de Witt was het ook niet zo’n succes.
            Ik denk alleen dat, als je werkelijk getuige kunt zijn van het cynisme waarmee de verschillende verantwoordelijken hun werk NIET doen, dat je bloed dan gaat koken.
            Misschien is het maar goed dat we niet alles weten.

        • kritische massa
          Precies!
          Er zal een kritische massa moeten ontstaan, en die massa ontwikkelt zich ongemerkt (maar niet vanzelf). Op een gegeven moment staat het malieveld vol. Het doet me deugd dat mijn krant bijna dagelijks iets van BON of over onderwijsproblemen meldt.
          Echter… de uitholling van het onderwijs staat niet op zichzelf. Ook in de (gezondheids)zorg gebeurt dit. Kijk maar naar de thuiszorg; nu allemaal zonder contract en straks mindergekwalificeerde krachten. Bezuiniging en de roep om meer efficiency (want we zijn allemaal te duur) is de voedingsboden voor al deze uitholling. Een goed klinkende onderbouwing (hnl- zelfzorg) is dan snel bedacht.

          • Maliekolder
            Als het ervan komt dat wij naar het Malieveld optrekken, dan moeten wij er zeker van zijn dat het inderdaad vol komt te staan (liefst de omgeving ook).

            Zo niet, dan zal de politiek ons marginaliseren als een handjevol wereldvreemden met de maliekolder in de kop en alles laten zoals het was, zonder zelfs de moeite van een plas te nemen.

            Planeten Paultje

          • kritisch?
            Nu nog zorgen dat de kritische massa uitgroeit tot kritieke massa.
            (kon ’t niet laten -;)

  2. P.S. bij het voorgaande
    Stel je voor dat de ziekenhuizen hun dokters vervangen door Jomanda’s en andere kwakzalvers. Is dat dan nog een vakbondskwestie?

    • Op naar het Malieveld
      Het recente parlementaire debat biedt weinig hoop op een verandering in de bestaande machtsverhoudingen. De onderwijsdeskundigen reageren infantiel of hebben persoonlijke belangen bij het voortbestaan van de machtsverhoudingen. We kunnen alleen nog meer hopen op veel mensen op het Malieveld.

Reacties zijn gesloten.