Oproep voor hulp om effectief te leren communiceren

Het gebrek aan tolerantie noodzaakt ons, de kwaliteitsbewakers van het onderwijs, tot bijscholing. We moeten leren op een correcte manier te antwoorden. Een correct antwoord is een antwoord waarmee je jezelf niet in de problemen brengt. Daar ben jij en het onderwijs niet mee geholpen. Veel te vaak laten wij ons verleiden tot een spontaan en eerlijk antwoord gebaseerd op passie voor het vak. Het management ervaart dit echter te vaak als niet constructieve kritiek op beleid en of persoon. {kun je nagaan hoeveel argumenten ze hebben}
Uit de vele meldingen van intimidatie blijkt dat ze het er ook niet bij laten zitten.
Welke deskundige BON sympathisant op het gebied van communicatie wil en kan ons hierbij helpen{artikel of literatuur verwijzing, tips etc.}

2 Reacties

  1. Je bedoelt vooral ‘veilig’
    Je bedoelt vooral ‘veilig’ communiceren. Je woorden zorgvuldig kiezen en goed afwegen op mogelijke gevolgen?

    • Communicatie
      Communicatie in de wereld waarin ik les geef gaat gepaard met gebaren. Ik werk met dove leerlingen en met dove collega’s. De gebarentaal is niet mijn eerste taal dus heb ik geleerd om vooral ook te kijken naar de andere component: non verbale communicatie. Daardoor heb ik geleerd dat in de communicatie soms meer overkomt dan bedoelt dan wel gewenst is. Dat dat mis-communicatie tot gevolg heeft, laat zich raden. Belangrijk is dat alle geledingen binnen het onderwijs open met elkaar comuniceren op basis van gelijkwaardigheid: de oop-er is niet meer of minder belangrijk dan de docent/leerkracht voor de groep. We hebben elkaar nodig. Toch merk ik op dat binnen onderwijsland managers zich anders profileren. Dat geeft erg veel onrust bij de mensen die het direkte kontakt met de leerlingen hebben de leerkrachten. Die raken in verwarring en dat heeft juist een negatief effect op de kwaliteit van ons onderwijs. Laat leerkrachten leerkracht zijn en gebruik de kwaliteit van de man/vrouw voor de klas……en laat ze in hun waarde!

Reacties zijn gesloten.