En wat is nu de oorzaak van het dramatische leesniveau?

De onderwijs inspectie heeft een onderzoek gedaan naar de oorzaken van leesachterstanden. Je vindt de brochure hier: www.onderwijsinspectie.nl/Documents/pdf/Lezen_A5_1

Het is buitengewoon helder materiaal, en daar waar “lezen”of “nederlands” staat kan vast en zeker ook rekenen, aardrijkskunde, tekenen en lichamelijke opvoeding gelezen worden.

Wat blijkt: de inspectie heeft geconcludeerd dat een en ander bijna enkel en alleen afhangt van een juiste didactiek. Consequent en gestructureerd oefenen met specifieke oefeningen. “Leren lezen gaat niet vanzelf” is natuurlijk voor iedereen die enig verstand bezit een open deur, maar voor de natuurlijk leren adepten wellicht een eye-opener.
Verder wordt opgemerkt dat de leerkracht het verschil maakt. De ene leerkracht kan met een groep goede resultaten behalen, terwijl de andere leerkracht weinig voortgang boekt. Ook de wijze les: gebruik een goede leesmethode en maak die ook helemaal af (vooral de bijzin om niet op voorhand te besluiten er maar een deel van te doen) is symptomatisch voor de kennelijke noodzaak om professionele leerkrachten verder te instrueren.

Kortom: ook hier helpt gewoon ouderwets en gedegen vakkundig onderwijs. ALs je bedenkt dat er heel veel kinderen zijn die dat moeten ontberen, die een achterstand oplopen die levenslang doorwerkt. Die voor henzelf en voor de maatschappij zorgt voor minder welvaart en minder geluk, dan word ik werkelijk razend en verdrietig. Tegen deze anti investeringen kunnen geen duizend betuwelijnen op. Weet je, die kinderen hoeven na groep twee (waar het al fout gaat), nog maar zo’n jaar of tachtig mee. Geeft niks. We experimenteren nog een zelfsturend iederwijsje erbij. En de kinderen klagen niet. De ouders ook niet want de juf is zo lief en de directeur houdt het geld in zn zak omdat de onderwijsassistente zonder vakkennis toch net zo goed is, maar wel goedkoper er minder kritisch in de lerarenvergadering. Gatverdamme, moet er van kotsen. (mag dat wel in een blog?)

3 Reacties

  1. Nog een verschil: opvoeders!
    Toch nog een aanvulling: naast gewoon degelijk onderwijs en veel oefenen ligt hier absoluut een taak voor ouders. TV en DVD uit en boeken aanbieden, daarnaast veel voorlezen!

    • Taak ouders
      Het rapport zegt dat milieu en culturele achtergrond niet van invloed zijn, dat het puur de kwaliteit van het onderwijs is dat verschillen bepaalt.
      Maar ik hecht ook veel waarde aan jouw aanvulling.

      • Geringe rol
        Er staat geringe rol van sociaal milieu en thuistaal (en dan alleen voor het technisch lezen).

        Als er had gestaan dat milieu en culturele achtergrond niet van invloed zijn dan had het rapport meteen bij het (digitale) oudpapier gekund. Natuurlijk is die invloed er wel (vooral, maar niet exclusief, bij begrijpend lezen).

Reacties zijn gesloten.