het grote Varias Vias Onderwijsdebat

Afgelopen woensdag, 06 september, vond het grote Varias Vias onderwijsdebat plaats in Zwolle. Varias Vias is een onafhankelijke studentenvereniging van studenten van de lerarenopleiding geschiedenis. Veel van de leden studeren aan de Hogeschool Windesheim.

De lijst van deelnemende partijen:

  • Dr. Eddy van Hijum (lid Tweede Kamer, CDA)
  • Peter Wester (voorzitter bestuur Vereniging Nederlandse docenten geschiedenis, VGN)
  • Drs. Arie Wilschut (historicus, auteur Geschiedenisdidactiek, lid commissie De Rooy)
  • Het college van Bestuur van Windesheim zal nog een nader te noemen deelnemer zenden.
  • Drs. Haroon Sheikh (Vereniging Beter Onderwijs Nederland)
  • Ir. Ralph Hanzen (Beter Onderwijs Nederland)
  • Het debat werd geleid door Dr. Jan Drentje (historicus, auteur Thorbecke – Een filosoof in de politiek).

    Bij het debat waren zo’n 70 toehoorders aanwezig, voornamelijk studenten en docenten. Opvallend was de eensgezindheid in de kritische houding t.a.v. huidige onderwijsveranderingen onder de deelnemers. Uitzondering hierop was de Hogeschool, een competentiegerichte onderwijsvisie inmiddels breed ingevoerd heeft. Het was dan ook wat spijtig dat juist deze partij kort voor het debat te kennen gaf toch niet aan het debat te kunnen deelnemen. Voorzitter Drentje, advocato diablo, wist echter door scherpe vragen een stevige discussie te initiëren: “Wat is er nu mis met het Nieuwe Leren? Jullie zijn elitair en denken alleen aan de excellente leerlingen en studenten.”

    Opvallend, en geruststellend, feit was de kritische houding van de studenten t.a.v. hun eigen curriculum. Dat bestaat uit voor ongeveer 2/3 uit activiteiten die niet geschiedenis gerelateerd zijn. Als voorbeelden werden overdadige reflectieve vakken, drama en competentieontwikkeling genoemd. De boodschap was eenduidig: men wil meer geschiedenis.

    Op een directe vraag uit het publiek aan Van Hijum over wat hij in onderwijs als het belangrijkste aspect ziet, antwoordde hij dat voor hem vanzelfsprekend kennis de hoofdmoot zou moeten zijn. Dat de Wet BIO daar een twijfelachtige rol speelt in de praktijk, was hem niet bekend. Van Hijum is overigens niet de onderwijsspecialist van de CDA-fractie.

    Het is van enorm belang dat studenten actief zijn bij hun onderwijs. Dit soort bijeenkomsten laat zien dat het daar in Zwolle in elk geval niet aan schort. Via constructieve kritiek moeten zaken uiteindelijk gekeerd worden.

    Ik nodig iedere aanwezige bij het debat uit mijn erg beknopte samenvatting aan te vullen en te verbeteren.

1 Reactie

  1. Ben afgelopen winter op
    Ben afgelopen winter op uitnodging een avond bij de jubileumbijeenkomst van de Uva-geschiedenis studentenverenging Kleio gweweest. De Rooy heeft daar zowel kritisch als relativerend (dat zijn historici altijd) wat over het geschiedenisonderwijs gezegd.
    In de de nieuwe FUWA-functiebeschrijving staat dat je je vak moet bijhouden. Ik heb dus aan mijn directeur gevraagd of hij het bezoeken van dergelijke bijeenkomsten alsmede het lezen van historische tijdschriften en studies daar onder verstond. Kon hij niet op antwoorden. In de functiebescrijving ontbrak trouwens het onderdeel competenties. AOB vind dat ook een reden om bezwaar aan te tekenen. Dit is echter nooit behandeld want dat zou te duur worden….

Reacties zijn gesloten.