Mijmeringen en twijfels.

Je bent schoolmeester of je bent het niet, en wie zonder zonde is werpe de eerste steen, maar na lang wikken en wegen besluit ik mijn mijmeringen openbaar te maken.
Waarom staan er zo veel d – t fouten in de posts op ons forum? Het gebeurd veel te veel, zal ik maar zeggen.

Ik weet niet of ik er frikkerig iets van moet zeggen of niet.

Voor mezelf: graag een mailtje bij taalfouten, ik zal ze dan direct verbeteren. Als anderen ook prijs stellen op peer assessment op spellinggebied, dan ben ik gaarne bereid om hierin een rol te spelen.

7 Reacties

    • Vind ik prima….
      Ik vind het prima als anderen mij attenderen op verkeerd gepositioneerde d’s, t’s en lange en korte eieren. Kom alleen niet aan met pannenkoeken, die lust ik niet als er te veel n in zit. Bij mij thuis staan ook nog prullebakken ;-).

      Planeten Paultje

  1. Pfff, ben ik blij!
    Al enige tijd loop ik me te verbijten op de spelfouten die voorbij komen: ‘Het gaat om de inhoud Douma, hou je mond eeuwige schoolfrik’ en mijn andere ego: ‘Ja, maar het is zo makkelijk te leren. Het is één van de weinige vermijdbare spelfouten, want er zijn gewoon toepasbare en makkelijke regels voor’.
    Kortom: 1933, hartstikke fijn dat je er voorzichtig toch maar eens over begint. Niveau is niveau toch?

    • Minimumeisen onderwijsgevenden
      Met schroom maar met overtuiging sluit ik me graag aan bij de kritiek op de grammaticale vorm: ik gruw van het begrip “voorbeeldfunctie van de leraar” maar een correcte uiting in de moedertaal is m.i. toch een vereiste voor een onderwijsgevende. In alle collegialiteit. Collega’s, sterkte!

  2. Taalonderwijs?
    Nooit daadwerkelijk gehad, krijg je met Tweede Fase Havo.
    Met andere woorden; gaarne. Een verkeerde ‘d’ of ’t’ is altijd te voorkomen. Maar de mens is in wezen lui en leest zijn post niet nogmaals door om zijn fouten te verbeteren.

    Historia vitae magistra

Reacties zijn gesloten.